AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
72.979

Hur många har testat "WD40 metoden"

Sida 3 av 7
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Provar just nu på grabbens gamla Merca. Den drar en del olja, gubbkörd i 25000 mil. Gjorde 100 knyck när vi körde hem den, sedan spikade den rejält. Helsotiga stift gjorde väl inte saken bättre. Vi får väl se mot slutet på veckan om den blir bättre.

Visa användare
43
poltava
325 -94 Turbo
320 -02 touring
320 -86 isbil
Halloj! nu har test bilen gått 300 mil sedan testet. och jag har fått fylla på 2 liter så knappt nån förbättring..
antingen så inbillar vi oss båda två eller så går faktiskt bilen bättre! bättre respons!

men jag tycker inte att detta är ett fullfärdigt test för att jag fick avbryta innan jag var nöjd... det rann ju fortfarande igenom på hälften av burkarna....

men jag är lite kluven hur eller om jag ska göra om det!?
den vart ju så JÄVLA grining att få igång, det kändes att nästan att det skulle gå åt en startmotor,, fick nöta riktigt! kändes inge bra alls

vart det tokigt att hälla i bensin och t-röd som sista rengöring? sedan suga upp det med såklart.

var det därför den vart grining?
sur? t-röd dåligt?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Frågan är hur mycket som fanns kvar vid start? Går det verkligen att suga ut allt?
Så länge cylinderloppen är torra och stiften torra tycker man ju att den borde starta helt som vanligt?!

Kanske funkar bra att suga upp WD40n, sedan skölja (dvs fylla på lite! inte så det rinner upp i ventilerna!), suga, skölja, suga (inte blåsa om man är rädd för att få ut vätska i grenrör eller insug) och till sist låta stå och dunsta en dag så det är torrt före start, borde ju funka. Man måste alltså skölja med något som dunstar t.ex. bensin eller nån form av sprit.

Man kan ju suga med en våtdammsugare med "datorrengöringskit" från Biltema så man kommer in i cylindrarna så får man lite sprutt på suget. På conrad.se finns en titthålskamera för 400kr som jag är sugen på att prova om man får ner i tändstiftshålet. :)
Visa användare
43
poltava
325 -94 Turbo
320 -02 touring
320 -86 isbil
Det är väldigt svårt att se om man får upp all vätska.. så lite blir nog säkert kvar..

det där att låta bensinen stå och dunsta bort är nog melodin!!
det måste vara bäst..! då ska det bli torrt!

konstigt det där för att jag körde runt med starten rätt mycket utan tändstift som sista grej innan start så att allt skulle blåsas ur.. tyckte att det inte skulle bli mycket kvar!?

ma
7.450
marin849
Vet inte om styrdonet får för sig något när man inte har några stift i och ger upp efter några sekunder?
Det märker ju att det inte kommer några gnistor.

När du stod och nötte, var det som att den var stendöd och sen plötsligt hoppade igång eller kom den lite mer och mer?
Visa användare
43
poltava
325 -94 Turbo
320 -02 touring
320 -86 isbil
När jag körde på starten så var tändspolarna ochså bortkopplade..

det var nog 4 försök som den var stendö... sedan så kom den mer och mer kändes som den var riktigt sur, efter kanske 12-15 försök så hoppade den igång. och då fick jag hålla varv 2500rpm för att under det så gick den inte..
tills arbets tempen börja komma upp, då gick den normalt.
ma
7.450
marin849
Ok.
(styrdonet kan identifiera både defekt tändspole och avsaknad av gnista för övrigt :)
Visa användare
43
poltava
325 -94 Turbo
320 -02 touring
320 -86 isbil
Här kommer en bild på vad som gick åt! :) man tager vad man haver

Länk
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Jag tror för min del på oljebyten varje 10.000 km och ett frejdigt körsätt.
Erfarenheten har visat att detta, oavsett gamla eller nyare bilar, fungerar.
Step on it!
Jag har faktiskt ägt och kört massor av bilar av olika märken.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror faktiskt att det är mer skonsamt att inte använda bensin/sprit efter WD40:n eftersom det har en tendens att tvätta bort oljefilmen i cylinderloppet. Inte minst eftersom även bensinen letar sig ner och lägger sig vid kolvringarna där det normalt skall vara lite olja för att smörja.

Att köra lite med startmotorn utan stift för att blåsa ur den sista WD40-oljan är nog inte så dumt.

Att det kan ryka en del någon minut eller så är känt faktum efter WD40-"behandling". Det behövs inte stora mängder olja för att det skall ryka duktigt...

Håller med Bosse J. om att bästa medicinen att slippa koksade kolvringar är regelbunda och inte för långa oljebytesintervall, samt bra olja naturligtvis.

Personligen tycker jag att "longlifeintervall" är allt för långa för att motorn skall må bra i längden - byter oljan ungefär halvvägs på BMW:n, dvs. vid ca 1250mil!

Men har kolvringarna koksat kan det ofta hjälpa med just WD40 eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ett alternativ är till WD40 är att köra "hårt". Köpte en 323i E30 för måååånga år sedan som gick utmärkt i motorn, bra drag men jag testade aldrig att toppa den utan nöjde mig med ca 160. Sålde sedan bilen till min bror som besviket meddelar att den inte gör mer än dryga 180. Iaf han började köra den bra "hårt", dvs varva ordentligt vid varm motor osv. Ett drygt halvår senare o ca 1500 mil var toppfarten ca 215 km/h, markant skillnad. Sen om det beror på "koksade" ringar eller annat får vi aldrig reda på, mer än att bilen gick som den skulle efter att ha "buskörts". Efter detta brukar jag ha som regel att alltid köra motorn (oavsett bil) rätt "hårt" emellanåt, dvs varva ordentligt en längre stund emellanåt, speciellt efter sega kö-körningar. Kör jag landsväg med varvtal kring 4000 konstant så borde ringarna få tillräckligt med motion...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att varva lite hårdare kan kanske hjälpa ibland, men personligen misstänker jag att det är allt för långa oljebytesintervall som koksar igen ringarna...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B: Skall dock tilläggas att 323:an drog absolut ingen olja vare sig före eller efter att den "lossnat" så att säg. Något hände helt klart under de 1500 milen, ändringen blev bestående!
Jo tänk om tidigare ägare kunde byta olja lite oftare...

ATF och aceton funkar också: Jag har just behandlat en Jeep med 4-liters 6:an som både drog olja och var trött: det var så illa att det hördes att det var olika komp när man körde på startmotorn! Motorn står rakt upp i denna bil så det var inte nödvändigt att luta bilen.
På 2 cyl rann blandningen rakt igenom nästan, men det var bara att efterfylla i en vecka tills den höll kvar typ över natten iaf, sen så fick den stå i 2 veckor med fulla cylindrar (fick toppa upp nån gång om dan) samt att jag ruckade på vevaxeln ibland också så kolvarna ändrade läge.
Resultat? Jo nu känns det som de flesta hästarna är tillbaka, en klar skillnad!
Oljeförbr. borde förstås också gå ner men det vet vi inte säkert ännu men jag kan inte tänka mig annat när det blev en sån stor förbättring.
Runt 20 liter vätska rann igenom motorn totalt under behandlingen, varav jag återanvände det mesta, jag hade 5 lit blandning att leka med. Är klart nöjd hittils.
Nästa gång ska jag också prova wd40, kanske går ännu bättre!
k3
51
k3
X3 20i 19
Hej vi har ju en kollega som provar denna metod ganska noga,under rubriken 5 serie bmw 520 e39 drar mycket olja (johnsen) som kan vara bra att följa.

k3 bmw cs#8231
Hej!

Har provat denna metod och efter 10 mil är nivån oförändrad, tidigare såg man en tydlig skillnad. Vill inte ropa hurra än utan ska ut idag och förhoppningsvis få 30 mil till på mätaren för att få en bättre uppfattning om det har hjälpt! Innan wd-40 kom jag knappt 100 mil på en liter så kommer snabbt att se om detta hjälpt lite i alla fall. Återkommer med resultat så fort jag har det!

Johnsen
bo
171
bosson
730d -06
Har läst om "WD-40 metoden" och är lite kluven ifall jag ska prova den eller rengöra/byta VV först. Finns det någon som har något tips på hur jag ska få ner oljeförbrukningen? Avgaserna luktar olja och den drar ca 1 liter på 80 mil eller mer beroende på körstilen

Här kan ni läsa mig tråd där mitt problem beskrivs lite mer Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Trodde jag behövde göra WD40-metoden på min 9-5a, den drack 5 liter i månaden, ca 300-500 mil.
Den började dock läcka mer och mer och det visade sig vara packboxen till veven som sitter bakom remhjulet på veven.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
ma
7.450
marin849
Men då var det klet och gegg där under som syndes?
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Nej, faktiskt inte.

Däremot lär det sitta i silen till oljepumpen, så jag har tänkt plocka ner tråget och rengöra med diesel.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.