|
|
|
|---|---|
|
Vad innebär tecknet (!) i instrumentpanelen, förutom det uppenbara att något är fel med bromsarna? Vid start lyser ju (abs) (P) och (!) som slocknar, men när min E23 735ia '86 blivit varm börjar (!) lysa lite flimrigt för att övergå till fast ljus. Jag har kontrollerat bromsvätskenivån och fyllt på lite, bromsvärdena på senaste besiktningen var perfekta och beläggen såg tjocka och fina ut när hjulen var av. Nu senaste dagarna har det börjat lysa direkt från start, efter att jag bytade en hydraulslang i servostyrningen som läckte. Kan (!) även beteckna fel i servo mm, eller endast i broms? Har ingen instruktionsbok och kan inte hitta ngt i Chiltonmanualen jag köpt. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det andra symbolen från vänster i nedanstående bild? Länk Nu gäller det E34, men jag är ganska säker på att det är likadant på E23 också då dessa inte borde ha mer avancerade prylar kring bromsar och hydraulik än vad E34 har. Iallafall så betyder varningslampan att nivån för bromsvätska är för låg. Skall inte ha någonting med hydrauliken till servostyrningen att göra (två helt olika behållare och vätskor - är dessutom endast bromsvätskan som har en nivågivare). Min gissning är att givaren börjar strula, prova att ta loss kontakten och kortsluta de två stiften. Om problemet försvinner så är det givaren. Om inte, så ligger problemet troligtvis någonstans bland kablage, kontakter eller instrumenthus. |
| Aha, gött. Nivån ska nämnligen vara ok, jag har toppat upp till strecket. Tack! | |
|
Det blev till att beställa ett nytt lock med givare från BMW, 270 pix. Fördelen med letandet efter ev. fel var att jag hittade läckan på styrservoslangen och fixade det :) |
|
Aha, så problemet försvann när du kortslöt de två stiften? Eller chansar du på att det är givaren som är fel? |
| Jag testade aldrig kortsluta dem, eftersom ett nytt lock bara kostade 270 spänn och det gamla hade en spricka i gummit längst upp + riktigt skitigt så kan det nog hjälpa... | |
Ja, lät som det behövdes bytas ändåså. Hoppas det löser problemet - följ gärna upp här hur det utvecklar sig! |
| Jaha, det hjälpte inte att byta lock eller att kortsluta. Indikerar lampan bara fel i hydrauliken, eller även slitna belägg mm? Vart ska man börja nysta nu? | |
Hittade faktiskt ett elschema till E23 735i -86 (fast det är för den amerikanska marknaden men bör fungera att använda). Det kanske är så att din bil har ett hydrauliskt bromsservo? Ser nu i elschemat att lampan lyser om något av följande inträffar - brake fluid level too low - brake accumulator pressure switch is below 22 bar - hydraulic pressure switch (steering pump pressure) is below 1.5 bar Det är också intressant att notera att samtliga sensorer fungerar på det sättet att i normalt (fungernade tillstånd) är de öppna kretsar - dvs inte leder igenom ström. Det är först när de vill indikera ett fel som de sluter kretsen. Man brukar installera sensorer tvärtom (att ett avbrott i en krets indikerar fel). Så nästa steg - baserat på att du verkligen har ett hydrauliskt bromsservo) borde vara att koppla bort alla tre givarna som bidrar till att lampan kan lysa. Koppla in en givare åt gången och notera vilken/vilka givare som ger upphov till att lampan lyser. Då bör vi iallafall ha ringat vilken givare eller del av systemet som inte fungerar (vi vet ju inte ännu om det är givarfel eller ett riktigt problem i systemet). |
|
Aha, det låter lovande. Men då kanske det kan ha med problemet med styrservoslangen jag hade att göra ändå. Dvs. att det är för lågt tryck i styrningen som ger felm,eddelandet... Mycket tack för detta, då har jag lite att jobba vidare med. |
|
Ja, kan definitivt vara relaterat till det. Glömde totalt bort att speciellt 6/7-serien brukade använda hydrauliskt bromsservo. De två andra trycksensorerna tror jag sitter direkt ovanför bromsbomben, de bör inte vara så svåra att hitta. Antingen är det ett riktigt problem med trycket eller så är någon av givarna felaktiga (teorin på fel i kablage och instrumentkluster tror jag inte är särskilt sannolik längre). Första steget borde iallafall vara att ta reda på vilken av trycksensorerna som genererar ett fel. Tänk på att båda trycksensorer kan rapportera fel, därför bör du testa att bara ha en en sensor inkopplad i taget. |
|
Då var det fixat, det var "brake accumulator pressure switch" som gav signal. Alltså hydraultrycket på den röda vätskan till bromsservot, inte själva bromsvätskan. Jag kopplade bort den då bromsarna funkar 100, men man kanske ska byta givaren så småningom? Nog inget problem med själva bromsarna då felet uppkom när jag bytte den läckande slangen till styrservot (samma system). Kan ju vara att behöver luftas, jag körde bara öppet lock till servo-reservoiren och kraftiga styrutslag till det slutade bubbla och låta. Tack för all hjälpen Slangen, hade nog inte fixat det annars! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.