AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.961

takbox/takräcke ökad bensinförbrukning

In
355
Inot
745iA -02
Införskaffade mig BMW takräcke + 3 stycken cykelhållare till en E65:a 745 och jag måste erkänna att jag vart lite förvånad över hur mycket förbrukningen ökade.

Nu har jag gjort tre resor till sommarstugan med olika saker på taket. Till sommastugan är det 40 mils resa och snitthastighet enl färddatorn ca 103 - 105kmh, samma körstil alla gångerna, trafiksituationen likadan, enda skillanden är olika saker på taket.

Snittförbrukning på 40 mil.
- Inget på taket så drar den strax under litern 0.95
- Med takräcke och 3 cykelhållare dock inga cyklar på taket så är förbrukningen 1.22
- Takräcke 3 cykelhållare och tre normalstora cyklar så är förbrukningen 1.45

Att förbrukningen ökar med grejor på taket är ganska givet men med 0.27/mil och 0.5L/mil kunde jag inte ens gissa :)

Kontentan är att för mig hade det varit billigare i långa loppat att eftermontera en dragkrok och hänga cyklarna där ( har så på den andra bilen, och förbrukningen ökar inte alls)

Kostnaden för att eftermontera en dragkrog ligger på ca 5-10k beroende på modell, kontra cykelhållare på taket för 6k räcke och hållare + den ökade förbrukningen, vid 6 resor är kostnaden den samma som en dragkrok.

Nåt att tänka på för den som vill ha cyklar med sig på semestern.
DI
31
DIRAVI
740iA -95
Eller köpa en extra uppsättning cyklar till stugan....

Själv har jag nyligen gått från en bil där jag stuvade in 5-6 cyklar i bagageutrymmet och åkte dit jag ville.

Nu när jag har "småbil" (E38) så tar jag av hjulen från landsvägshojjen och lägger den i bagageutrymmet, och hänger långfärdscykeln (utan hjul) på dragkroksmonterad cykelhållare. Skall jag ha in långfärdscykeln i bagageutrymmet måste jag demontera skärmarna från den.

Men "fincyklar" hänger man inte gjärna på dragkroken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.