|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en bmw 540 där oljetrycket försvann förut. Bilen stod på tomgång och rätt som de är försvann oljetrycket, lampan börja lysa och bilen varna. Lyfta genast upp bilen i lyften och började skruva ner tråget för att kolla oljepumpens bultar då ja har läst att dessa brukar lossna, men de satt bra här. Så vad finns de mer de kan vara? har bilen upphissad och så nu. är lite akut då ja är i behov av bilen. MVH Calle | |
|
Vid inget/mycket lågt oljetryck så hör man att motorn låter annorlunda, dvs mer "metalliskt", dessutom lär ventillyftarna börja ticka rätt bra... Nu är det ju inte så bra att starta motorn med lysande oljetryckslampa, men som jag ser det finns det 2 alternativ.... 1: Oljetrycksgivaren har gjort sitt, köp en ny på chans? 2: Det är verkligen för lågt oljetryck. Isf skulle jag börja med att kolla om "övertrycks/retur -ventilen" (brukar sitta i oljefilterhuset, i botten) har ev hängt sig i öppet läge vilket leder till att oljan tar den lättaste vägen... Även pumpen kan ha gjort sitt såklart, det kan man inte utesluta men det är inte direkt vanligt att de lägger av, även om det förekommer så klart. |
|
|
Blev det inget tryck på högre varv än tomgång heller? Annars kan det ju vara att det ligger lite under tillslagsnivån på givaren på tomgång, särskilt nu när det är varmt och bilen stod på tomgång ett tag utan fartvindens kylning. Vad har du för viskositet på oljan? Prova de enklaste sakerna först: Oljetrycksgivaren, att alla o-ringar och packningar i oljefilterhållaren sitter på plats och är hela. |
|
| Oljenivån skall kollas förståss...Har man så lågt oljetryck på tomgång att lampan lyser med fast sken så är det rätt illa, oljetryckskontakterna brukar ligga kring 0.5bar, ibland ännu lägre. En lite "flämtande" oljetryckslampa på mycket långmilade (slitna!) motorer är acceptabelt, dock så skall lampan slockna helt så fort man gasar det allra minsta... | |
|
Har inte testat att varva motorn så, stängde av bilen direkt. den lös i kanske 3-5 sek innan ja reagera och stängde av, bilen började bluddra och gick kanske ner lite lägre i varv innan den börja lysa. Vet inte exakt vad det är för olja i just nu, köpte bilen för bara någon vecka sedan, skulle byte olja i den imorgon, så har som tur är beställt grejer för de iaf. Men hur skulle man kunna se o oljepumpen är sliten tex? eller vad ska värdena vara på oljetrycks kontakten så kan man mäta upp den också. |
|
| Kan dock till lägga att oljenivån innan jag tappade ur oljan var perfekt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ju inte ovanligt med defekta oljetrycksgivare på V8ttorna speciellt om man råkat spruta vatten under huven. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag håller på med en 540 motor till mitt driftingbygge och där var även M6 bultarna som håller ihop pumpen rätt lösa! Plus en bult utav dom tre M8 bultarna som låg i tråget! Motorn hade inga missljud alls innan jag rev sönder, men ville kolla för säkerhets skull och det är jag glad för att jag gjorde! Läckande pump och dålig olja ger blinkande på tomgång! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.