AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.615

Lite småsaker med min 740 E38 -96 som jag upplever irriterande...

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Tja,

Tycker jag har plöjt igenom en helsikes massa sidor om mina småbeskymmer men kan inte hitta ngt helt glasklart:(

Hoppas ngn av er kan ge mig lite svar iallafall.

Först å främst så vid kickdown så kan jag känna att bilen tappar lite ork men kommer igen och tappar och kommer igen, typ 3-4 ggr innan den vxl känner man detta och det gör den mellan varje växling när den drar igenom sitt register, vad kan detta bero på?

Vid tomgång så kan den stå på 500varv sen hoppa upp till typ 7-800varv för att stå där ett tag sen ner igen men inte alltid. Kan hända att han hoppa upp å ner innan han stabiliserar sig på det högre varvtalet.
Har provat att sätta på AC:n och av men där ökar den lite men inget märkvärdigt och påverkade inte de hopp den gör i vanliga fall.

Jag har gjort en diagnos med resultatet att den larmar för Camshaft sensor samt Map coolingsensor 139.

Kan dessa 2 fel bidra till den konstiga motorhoppandet m.m?

Har inte varit iväg för att handla den ännu men tänkte i vilket fall som göra det, men ville fråga iallafall.

Hade problem med mina avgasvärden sist jag vart på besiktingen och fick ombesiktning, så jag bytte olja, filter och stift och då sjönk den iallafall ner under sina gränser men de e fasen inte långt ifrån endå så nästa besiktning tror jag ej att den går igenom om jag inte kan hitta ngt primärfel.

Sen en annan sak, jag tycker jag har dålig gasrespons, med det menar jag att om jag trycker på gasen händer inget, händer inget, för att sedan få en spark i arslet om man inte smyger ner pedalen å inte har bråttom att komma iväg, vad kan orsaka detta fenomen?

Vid en kickdown luktar jag bränsle i coupén ibland, inte alltid men det kan komma en sån doft iallafall, ngn som vet ngt om detta?

När jag startar bilen när den är kall så vid gaspådrag, behövs inte mkt så får jag lite backfire, väcker grannskapet iallafall:D, har det med min camshaft givare att göra?

väldigt tacksam på svar från er som kanske har en uppfattning vad det rör sig om:D

ha de gött!
TW
121
TWX
750 il -96
Byt den för den orsakar sådana fel eftersom den inte ger rätt impulser.

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Instämmer, byt kamaxelgivaren bums, innan du gör något annat. Byet bör lösa de flesta av de problem du beskriver. Köp den hos en BMW-ÅF, inte pirat. Lätt att byta.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Bytade givaren men endå så kvarstår ett problem.

Om jag låt säga ligger i 100 å håller gasen jämn där så sjunker varvtalet en aning då man hör det på motorn, den går ner en liten bit precis som jag skrev innan när den står på tomgång, sen hoppar den upp igen.

Ngn som känner sig vid detta?

Kan kanske vara igenbommat bränslefilter?
Visa användare
1.621
balmgren
Bytte du till en orginalgivare? Har du gjort en ny diagnos efter bytet?

Tvivlar starkt på igensatt bränslefilter skulle orsaka det du beskriver då kickdown tycks fungera och då bör det ju vara betydligt större bränsleflöde.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Det har du väldigt rätt i:D
Så långt föll inte enkronan.

Jag köpte den på BMW.

Däremot så upplever jag bilen attans mkt piggare vid vanligt gaspådrag som vid en kickdown, den skjuter iväg numera å inte som innan. Den gick iväg ganska bra då med men jag märker en markant skillnad iallafall.

Kanske en vaccuumslang eller nått som jäklas.

Jag har inte gjort en ny diagnos på bilen men kan fixa det.

Däremot så har jag det andra larmet om "Map Cooling Sensor".
Motorvärmen är stabil men om den skulle indikera ngt annat kanske den vill köra fetare och får bilen att gå onaturligt så att säga.
Bara jag som skriver å har ingen direkt grund för teorierna:D

Kollar man bränsleindikatorn så går den upp 1dl typ när den ändrar motorkaraktären och sjunker sen igen.

ha de gött
Visa användare
1.621
balmgren
:)

Kul att den är så mycket piggare.

"Map cooling sensor" tycks vara en inbygd, permanent felkod - jag har slutat bry mig om min. Fast den KAN vara ett tecken på t.ex luft i kylsystemet. Tempgivarn är inte direktkopplad till motorn utan visar bara "lagom" i de flesta lägen, även vid överhettning...

Tycker det mer kanske lutar åt vevaxelgivaren men det är mer av en gissning utan diagnos. När du gör diagnos härnäst, se till att gå igenom alla live-data med motorn gående, som t.ex. insugstemperatur då bl.a. denna sensor inte tycks sätta någon felkod vid orimliga värden.

Skulle ju kunna vara läckage någonstans också men den intermittenta karaktären tycks motsäga detta.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Ska iväg imorrn om jag hinner å göra en diagnos live så får jag se vad som dyker upp.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att varvet sjunker lite i 100 km/h ibland skulle väl kunna vara lockupen i automatlådan som går i?

M62 har elektriskt styrd termostat ("characteristic map thermostat") som tillåter högre kylvätsketemperatur vid dellast för att spara bränsle och minska utsläppen. Men då måste man kunna sänka temperaturen vid hög last för att undvika onödig tändningsreglering (knack) och allmänt hög temperatur.
Man märker inget om detta inte fungerar men det ska förstås inte vara så eftersom man då kör omkring med en 110-graders termostat fast det ska motsvara vara 85 vid full gas.

Antingen är det elslingan i termostaten som är paj eller så är temperaturgivaren paj, på M62 är det en dubbel temperaturgivare integrerad med vattenpumpen så instrumentklustret i bilen kan visa rätt även om motorstyrningen får fel temperaturvärden. Avläses enkelt med livedata!

*Tror att elsingan i termostaten ger en felkod med annat namn (typ nåt med short circuit* eller open loop i termostat circuit).

*Tror* inte M60 har detta system.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Man kanske ska ta å fixa sina små plastkulor i lådan?
Skulle dem ge med sig så lär jag få byta hela lådan.

En annan sak som jag upplever varvet i motorn är när jag t.ex trycker ner gasen lite grann å släpper så hör man som att motorvarvet går upp lite.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Jahapp, vart å gjorde en diagnos.
Bläddrade runt som en galning i menyerna å kollade siffror men vette katten vad som är rätt å inte egentligen.

Nollade mina larm jag hade för map sensor och camshaft och dem förblev borta nu iallafall.

Lägger upp bilder som jag tog med mobilen, inte de bästa men man kan se iallafall.
Förstår inte så mkt av alla siffror att dömma om det har ngt med mitt varvtalsproblem som jag upplever det som.
Bara jag som uppfattar det som ett problem verkar det som.

Dock har jag annan fråga ang. min farthållare som inte vill fungera.
I diagnosen så trycker jag på knappen på panelen i bilen å symbol kommer upp i instrumentet men i diagnosen förblir den OFF, Not Actuated.
Ngn som kan förstå varför?:)

Att tillägga är att jag har en ABS givare som inte riktigt fungerar på höger bakhjul har jag för mig.
ABS:n går in när jag kommer ner runt 30km/h strecket å börjar arbeta, men den ska väl inte hålla farthållaren i OFF-läge fast detta problem.

Ha de gött

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
hmm, kan man inte lägga upp bilder direkt här på forumet...aja, får hitta på ngt sätt att få upp dem.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Om abs är trasig så funkar inte farthållaren.

// Erik
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Ok, man kan inte ens aktivera den.

Tyckte att aktivera skulle funka men inte att sätta den i drift typ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.