AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.935

Läckage styrväxel E38

DI
31
DIRAVI
740iA -95
Jag har en E38, och har märkt att det droppar servoolja (ATF) när styrningen står mot ändlägena.

Är det ett vanligt problem?
Är det möjligt att renovera styrväxeln?

//DIRAVI
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Ett standardfel är annars att det sölar kring behållaren. Jag bytte behållare och slangar - helt i onödan som det visade sig då det fortsatte att söla efter bytet.
DI
31
DIRAVI
740iA -95
Nu sölar det bara när jag har fullt rattutslag.

Visa användare
1.621
balmgren
Sölar det från själva stryväxeln vid fullt rattutslag?

Skulle det behöva så visst går det att renovera styrväxeln, men jag skulle köpa en på skroten i stället.
DI
31
DIRAVI
740iA -95
Jag måste ta och skruva loss alla kåpor som är ivägen under bilen, och se om jag kan se något mer.

Läckaget går ej att se uppifrån, runt behållaren.

Däremot så droppar det ganska rejält om jag vrider ratten till något av ändlägena, men det droppar inte alls annars.

Är det någon som har tipps på läsning, bilder, och dylikt, så jag vet hur det ser ut innan jag börjar plocka isär.

Visa användare
1.621
balmgren
Länk
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Min hade liknande symptom, men det var någon av slangarna, högtrycksslangen om jag minns rätt. Inte helt gratis att byta, men blev oxå väldigt bra.
Kanske en test med Omega olja kan hjälpa om det är packboxar el liknande som är boven?

/Niclas
DI
31
DIRAVI
740iA -95
Tack för länken, jag får föresten hoppas det är en slang, det torde vara mindre kostsamt än om det är själva servot/snäckan.
DI
31
DIRAVI
740iA -95
Nu har jag hittat läckaget, det är mycket riktigt tryckslangen från pump till styrsnäcka.

Någon som vet vad den kostar ungefär?

Har sett att jag kan köpa den från USA för rimmlig peng, men funderar på om det blir någon större skillnad i pris.

Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Tror jag betalade ca 3000:-, bara slangen kostade väl över 2000:- :-O
Ingen helt billig reservdel, men jag hoppas den håller länge.
DI
31
DIRAVI
740iA -95
Jo, jag var in till lokala BMW-verkstan i dag, de skulle ha närmare 2'200 för slangen, och 3'200 för arbete inklussive slang.

Köper man den från USA kostar slangen inklussive frakt ca 120$ det blir ju inte ens 1000:- (+ ev moms)

Då är det bara leveranstiden som är negativ.

TW
121
TWX
750 il -96
det går faktiskt ganska fort tar ca 1 vecka har köpt senast förra veckan tillkommer tull och moms
DI
31
DIRAVI
740iA -95
I dag har jag bytt slangen, var betydligt enklare än jag hade förväntat mig.

cr
183
criiille
540 IM -98
vars köpte du slangen ?
DI
31
DIRAVI
740iA -95
Lokala BMW-handlaren.

Orkade inte ta den från USA.

by
66
byggslusk
Den optimala sportbilen, FIAT 600D -68.
BMW 740iA -98
Nu behöver jag alla råd jag kan få!

Det läcker från styrväxeln, det var lätt att konstatera när jag var in på bilprovningen, dom sa att "du har nog ett litet läckage" och pekade på en lång rand av olja som hade sin början på den väldigt kladdiga styrväxeln men gjorde ingen anmärkning eftersom jag verkade vara "en som tar hand om sin bil".

Jag har inte haft tid att rengöra där för att få en ordentlig titt på varifrån läckaget kan komma, men jag frågar dom som har erfarenhet nu. Vad är det vanligaste, har läst om olika slangar, packboxar och allt möjligt. Om det kan ha någon betydelse så är bilen utrustad med servotronic som inte funkar, läste att den är kopplad till styrväxeln. Felkoden säger att servotronicventilen är trasig, kan det hänga ihop?

Var in på en reservdelsfirma, inte BMW, för att kolla efter utbytesväxel, jodå det finns. Problemet var att den kostar nästan vad bilen kostade, efterssom det var med servotronic så var priset 24.440:-.

Jag var så jävla dum i huvudet att jag köpte nån sorts tätningsgucka för servo hos biltema bara för att jag inte hade tid att åka till ett riktigt ställe, bilen började läka mer istället! Har kört runt ett tag och fyllt på med rätt olja nu för att få ut så mycket som möjligt "den naturliga vägen" ska suga ur all olja imorgon och fylla på med riktiga grejer och se vad som händer.

En slang törs jag nästan lova att man kan få väldigt mycket billigare om man tar med den gamla och åker till en firma som gör hydralslangar, dom har alla dimensioner av slang och alla möjlig kopplingar. En kompis skulle ha en bränsleslang till båtmotorn, en högtrycksslang med kopplingar, det som Penta skulle ha 1300:- för, kostade honom 150:- på slangsnabben. Kan vara värt att kolla?
by
66
byggslusk
Den optimala sportbilen, FIAT 600D -68.
BMW 740iA -98
Jag har fortfarande inte kunnat byta slangarna, det har varit för mycket jobb, för mycket regnande och semesterresa.

Men för dom som ska byta slangar så kan jag tipsa om att strunta i dyra slangar oavsett om det är original eller från USA.

Jag var och kollade med ett företag som bara sysslar med sånt, Slangsnabben i Gävle, han tittade på dom bilder jag hade med mig på alla slangar och konstaterade att kostnaden för att fixa ALLA slangar (nya slangar med nya kopplingar) skulle kosta mindre än 500:- plus moms. Det enda han inte kunde fixa var skarvpressningen som sitter vid grenröret, men den såg han bara som något att fästa slangen med och tyckte att man kunde byta den mot en värmetålig gummiklämma.

Det blir en ganska rejäl besparing som man säkert kan använda till något roligare. Jag får väl så lov att skjuta på det här till våren när bilen ska ut från vinterförvaringen, tar ut den ett par veckor tidigare så hinner man fixa både det och en massa annat småfix innan det blir dags att börja njuta på allvar, tar nog ledigt från jobbet en vecka så kan man jobba i fred. Tänker vara ambitiös och plocka bort tanken för att fixa den innan den börjar bli dålig, och då kan man ju lika väl underredsbehandla, se över kardanen och byta annat som man då kan komma åt i förebyggande syfte. Varför vänta tills något går sönder när man kan förhindra det i förtid?

Du skall inga andra bilar hava jämte BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.