|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
| Kane, hur menar du då? Nu är jag inte så bevandrad i tändsystemet men det är väl nån kamaxellägesgivare som talar om för databoxen att det skall läggas spänning på stiftet och spolen är uppladdad och klar oavsett om det sitter ett stift i änden på tändkabeln eller inte. Min fundering är vad som händer med spolen om den då inte har nån stans att göra av med strömmen. Har varit med om att bränna tänspolen på en båtmotor en gång genom att plocka ur stiften och köra startmotorn. Men som sagt jag vet inte och vill gärna reda ut detta innan... | |
| Just därför gör man som jag skrev ovan... | |
| Tack marin849, det är noterat! | |
|
Suffer:sug ur så mkt det bara går med tex en oljesug från biltema Länk Se även till att kolvarna ligger så långt från ÖD som möjligt,allt för att förhindra WD40 på obra ställen som avgas. Ang tändning så är det som marin säger inget att oroa sig för,DME känner på en microsekund att detta inte är en normal start och släpper inte spänning till spolar. Ett till tips är att kranka några grader på veven (rucka) för att på så sätt hjälpa ringarna att bli av med skiten.Gör detta några gånger per dygn. Men man får räkna med att motorn haltar en del vid start men det ger sig ganska snabbt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hej trucker, oljesug har jag. Kolvarna så lågt som möjligt alltså. Går det att dra runt motorn för hand på remmskivan fram när stiften är ur för att hitta rätt läge? Skall jag tolka dig som att jag inte behöver göra något åt tändningen över huvud taget, eller att det inte är något att oroa sig för under förutsättning att jag kopplar loss matningen till tändspolarna så som marin beskrev? Hur länge körde du WD40 i cylindrarna och hur mycket gick det år allt som allt? Vänligen, // Suffer |
|
|
Japp det går bra att dra runt motorn på veven (ytterst lite då) som sagt några grader fram o tillbaka. Koppla bort spolarna. Gick väl åt nån liter kanske,du ser ju vilken/vilka cyl som är tom efter natten då är det bara att upprepa fyllning i dessa osså kranka lite. Jag började på fredag och startade på söndag så räkna med ett par dygn. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Och glöm inte att tilta bilen för att få motorn så rak det bara går annars kommer WDn att smita ut i avgasventilerna Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tusen tack för alla svar! Jag har egentligen bara en fundering kvar rörande tiltandet av bilen och det är hur det ska kunna smita ut genom avgasventilen? Den sitter väl i "taket" på förbränningsrummet? Fyllde du fullt, ända upp i tändstiftshålet och att det därför riskerade att ta vägen genom avgas, eller tänker jag fel? |
|
|
Eftersom det är en rak sexa är det 120 grader mellan kolvarna, det borde betyda att det största avståndet man kan få från övre dödpunkt är 60 grader på två cylindrar? Om man ställer t.ex. mittenparet i undre dödpunkt kommer de andra fyra att ligga 60 grader från övre? Eller två i botten, två 60 grader från botten och två 60 grader från toppen kanske det blir..? Så när motorn lutar så mycket som den gör behöver man inte hälla i så mycket förrän det ligger mot avgasporten på de cyl som står längst upp. |
|
| *Hmmm* Och avgasventilen är alltid öppen i en av cylindrarna som står högst beroende på vilken takt den befinner sig i... Jag tror att det får bli nästa helg som tidigast. Återkommer med rapport när det är genomfört. | |
|
Hej!Tänkte prova på wd 40 metoden! bilen 320 -02 28 tusen mil drar på 150mil 1liter olja! men förövrigt går bra! pytsade i 1-2dl i varje cylinder igår kväll. just nu så har jag kollat till bilen efter natten. (12) tim 4 av 6 cylindrar var tomma!!! 2 var jätte lite kvar i.. hmmm nått galet eller!? :0 hoppas på wd 40s magiska fingrar! :) väntar med spänning till imorn! hoppas på resultat!! kan tillägga att denna bil ägdes av en gammal gubbe från 10 tusen mil till för 3månader sedan! och JA jag har dragit ur den! ;--) |
|
|
Förr fanns det 2 metoder för "kemisk sotning" av motorerna: 1 Det fanns s.k. TOPPOLJA som blandades i bensinen. Det rök en del efteråt.... 2. Den drastiska där man hällde ner ngn matsked DIESEL i förgasarhalsen. Det rök överj"#€%/ en stund så man gjorde det ute på landsvägen. Påminner lite om WD40-metoden som inte ryker. Kanske? Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
nu är jag klar! eller ja fick inte ha bilen längre för tanten.. från fredag kväll till söndag kväll! hoppas det räckte. det rann igenom mindre och mindre iaf i alla. men som sagt kunde inte hålla på längre återstår att se om d räckte! - sög ur all wd 40 och sen skvätte ja i bensin och sög upp det med..(det där med bensinen har ja inte läst men det kändes bra!) drog runt motorn med nyckeln tills det inte blåste ut nå mer.. men jävlar va svårstartad den blev!! nötte riktigt mycket! dog och puttra och gick dåligt länge tills tempen gick upp! jag tyckte verkligen bilen kändes rappare. kanske inbillning eller bra luft :) få se vad oljestickan säger efter ett tag!? återkommer om 200 mil då ska den ha dragit nästan 2liter |
|
|
Poltava: Jag hoppas du kommer ihåg ett oljebyte bara några mil efter denna behandlingen? Har du pytsat säg 1.5dl i varje cylinder och haft fyra tomma och två nästan tomma efter det blir det nästan en liter WD40 som förorenar oljan bara det. Tänkte att det var värt att nämna eftersom det inte stod något i dina inlägg ovan! :) //Bjersér |
|
| Kan det vara någon fördel att köra några mil med WD40 i oljan? typ invändig motortvätt? eller förstör wd40 smörjfilmen på lager etc = direkt olämpligt | |
|
Jag skulle inte rekommendera att man kör med några större mängder WD40 eller annan tunn rengöringsolja i motoroljan för att "rengöra motorn invändigt". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Applåder till Trucker som håller oss uppdaterad med hur det går. Mycket värdefullt för framtida läsare att även få svaret till frågan.... Mvh Olle D |
|
|
Bjerser-- japp hade tagit ur oljan under metoden.. och hade olje pluggen borta hela tiden så det rann rakt igenom! sedan återandvände jag den gammla oljan som ja tänkte köra med i några mil... sedan byta olja + filter . tanten tyckte den lukta.... :) |
|
|
Poltava: Ok, bra jag tänkte bara vara på den säkra sidan! :) //Bjersér |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Spännande läsning. Poltava håll oss uppdaterade med resultatet... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.