AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.305

E65 740d, motorhuven går inte att öppna

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Har fått ett jobbigt problem som jag pinsamt nog orsakade själv...

Skulle ladda batteriet natten innan en längre resa med bilen. Lade Ctek-laddaren bakom stötdämparfästet i motorutrymmet och drog en förlängningsladd lite till höger om huvlåset (sett framifrån) och under njurarna och sen ut. Stängde huven... Och nu går den inte att öppna... :(((

Försökte använda mig av Keifs metod här:
Länk

Tyvärr verkar den bara gälla för bilar med 745i motor. 740d verkar ha helt annat upplägg i motorutrymmet för efter 6 timmars arbete med att försöka nå huvlåsen underifrån fick jag ge upp...

Min enda idé nu är att försöka få loss vajern från handtaget inne i bilen (beskrivet i sista länken i Keifs post på Bimmerfest) och sen dra hårt i den med en tång för att försöka få huvlåsen att släppa.

Nån som har nån annan idé?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Kanske för lite utrymme för elkabeln, som gör att huvlåset inte vill släppa.
Testa att pressa ner huven lite extra med handkraft och få hjälp av närståendde/granne med att dra i huvlåshandtaget från kupen
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Det var det första jag försökte... No luck!
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Jag körde med en fuling på min 740 i vintras. Dra i spjället i bilen>Gå fram till huven och trycka till spärren>gå tillbaka in i bilen och dra i spjället en sista gång för att sen gå tillbaka till huven och trycka till spärren igen.. VIPS! Men de tycks vara många med E65 som haft problem med huven :( dra hårt i kabeln tror ja inte på, de slutar bara med att man förstör nåt. Blir ju desperat om man inte kommer in!
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Huven äntligen öppnad! :-D

Lösningen med att dra i vajern funkade och man behövde inte dra så hårt för att få upp den!

Problemet som gjorde att huven inte kom upp visade sig vara exakt det Keif beskriver här: Länk

Och som syns här där det inre metallhöljet för vajern har gått igenom plaststoppet och dragits med vajern så det inte blir tillräckligt med spel för att den ska öppna huvlåsen.
Länk
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Skönt att de löste sig. Borde varit mer ordagrann kanske. Dra "lite" men inte för mycket :) man e så van bara att hårdhet knäcker lätt, extra jobbigt om man är ute efter att behålla originaldel(ar).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.