AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.637

M5 e39 -99 hackar när den blir varm

Sida 1 av 2
Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Jag var ute och körde, hade kört ungefär i 10min (utan problem) och helt plötsligt så börjar bilen skaka, hacka i ratt och överallt (motorn skaka). Stannar till och stänger av den. Startar om igen efter jag kollat runt lite och bestämmer mig för att köra hem. Har nu varit ute och testat lite och den hackar vid gaspådrag och även under jämn gas har jag märkt "missar".

Bilen går som den ska när den är kall, men börjar sedan efter ett tag när den blivit varm.
Jag har rengjort LMM efter guide utan förbättring. Kan tilllägga att jag inte provat plocka någon kontakt än. Ska jag det ?

Har läst om något liknande problem här och fick fram "cps".
Jag själv tycker att jag kan utesluta LMM , samt bensinpump för att den borde göra lika dant vid kall motor med. Eller ?
Har även prövat stänga av och starta igen (startar utan problem och har jämn tomgång), men vid gas så missar den vid varm motor somsagt. Hörs som att den även inte går på alla cylindrar.

Så vad tror ni ? Vart börjar jag nu ? Någon som varit med och liknande och kan möjligvis vara rätt säker på grejen?
Jag vill ha det till kamaxelgivare eller cps?
Låter lite med som att det är "hål på avgasröret" ljud med.

Mvh Simon.P
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag tycker det låter som en bränd tändspole, hade liknande fenomen på en audi S4 med V8 och på en MB C36 Amg..dock aldrig på någon Bmw.

Kan va lite klurigt o hitta vilken det är bara.

MVH Peter

Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Då borde den väl inte gå bra när den är kall i ca 10-15min ? Går som den skall då.
Kolla felkoder. Men håller med om att det låter som cps problem. Låter bilen som en gammal jänkare när felet inträffar så lutar det ännu mer åt cps!

Om det skulle visa sig vara detta fel så ska du köpa orginal givare! Har vart mycket problem med pirat.
peddan: om bilen beter sig sådär så där pga av en tändspole så lär felkoderna tala om vilken cylinder det gäller.

Siimon: Jag hade en audi som lät traktor när den var varm pga en tändspole, märktes inte lika bra när den var kall, men försök kolla felkoder (kolla, nolla, kör en sväng tills det uppstår, kolla igen)

om du finns i Stockholm har jag 8 beggade spolar inkl rör liggandes om du vill prova / köpa.
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
förändras symptomen vid olika varv så kan det vara värt att byta sida på magnetventilerna för att se om det är dom som spökar, är det konstant oavsett varv så gissar jag precis som de tidigare att det kan vara cps. Felkoderna visar ifall en tändspole har gett med sig. Jag har en ny som du kan testa med isf, finns i söderort.

/a
Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Det är samma oavsett varv, går kasst och hackar vid gas och även när man gasat ett tag, så kan den gå bra i en halv sekund för att sedan gå tillbaka och hacka.
Ska snacka med en polare så vi kan få fram felkoderna.

Är givarna på schmeidmann kass eller ? Så jag ska köpa original om det nu är någon av dem ?

Mvh
Hur har det gått? Glöm inte att avsluta denna tråd när felet är löst..
Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Har inte fått tag i någon som kan kolla felkoder än, kompisen på bmw kunde på måndag, så får i värsta fall vänta tills dess. Lovar att återkomma med svar. Men det tyder på cps ?
Jo jag tror på cps. Men det kommer visa sig vid felkodsavläsnngen!
Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Men jag kommer få massa olika felkoder eller ? Inte bara :-kamaxelgivare avgas t.ex ?
Det visar sig hur lång listan blir:)
Glöm inte att radera alla och kör en sväng för ny avläsning. På så sätt får du bort eventuellt gamla ej relevanta felkoder som aldrig tagits bort i systemet.
NeZaN
Visst stannar även beständiga fel kvar i felkodsregistret? Alltså, är en del defekt och Måste bytas försvinner väl inte felkoderna förrän delen är bytt?

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Felkoden försvinner inte av sig själv efter att en trasig del är bytt. Felkoden måste raderas efter bytet. Därför är det viktigt att man får bort gamla felkoder som annars kan förvirra felsökandet!
Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Okej, vilket uttag ska vi kolla i ? Min kompis jobbar nämligen på mazda/suzuki och dem hade tydligen ett instrument (bosch) att läsa koder med tror det är obd2. Läste att man skulle kolla i uttaget under huven ? Är detta speciellt som bara/oftast bmw har för att få full koll ?

Mvh Simon
Du kan kolla felkoder från motorstyrdonet via obd2 uttaget som sitter i det lilla facket under/till vänster om ratten.

Vill du däremot komma åt en drös andra moduler så måste du använda dig av 20-pols kontakten i motorutrymmet.

Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Så då har min kompis dock på volvo felsöktbilen. raderade felkoderna som fanns. Ut och körde och fick:

-P0303 Cylinder 3 - misständning upptäckt Mekaniskt motorfel, ledningar, tändsystem/bränslesystem, insprutare, motortemperaturgivare/luftmassamätare, motorstyrdon
-P0304 Cylinder 4 - misständning upptäckt Mekaniskt motorfel, ledningar, tändsystem/bränslesystem, insprutare, motortemperaturgivare/luftmassamätare, motorstyrdon
-P0308 Cylinder 8 - misständning upptäckt Mekaniskt motorfel, ledningar, tändsystem/bränslesystem, insprutare, motortemperaturgivare/luftmassamätare, motorstyrdon
-P0300 Oregelbunden/en cylinder eller flera - misständning upptäckt Tändstift, högspänningsledning(ar), insprutare, tändspole(ar), låg kompression, ledningar
-P1345 Misfire Cylinder 2 With Fuel Cut-off (har jag hittat på annan sida)
-P1355
-P1349
-P1341

Skillnaden på "1"an i början beror väl på att det är fuelcut of.

Vad säger ni folket ? Nu har vi lite att gå på :)

/Simon
Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Vad säger detta ? Cph , insug eller avgas sidan ? Vill få fixat detta i veckan så jag kan använda bilen :)
Det som verkar skumt är att du har Misständning på båda bankerna. Sen har den ingen felkod på vare sig kam eller vevaxelgivare vad jag kan se.. Nu är ju jag inte van med Bosch, kör själv med carsoft.

För det den säger är att du haft misständning på i princip alla cylindrar. Men ingen felkod på specifik komponent!?

Gillar inte de generella beskrivningarna så som: Mekaniskt motorfel, ledningar, tändsystem/bränslesystem, insprutare, motortemperaturgivare/luftmassamätare, motorstyrdon..
Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Okej, ska kolla med min kompis på BMW så han får läsa den imorgon istället. Verkar också skumt tycker jag. Hur vet man om det är insug vs avgas kam som felar ? Beskrivs det då ? Eller har det att göra med vilken bank ?

am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Min betedde sig sådär när den blev varm. Efter diagnostestet visade det på en tändspolekontakt på andra cylindern. Kontakten rengjordes, men ska bytas. Har fungerat felfritt sen dess.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.