AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.456

Polisens Hastighetsbevakning

Ras.mus
Vet någon hur långt avstånd polisen kan mäta ens hastighet? Jag menar, de kan ju inte mäta på hur långt håll som helst för då e risken att de mäter på ett träd som står bredvid vägen och för nära borde ju bli osäkert...

Så vilket avstånd gör de sin mätning? Någon som vet?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Polisen skjuter oftast på ca 2-400 meter men själva lasern klarar av att mäta upp till en kilometer dvs 1000meter. Polisen kontroll skjuta/mäta mot en fastpunkt (sträckan får inte överskrida 400m och inte underskrida 20m) denna stäckan ska sedan kontrollmätas med ett stålmåttband.

Att störa lasern med cd-skivor, helljus osv funkar inte. Lasern funkar i mörker, dimma, regn osv. Sker mätningen genom en polisbil ska denna vara stillastående och man får inte heller skjuta genom vindrutan. Vidare ska "laserpistolen" ska vara kalibrerad med mätavstånd, 3kmh/h avdrag osv.

Mer information finns på trafikjuristen.se
Crusty
Ras.mus: Har du fått tag på några stripes än??? =0)

///Crusty
Ras.mus
jeps... på svensk bilutrustning i malmö...

Mi
542
Micke R
328i -98
Polisens pistol kan mäta från ett mycket stort avstånd men den svenska är inställd på att som mest mäta på 400m. Den skall inte avge något mätvärde om bilen är längre bort än 400m. Pistolen skall medföljas av ett intyg om att den är kalibrerad och att bäst-före-datumet för kalibreringen inte gått ut. Be om att få titta på det om oturen är framme. Om det inte finns med är det dags att neka. Om bäst-före-datumet gått ut kan polisen sätta sig i sin bil och åka tillbaka till stationen. ;-)

Med varierande framgång går det visst att deflektera lasern med helljuset, från 200m och närmare så är framgången minimal.... Men ju starkare ljus desto större framgång. Mellan 400m och 300m går det definitivt att påverka.

MVh / Micke R
Micke R: det stämmer inte att mätinstrumentet inte avger något mätvärde över 400 m, det gör den men det måste vara under för att vara giltigt. Mao kan man låsa på en bil på ex 450 m och sen hålla låsningen tills bilen kommit inom godkänt avstånd och då släppa avtryckaren och vinka in fartsyndaren. Är mycket skeptisk till teorierna med helljus, finns det några konkreta belägg för att detta funkar? Sen är väl problemet det att när man själv upptäcker laserkontrollen är det redan försent.. Avseende kalibrering så står datumet på en dekal på instrumentet om jag inte missminner mig. Sen ska det utföras siktes- och avståndskontroll innan mätning påbörjas vilket noteras på platsprotokollet. Efter avslutad mätning ska instrumentet slås av och sen på igen för att utföra ett self-test, om det då står error i displayen är alla mätningar sen senaste self-testet ogiltiga..

www.malte-racing.com
Mi
542
Micke R
328i -98
Nja, det kanske finns olika varianter då?
Jag har nämligen själv provskjutit laserpistol. Den rasslade (som en playstationkonsoll ung.) och det stod "Err" i sökaren (om jag minns rätt) när avståndet var över 400m. Dvs man kunde inte få fram en hastighet ur pistolen om bilen var längre bort än 400m.

Teknikens Värld utförde när pistolen var relativt ny i Sverige test med både MC och Bil med inget ljus, halvljus, helljus samt helljus med extraljus.
Hojen var med helljus "safe" ner till 180m. Bilen (en passat om jag minns rätt) klarade sig med helljus och extralysen ner till 225m.
Det var givetvis inget vetenskapligt test men det visar att påverkan är möjlig. (Om jag kan hitta numret hemma så skall jag kolla resultaten)

MVh / Micke R
Micke R: För ungefär ett år sen fick jag utbildning på ProLaser II och om man inte ändrat den sen dess så har den inte den spärr du pratar om men det kan ju som sagt finnas olika modeller. Låter otroligt om det skulle funka att störa lasern med helljus men under har ju skett förr så vem vet..

www.malte-racing.com
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Fungerar verkligen lasern i regn..? Har för mig att den inte gör det.

apocalypsorödmetallic...
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jag har sett en test på TV (femman tror jag) för några få år sedan. Det var precis som Micke R skriver svårare för lasern att mäta om fordonet hade helljus på.

roadZter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror att det ända problemet är väl att polismannen blir bländad. För övrigt så sänkte den bara laserpistolens max radie från 1000 meter till 800 meter. Så det kvittar eftersom dom inte mäter mer än 400meter. Det finns något test någonstans på nätet där dom lekt lite med en laser. Man får väl bara extra böter om man försöker slå på helljuset när man inte ska köra med helljus.
Mi
542
Micke R
328i -98
- Malte.
Jag testade pistol för fyra år sedan, kanske är det en ny nu?
Vad är detta?: "För ungefär ett år sen fick jag utbildning på ProLaser II" menar du att du är snut? Det har jag svårt att tro? ;-)

- acey.
Vet inte vilket test du avser men det jag tänker på kapade laserns effektivitet avsevärt.
Hur fungerar annars laserstörare? Det är ljus som ljus, visserligen olika frekvenser men det är klart att det påverkar.

Mvh / Micke R
Mi
542
Micke R
328i -98
Det som upprör mig med snutens mätningar (förutom att de står på 110-väg istället framför daghem) är att pistolen inte har digitalkamera eller liknande kopplad till sig....
Personligen anser jag att pistolen inte borde få användas innan man löst det. Annars kan man lika gärna ifrågasätta varför det måste sitta videokameror i PolisPilot-bilarna, det är väl bara att snuten säger vad det är för brott som begåtts? När det gäller Laserpistolen går man ju på polismannes ord....

Mvh / Micke R

Kolla in: Länk
Micke R: väntade på den frågan...närå jag är inte snut, jag tjänstgjorde som militärpolis i utlandsstyrkan i Kosovo förra året och då ingick bla utbildning på ProLasern i den utbildning vi fick innan vi åkte ner.

www.malte-racing.com
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Micke R: Det är ju bara bra tycker jag, då har man ju möjligheten att hävda att polisen riktat lasern på ett annat fordon... ;)

roadZter
Mi
542
Micke R
328i -98
- Malte.
Hhhmmm... jag tänkte nästan det. ;-)

DanneZeta.
Där har du ju en "point" förstås... ;-)

Mvh / Micke R

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.