|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu varit på BMW helsingborg och kört ett riktigt diagnostest. Det visar som jaf fick innan, 49 DME - Luftmassemätarsignal orimlig c6DME - tändningsmiss cyl 1, 3,4,5,7 CC DME - tändningsbortfall flera cylindrar 90 DME Funktion lamdareglering cyl bank 1 D5 DME - tändningsmiss flera cyl Inget som visar på någon givare eller så alls. Killen på BMW sa att man hade sett om någon kamaxelgivare varit dålig. Kan detta ha med LMM att göra ? Bilen går när den är kall, men vid varm dåligt. Dock när jag körde hem tyckte jag det släppte ett tag ca 1min och gasade ur växeln utan problem. Kunde även gasa lite utan hackande för några sekunder till efter sedan körde jag lugnt. Kom dock tillbaka och gick riktigt dåligt igen några min senare. Jag själv börjar undra: - Är bränslefiltert igensatt så de kommer ibland (dålig genomströmning) - Bensinpump som börjar bli kass ? Då inte cyl får soppa så borde dem ju misstända och göra fuelcut? Men kan den gå hyffsat vid kall motor ändå då ? Börjar bli lite lack nu på detta.. /Simon |
|
|
Mm, borde visat på cps om så var fallet.. Jag hade nu kollat lödningarna på magnetventilerna till vanos! Det är enkelt och gratis. Jag tror inte det är bränslerelaterat, jag hade iallafall väntat med den utredningen en stund. När LMM spökar brukar normalt sätt inte motorn inte gå tvärdåligt med rejäla tändmissar. |
|
| Skulle också se över solonoidlödningar i vanos samt byta oringar när du endå har skiten isär. | |
|
Jag har nu kollat samtliga lödningar på mina kretskort till magnetventilerna. På det ena kortet har jag 3,5-3,7 Ohm samt 3,8-3,9Ohm på det andra. Många av lödningarna ser "halvtaskiga" ut, men om dem håller samma värde borde det inte vara problem eller ni rekomenderar mig att löda om samtliga punkter? Känns som detta är det sista det kan vara. Vad tusan annars... Misständningar på nästan samtliga cylindrar och datorn visar inget typ. Om jag ryckte LMM blev det inte någon skillnad kan jag tillägga. Prövade detta på BMW. Tack alla som hjälper ! /Simon |
|
|
Skruva ur tändstiften ett i taget och fotografera dem. Titta noga på skicket och titta särskilt efter sprickor i "porslinet". Notera också om något är sämre/vitare/svartare/fuktigare än något annat stift. Om nu LMM är dåliga och bilen rullat med dåliga LMM en längre tid så ser stiften inte roliga ut och kan orsaka misständningar så som du beskriver. Detta hände mig för många år sedan när jag fortfarande hade en M5 *snyft* Efter tändstiftbytet gick den som en raket igen! (Hade alltså bytt till nya LMM innan utan resultat) |
|
|
Har nu kollat magnetventilerna, mätt dem och bytat oringar på den. Detta har inte hjälpt , dock blev jag av med "vanos" ljudet tackvare ringarna. Har nu snackat med en BMW fantast och han säger byt lmm, han hade nämligen varit ute för detta innan. Den visar ju också Lmm signal orimlig i datorn. Jag bor i skåne, är det någon vänlig själ som kan tänka sig att låna ut ett par lmm för en slant eller så ? Kollade även 2 stift 1an och 5an , dem ser bra ut... /Simon |
|
| Simon: Du har PM | |
|
Nu grabbar har jag bytat till nya original LMM, ytterst lite skillnad. Bilen går att köra mycket bättre, men hackar och misständer än. Bilen är även orkelös (händer inget typ) när man gasar. Har den gått in i något "mode" ? nu när den hållt på (med dåliga lmm, om det nu är det) Har inte bytat stift, men tyckte inte de såg så dåliga ut. Kollade dock bara ett och det var på 1:ans cylinder. Hur beter sig bilen om det är VANOS som är dålig ? Ser man det i datorn isåfall eller dem bara kan vara dåliga ? Börjar bli grymt påfrestande detta:( Mvh Simon |
|
|
Kan ju säga att jag tycker det känns som 150hk ungerfär. Har hört talas om "limp mode" ? Stämmer detta och hur går jag tillväga? Sorry för dubbelpost. /Simon |
|
|
Dåligt med svar här nu på sista tiden. Lyssnade iallafall på BMW-lelle (tack). Bytade stift och nu går den som en dröm! Tack alla ni som hjälp till spec wannabedivers! |
|
| Vad skönt! | |
| Kul att det löste sig! Njut nu sista tiden innan snön är här :) | |
| Lelle: Ingen ny M bil på gång? | |
| wannabedivers: Nej tyvärr inte ännu... men jag är väldigt sugen på en E61 :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.