|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Nu är det snart 2år sedan jag gjorde detta på -01an och oljeförbrukningen är fortfarande stabil,så summa sumarum så funkar detta riktigt bra. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Då har även mina kolvar fått en första skvätt WD40 på sig. | |
|
Har provat detta istället för WD40 metoden. Länk Kört 1 flaska före oljebytet ( fast det står max 5 liter ). Kört 900 mil och gjort om detta med engineflush i ovan länk. Resultatet är klart godkänt !! Före,ca 4lit på 1500 mil i förbrukning. Efter,ca 1lit på 1500 mil i förbrukning. |
|
| Luktar den diesel? Vad står det på innehållsförteckningen respektive säkerhetsdatabladet? | |
| Vad innehåller WD40? | |
|
Länk Länk Länk Länk |
|
| Länk | |
|
Från källan Länk Länk |
|
|
Länk Länk Bara säkerhetsdatablad Dock ! Inte Produktdatablad. Men att WD40 jämnförs med barnolja i marins länk är väl inte direkt trovärdigt i en produkt som innehåller naftalener ? |
|
|
Saxat ur länken "Mineral Oil Seriously. WD-40 is mostly a mix of baby oil, Vaseline, and the goop inside homemade lava lamps." |
|
| I princip billigare att slå i Lacknafta istället för WD40 ;) | |
| Kollade ner på kolvarna och ingen av dem stod i vätska. Kanske har det dunstat bort sedan i igår kväll. Tog mod till mig och fyllde upp ordentligt i alla cylindrar så nu gurglar det fint när jag ruckar på vevaxeln. Fru och barn spanade efter rinnande vätska när jag fyllde upp cylindrarna med det verkar hålla tätt. Igår vet jag att det rann vätska förbi åtminstone en av kolvarna. | |
| Spanade nere vid tråget? | |
| Det stämmer. | |
|
Då var behandlingen avslutad även för min del. Även om det inte är tätt överallt så borde det i alla fall vara dags att motionera motorn ordentligt. Har inte riktigt grepp på hur det läckte i respektive cylinder men det vara betydligt torrare än i går kväll. Jag fyllde på cylindrarna med en sista skvätt ikväll, joxade lite med vevaxeln och och bestämde mig för att avsluta projektet. Jag tog bort vätskan med en enkel manuell oljepump från Biltema och monterade därefter tändstift och tändspolar mm. För min del var det inga som helst startsvårigheter utan bilen gick igång på första försöket. Det som skilde sig från en normal start vad dock att det ur avgassystemet kom mängder av tjock vit rök under lång tid. Kommer just hem från en testkörning på 5 mil och mitt intryck är att färddatorn visar en något lägre förbrukningssiffra än vad jag är van vid men detta måste jag bevaka under en period för att tro på. Ska bli mycket intressant att se om det blir någon förbättring när det gäller oljeförbrukning. |
|
|
Är igång med wd-40 metoden jag med. Fast jag kör först med cylinder : 2,3,4,5 då kolvarna i cyl 1 och 6 hamnar högst upp. Igår fyllde jag cylinder 2-4 med exakt 200ml (2dl). Idag när jag skulle kolla hur det blev så cyl 4 var helt tom och cyl 3 var halvt tom, medans cyl 2 och 5 var fulla. Innan jag satte igång med wd-40 så gjorde jag kompressions test, alla cylindrar förutom fyrans hamnade på 12,5-13 bar medans fyran kom bara upp i 11 bar vilket förklarar att den var helt tom efter natten. Jag hoppas verkligen på förbettring med wd-40. Återfyllde 4 och 3 cylindrar, så vi ska se resultat imorgon... |
|
|
Sedan ställde jag cyl 1,3,4,6 i samma läge och fyllde med 200 ml igen. Ett dygn efter var cyl 4 tom igen medan dom andra hade vätskan kvar. Vid tredje och sista försöket så blev lite wd-vätska kvar i den 4:e cyl. Skulle kunna fortsätta fylla cyl 4 om och om igen, men var tvungen att avsluta då jag skulle använda bilen. Sedan tömde jag all olja med wd-40rester och fyllde på med ny olja, in med tändstiften och varmkörde motorn. Sedan ut med tändstiften igen och äntligen sanningens ögonblick, KOMPRESSIONSTEST: Innan wd-40: Cyl 1: 12,9 bar Cyl 2: 12,7 bar Cyl 3: 12,8 bar Cyl 4: 10,8 bar INTE BRA Cyl 5: 12,4 bar Cyl 6: 12,5 bar Efter wd-40: Cyl 1: 12,2 bar Cyl 2: 12,3 bar Cyl 3: 12,2 bar Cyl 4: 12,1 bar Cyl 5: 12,1 bar Cyl 6: 12,5 bar Oljeförbrukningen (ca 1L per 300mil) på min nuvarande bil är inte så hög jämfört med andra som har m54 motorer. Däremot om man jämför med min gamla 320 E46 med M52 motor så är oljeförbrukningen hög. Det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad. Återkommer med resultat senare. |
|
|
Hm, det var ju jämna och fina kompressionsvärden! Vad mäter du med? |
|
| Använde biltemas kompressionsverktyg, köpte det specielt för att använda i samband med wd-40 metoden. | |
|
För tidigt att konstatera om oljeförbrukningen har minskat men en förbättring blev det iaf. Innan så var bilen ryckig när man skulle starta i ettans växel, kändes som att jag skulle få motorstop, vilket jag har faktist fått några gånger när jag precis köpt bilen. Efter wd-40 behandlingen försvann ryckandet. Det kan ju ha sin förklaring med dålig kompression i ena cylinder. Jag trodde att det var något med hardyskivan eller koppling att göra. Men skönt att ett problem löste sig iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.