AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
72.980

Hur många har testat "WD40 metoden"

Sida 6 av 7
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nu har bilen gått 100 mil sedan oljebyte/wd-40 behandling. Oljenivå är fortfarande på MAX. Så det är positivt.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
300 mil efter oljebyte/wd-40 behandling. Oljenivå har sjunkit kanske 2-3 mm på stickan. Hade det vart innan wd40 så hade gul oljelampa redan tänds varje gång man stänger av bilen och oljenivå skulle vart på MIN. Med det är långt kvar till MIN. Har 1,5L olja kvar sedan oljebyte, jag hoppas jag kan klara mig på det till nästa oljebytesintervall.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Gött!!
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Oj va många positiva resultat. Va kul att metoden verkar fungera
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Varför har inte jag sett den här tråden tidigare? Mycket intressant läsning.

Nu drar min m52b28 nästan en liter olja per tank och för någon dag sedan så gick ventilkåpspackningen åt helvete igen trots att jag bytte vevhusventilationen förra året. Innan jag åtgärdar packningen så ska jag testa WD40 metoden. Tycker även att förbrukningen har gått upp mer.

Trucker: Du skrev att du hade borrat oljestickan? Hur gjorde du det. Misstänker att det kanske kan vara den felande länken. Dock hade jag den stod i fotogen i flera dagar och körde med piprensare tills det var helt rent.

Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Hur gick det sedan?
5 år gammal tråd.
Skulle vara trevligt med långtidsresultat -ett par tusen mil eller så.

Bosse J.
BMW CS 185 H
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
InfiniteObscurity:här har du en bild på borrade röret Länk

Bilen är såld och på slutet steg oljeförbrukningen igen men den var fortfarande bättre än innan behandlingen.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Håller med trucker. Vart bra ett bra tag men sedan steg förbrukningen igen men inte alls så mycket som innan. Så man kanske ska rensa med wd40 innan varje oljebyte?
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tack trucker.
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Hej!

Min 320i touring (M54) dricker otroliga mängder olja så tänkte nu ta och försöka genomföra denna WD-40 metoden. (Har tidigare bytt ventilkåpspackning, komplett vevhusventilation, oljefilterhus packning osv. Dvs den läcker ej).

Hade varit väldigt hjälpsamt om ni som gjort det kan göra en kort och informativ summering/guide steg för steg hur man gör!

Här är i alla fall som jag har förstått det:
1. Kompressionsprov
2. Tilta bilen, skruva loss oljefiltret, töm oljan.
3. Skruva loss tändstift
4. Fyll på med några dl WD-40 i varje cylinder
5. Vänta något dygn för att sedan kolla om det försvunnit någon WD-40 från cylindrarna. Om det försvunnit, repetera med WD-40 och vänta ytterligare något dygn osv. tills det fortfarande ligger kvar i varje cyl.
6. När WD-40 inte längre försvinner ner, så bör det ha åtgärdats. Sug då alltså upp alla rester. Sätt dit ny oljeplugg, fyll på med ny olja, nytt oljefilter.
7. Kör bilen några mil (???) sedan byt olja + filter återigen för att rensa genom allt.
8. Nytt kompressionsprov

Har jag missat något eller ser det rätt ut? Den oljan man kör bara några mil/"mellanbytet", bör man ha en fin olja även till det, eller skulle det funka med någon lite billigare då den ska tömmas direkt?

Mvh

“Listen, smile, agree, and then do whatever the f*ck you were gonna do anyway.”
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Tror nog at fulolja fungerar fint till genomrensningen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag skulle aldrig köra några mil, utan hälla i motorolja, starta motorn och varva lite smått, hälla ut den och byta igen. Därefter köra lite och byta en gång till.
Perfekt att köpa en 10 liters dunk av nån billig olja för ändamålet.
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Jag har funderat på att prova denna metod men vill prova något annat än WD-40. Dels måste man beställa det på nätet (och vänta en vecka) om man vill ha en 5 liters dunk, dels är det lite oklart vad det egentligen innehåller. Dessutom är det vad jag vet inte gjort för att lösa upp fastbränd olja utan mer för att lösa upp fastrostade bultar.
Vad tror ni om denna mix istället för WD-40?
20 % motorolja
30 % bensin
50 % lacknafta

20 % motorolja eftersom: WD-40 innehåller ca 20 % olja och den ultimata oljan för detta ändamål måste vara samma olja som motorn redan använder.
30 % bensin eftersom: tunnar ut oljan så den tränger in bättre, har en rengörande effekt, skadar inte något.
50 % lacknafta eftersom: löser upp fastbränd olja och är petroleumbaserad vilket gör att den blandar sig väl med ovanstående ingredienser.

En annan populär mix för hemmagjord penetrerande olja är aceton/ATF-olja i en 50/50 % lösning. Problemet med denna är att de två inte kemiskt kan blanda sig. Jag provade och efter ca 30 sekunder hade acetonet lagt sig i ett eget skikt på botten, samma sak lär ju hända i en cylinder. Det blir alltså som att först hälla i aceton och sedan när det runnit undan, hälla i ATF.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Varför inte 100% diesel? Funkar hur bra som helst!
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Ja, det kan ju funka men jag har en bensinmotor så jag håller mig helst till bensin. Har ingen diesel hemma...
Jag tänker grundskolekemi, "lika löser lika".
Läser man runt används mest nafta eller fotogen för tvätt av motordelar. Så min mix består till 50 % av sånt som motorn ändå får i sig och 50 % "tvättmedel“.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
WD40 kan du köpa på dunk hos t ex. Jula, Mekonomen, Autoexperten etc....

Ska du "blanda eget" skulle jag fundera på ett medel som kallas för "Ed's Red" - en blandning som togs fram av en tribolog för många år sedan. Medlets ingredienser valde han noga utifrån dess egenskaper för att få ett maximalt rengörande men ändå skonsamt rengöringsmedel. Det togs dock fram av Ed i egenskap av aktiv sportskytt för vapenrengöring, men motorer och vapen är ju rent tekniskt, mekaniskt och materielmässigt ganska lika och så även smutstypen av sot/slagg mm.

Ed's Red består av fyra ingredienser i lika delar:
1 del ATF-olja (dex III)
1 del Fotogen
1 del Lacknafta (egentligen "White spirit" i USA - men lacknafta är väldigt likt)
1 del Aceton

Jag är inte säker på att bensin skulle lösa slagget i kolvringarna, då borde de små överskottsrester av bensin som alltid letar sig förbi kolvringarna ner till oljan i tråget genom blow-by-processen redan gjort det.
Dessutom borde förbränningsrummen i motorn vara väldigt sotfria om bensinen klarade detta - något som sällan är fallet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Hittar inget om dunk på webben hos de du radar upp. Däremot finns det på andra ställen om man googlar, men det innebär en beställning via post. Går mig veterligen inte att få tag på dunk i Malmö där jag bor. Sprayburkar går att köpa men det känns bättre om man själv kan komponera den ultimata mixen som är skräddarsydd för ändamålet.
Jag har lite invändnignar mot Ed's red; den innehåller än en gång ATF och aceton, som ju inte går att blanda. Aceton blandar sig heller inte naturligt med varken fotogen eller lacknafta. Lacknafta är för övrigt en utspädd variant av fotogen om man ska tro denna wikisida: Länk

Så för att skarva lite är skillnaden mellan Ed's red och min mix att:
Jag använder motorolja i stället för ATF olja i ungefär samma mängd.
Jag använder bensin i stället för aceton i ungefär samma mängd. Bensin löser sig med de andra ingredienserna till skillnad från aceton.
Annars har båda mixarna 50 % lacknafta/fotogen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har blandat till Ed's red ett flertal gånger och den blandar sig för mig i alla fall...

Är för övrigt ett jäkla bra medel för att lösa sot och liknande.
Enda problemet jag har upplevt är att acetonet dunstar med tiden (flera veckor/månader) om medlet inte förvaras i glasflaskor med bra korkar eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Okej, det funkar nog med både det ena och det andra. Jag försöker bara hitta den ultimata trollsåsen just för detta syfte eftersom det är en del jobb att prova metoden.
Aceton har fördelen att vara extremt flyktigt men nackdelen att inte vara 100 blandbart. Man kanske skulle ha i 10 % aceton ändå för att ta tillvara genomträngningseffekten. Det lär ju ändå avdusta och lämna kvar resten så det kan ju inte skada.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Hur vanligt är det här problemet med kolvringarna?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.