AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.951

Elektronisk finbalansering?

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Har problem med vibrationer och tänkte försöka mig på en balansering igen för att se om det blir bättre. Läste om "elektronisk finbalansering" på euromasters hemsida och som jag försog det så balanseras däcken när dem sitter på bilen.
Är detta bättre än vanlig balansering och vad är en rimlig kostnad för 4st däck tro, någon som gjort sådan balansering?
"Spinnbalansering" som det oxå hette på 80-talet....
Fördel: Man tar även hänsyn till ev obalanser i bromskiva/nav mm.
Nackdel: Du måste sätta tillbaka hjulet i exakt samma position efter ev avmontering, helst oxå att hjulbultar hamnar på samma ställe. Är väldigt få verkstäder som kan balansera så här idag.
Föreslår att du mäter "marktycket" hos en däcksfirma som har en balanseringsmaskin som klarar detta, allt över 10kg marktryck skall åtgärdas (däcket matchas mot fälgen!). Mjölby Gummiverkstad hjälpte mig med detta då jag hade lätta vibbar, resultat var vibbfritt! Kostnad en knapp tusenlapp.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jasså, jo har hört om maskiner som balanserar med marktryck men jag vet inte vilka verkstäder som använder sånna i Uppsala. Volvo har det snackats om men dem tar säkert olidligt mycket betalt.. :)
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Har ringt Euromaster i malmö för ngn månad sedan, efter denna tjänst som står på deras sida, fick i svar att dom desvärre inte kan erbjuda denna "finbalansering" :-((
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Hur gick det med den här saken?

Jag har kört över 200 mil senaste 2 veckorna utan minsta problem och högtryckstvättade igår och nu har jag en rejälv vibration runt 115 km/h, såpass att passagerarstolens nackstöd skakar och även solskyddet, inget som känns i ratten vid bromsning eller liknande dock.

Ska jag till en däcksfirma först och kolla om någon balansvikt lossnat? Hur var det med finbalansering, nåt att bry sig om eller bara ta första bästa större däcksverkstad?
Har också goda erarenheter av trollkarlarna i Mjölby, var definitift värt en15 mila resa. Min E32a skakade så att man höll på tappa ratten i vissa farter. Helt perfekt efteråt för en knapp tusing./ Shaken not stirred.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
OK, får ringa runt lite och försöka få komma in snabbt hos någon. Några tips mellan Stockholm city och Södertälje?
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
Nikasp: Jag skulle tro att du inte spolat rent fälgarna hela vägen runt på insidan därav vibrationerna. Har man mycket grus eller liknande så kan detta få bilen att vibrera riktigt ordentligt!!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kanockså starkt rekommendera Mjölby gummiverkstad!

Värt att notera: Även ett perfekt på-bilen-balanserat hjul kan ju vara ovalt och därmed skaka bilen ordentligt... Därför ska man mäta vägtrycket.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
De mätte också orundhet/skevhet på fälgarna. Satte de bästa fram.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag fick några tips av BMWs serviceverkstad i Södertälje och ska åka in imorgon till Strengbergs Däck (Däck Team) i Södertälje och kolla upp. Skriver hur det gick sen.

När jag tänker efter lite bättre så har jag faktiskt noterat att passagerarnackstödet har vibrerat lite, lite förut men inte nog för åtgärd. Nu känns det i bilen och skakar mycket mer.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Skönt, vanlig balansering för 600 spänn löste problemet. Nu går den som en tysk vagn igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.