AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
76.325

M5 e60 med backad mätare

Sida 8 av 17
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
tråd skaparen
Okej, jag alltså..

Ring till bmw och kolla själva om ni misstror mig!

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Trist med alla som uttalar sig om hur dom tror/tycker att det borde vara utan att ha mer på fötterna. Jag har i min post ovan skrivit vad köplagen faktiskt säger samt länkat till hur andra jurister Länk och Länk tolkar köplagen just vid köp av bil med skruvad mätare men det har bara en person kommenterat...

För er som vill läsa mer finns här en bra lättläst C-uppsats som sammanfattar hur köplagstiftningen reglerar civilköp (köp mellan privatpersoner): Länk
Den är inte skriven av jurister (vilket dock kan vara en fördel i vissa fall, då den är skriven på "vanlig" lättfattlig svenska, något som torra jurister brukar ha svårt att få till...;)

Vill ni läsa mer kan jag rekommendera Torgny Håstads "Köprätt":Länk

Har ni problem att somna kan ni med fördel läsa Propositionen till nya Köplagen, Prop. 1988/89:76. På sidan 139 i den kan man läsa om säljarens ansvar för särskilda utfästelser.

Sedan kan man alltid diskutera vad som krävs för att en ansvarsgrundande utfästelse skall föreligga. I juridiken är saker inte svart eller vitt och alla jurister tycker sällan samma sak. Det finns ett talesätt som säger att en by kan vara för liten för en advokat men aldrig för två...;)

Ja, jag är själv jurist...
Det är väl ingen motsägelse, han lämnar information om mätarställningen (detta står klart och tydligt) inget annat. Denna står i mätarhuset och är enkel att läsa av och kontrollera, i övrigt säljs den i befintligt skick. Så brukar annonser vara utformade.

Förövrigt är varken lagar eller uppsatser särskilt intressant i sammanhanget, det är tolkningen och tillämpningen av densamma som är av betydelse. Mig vetligen finns inget fall där någon vunnit ett sånt mål, bevisa gärna motsatsen.
Ja då har jag gjort fel enligt köplagen som det står i LLoydans länkar..?
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Det var just sådana inlägg jag menade...

Keiser: Har du redan läst det jag länkade till? Läste du någonting?

"Förövrigt är varken lagar eller uppsatser särskilt intressant i sammanhanget, det är tolkningen och tillämpningen av densamma som är av betydelse"

Ja, vad svarar man på det? Som jurist tycker jag (säkert som dom flesta andra) att lagar och propositioner (förarbeten till lagar) är ganska intressanta och till viss del relevanta vid tillämpningen av lagen...;)

Jag kan säkert hitta några rättsfall om du vill ha det, men du kan väl börja med att kommentera dom källor jag hänvisar till på ett sakligt sätt?!
LLoydan!

Då skall det väll inte va några problem för mig nu att stämma han som jag köpte bilen av så jag får tillbaka all mina utgifter?
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Drawls: Att stämma någon är sällan problemet. Problemet brukar ligga i att få rätt dessvärre...:/

Men det är riktigt att din enda (teoretiska) möjlighet att få tillbaka några pengar är genom att vända dig till den som du köpte bilen av. Detta borde den jurist du var i kontakt med informerat dig om. Så är lagen tänkt att fungera i alla fall. OM du däremot har någon framgång i ditt krav är däremot en helt annan femma. Det beror ju helt och hållet på vilken dokumentation du har kvar från ditt köp (annonstext m.m). Jag skulle inte rekomendera dig att driva det om du inte har duktigt på fötterna, och även om du har det kan du ändå förlora. Det är ofta mycket svårt att bevisa något i efterhand.

Tänk på att du (om du förlorar) blir skyldig att betala motpartens advokatkostnader.

Mvh LLoydan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
LLoydan, förstår din frustration när du som kunnig/insatt blir ifrågasatt.

Hur rekommenderar du att man utformar sin säljes annons och köpekontrakt beträffande mätarställningen?
jag har papper från han jag köpte bilen av där han har skrivet miltalet på..
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
BjörnB: Det är ju jätteknepigt, jag menar säljer man en bil måste man ju skriva ut miltalet, annars är den ju osäljbar. Köplagen är å andra sidan bara dispositiv, dvs du kan avtala bort den eller delar av den med hjälp av avtal tex (obs ej genom sådana generella friskrivningar som "säljes i befintligt skick").

Om du tex säljer en importerad bil så skulle du kunna upplysa köparen om att du bara kan garantera den mätarställning bilen hade när du köpte den samt den mätarställning den har nu vid försäljningstillfället samt att om det är viktigt för säljaren så får han själv ta reda på om miltalet stämmer. Går han med på detta har ni ju avtalat bort betydelsen av bilens mätarställning.

Hur lättsåld en sådan bil är kan man ju dock fråga sig, men detta är bara ett exempel på hur man rent teoretiskt kanske skulle kunna göra för att ha ryggen fri.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

LLoydan,

"Om du tex säljer en importerad bil så skulle du kunna upplysa köparen om att du bara kan garantera den mätarställning bilen hade när du köpte den samt den mätarställning den har nu vid försäljningstillfället samt att om det är viktigt för säljaren så får han själv ta reda på om miltalet stämmer. Går han med på detta har ni ju avtalat bort betydelsen av bilens mätarställning."

Är det inte precis det man gjort när man sålt sin bil? Informerat om mätarställningen, och utan varken text eller muntlig överenskommelse så är det en självklarhet för i SYNNERHET en privatperson att denna inte kan garantera bilens historik.

Nu ska ju sägas att om drawls historia stämmer så har detta inte avgjorts i rätten utan förlikats, varför jag fortfarande hävdar att han har en usel advokat. Aldrig att firman kommit någonstans med detta om han stått upp för sin sak.
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Det skulle vara intressant om vi kan ta reda på hur många tvister gällande mätarställning som har varit uppe i rätten och hur utfallen blivit. Ett påstått som gått till fördel för den som köpte en skruvad bil nämns i LLoydans första länk.

På Konsumentverket står det bl a så här:

"...bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta."

Länk

"Tillförsäkrad egenskap kan vara sådant som att säljaren sagt eller antytt att bilen har en viss motoreffekt. Om det sedan inte stämmer kan du begära skadestånd, oavsett om säljaren själv trott på vad han sagt eller inte."

Länk

Detta tycker jag pekar mot att det borde gå att få rätt ifall man har köpt en skruvad bil.

Det står också så här om befintligt skick:

"En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen (inte konsumentköplagen) anses bilen ändå felaktig om:

•den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts..."

och en gång till nämns "...•bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta."

Länk

Allt ovan gäller vid köp av privatperson. Ifall man köpt av bilfirma står det så här:

"...•Om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet."

"...•Om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket."

Min tolkning som icke-jurist är att det är uppenbart att man borde få rätt om man vill driva en tvist i rätten oavsett om det gäller köp från privatperson eller bilfirma.

Men...

Använder man det kontrakt som finns på Konsumentverkets hemsida när man köper/säljer mellan privatpersoner så står det faktiskt tydligt en uppgift om körsträcka enligt säljare och en uppgift om mätarställning som man ska fylla i. Som säljare är det nog viktigt att i framtiden alltid skriva "vet ej" eller nåt liknande i den tidigare... :) I de fall jag köpt bil har jag använt kontraktet och säljarna har sagt "Ja, jag vet inte nåt annat än att mätarställningen stämmer." och så har vi fyllt i samma siffror. Det hade ju inte varit bra för dem ifall det skulle varit fel om jag fattat det rätt.

I varudeklarationen (Länk som en del handlare använder sig av står bara uppgift om mätarställning, vilket inte gör det lika tydligt.
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Missade länken till texten om köp av bilfirma...

Länk
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Från MRF (Länk

"21. Felaktig mätarställning
Fråga: Mätarställningen stämmer inte på den bil jag köpt av en bilhandlare. Bilen har gått 18000 mil istället för 8000 som angavs i kö-peavtalet. Har jag rätt att häva köpet?

Svar: Ja, du har rätt att häva köpet eftersom den verkliga körsträckan överstiger mätarställningen med mer än 50%. Du kan också välja ett prisavdrag. Om avvikelsen varit mindre får köparen normalt ett prisavdrag. Ett sådant prisavdrag beräknas som skillnaden i pris enligt Autodatas försäljningsprislista för en bil med de olika körsträckorna."

Knappast någon lagtext som ligger bakom, men kanske någon framarbetad praxis av ARN?
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Inte riktigt skruvad, men i brist på annat... :)

Länk
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Anders S: Det är stor skillnad på att uttryckligen avtala bort (muntligt eller skriftligt) något som regleras i en dispositiv lag som tex Köplagen. Om du bara säljer din bil med upplysningen om miltalet får det nog anses som en utfästelse. Du säljer en vara där priset till stora delar är avhängigt av miltalet (jämför med kvadratmeterpriset vid försäljning av en lägenhet tex). Om du uppger i annonsen att bilen gått 8000 mil fast den egentligen rullat 22000 så är det fel i varan enligt 18 § KöpL och du kommer/kan bli skyldig att ersätta köparen för den ekonomiska skada han lidit enligt allmänna skadeståndrättsliga principer.

Vad som händer om du som säljare uttyckligen säger att du inte vet om rätt miltal är att du skjuter över större ansvar på köparen. Detta framgår ganska klart av lydelsen i 20 § (Se nedan):

Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Vad det till sist gäller Drawls fall känns det lönlöst att sitta och spekulera i om han haft en dålig jurist eller inte. Det krävs en samlad bedömning av samtliga fakta för att kunna uttala sig och även om vi hade alla fakta finns det inget rätt eller fel. En sådan liten sak som att OM tex Drawls har skrivit "lågmilare" i annonsen kan detta ses som en extra stark utfästelse och göra förhandlingsläget avsevärt mycket surare för Herr Drawls.
LLoydan:
Nu var det ett tag sen jag läste juridik och eftersom jag inte jobbar med det dagligen så är jag inte 100% uppdaterad i nya rättsfall etc, men:

Hur skulle du tolka KL §18 och §20. Specielt då avslutningarna på andra stycket.

Jag skulle tolka det som att det är finns rätt mycket som talar för drawls. Framför allt, som hans ombud påpekat, då hans motpart är en bilhandlare. Flera av oss skrev var att han gav sig för lätt, inte att han automatsikt skulle vinna.
Glömde tillägga att man givetvis även måste ta hänsyn till vilka belopp det handlar om också vid en förlikning. Något som ingen av oss vet och som säkert kan spela en rätt stor roll i sammanhanget.
Var tog TS vägen? Är intresserad av att se vad han själv kom fram till, vidhåller han fortfarande att mätaren stämmer trots de dokument som visats?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.