|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en Bmw 525i-07 som indikerar att stabiliseringssystemet är avvaktiverat och det blir det också. Felmeddelanden kommer upp under färd och utan någon speciell tidsintervall. Ena gången när jag kört 2 min, nästa gång när jag kört 2 timmar. Indikeringen är lika som man avaktiverar det manuellt men även symbolen för handbromsen tänds men med gul färg. Är det någon som har råkat ut för detta eller vet var felet beror på. Tack på förhand Mvh Rolf | |
|
Dom absolut vanligaste orsakerna till detta problem är någon av ABS-givarna som strular. Det sitter en vid varje hjul. Några enstaka har spårat problemet till rattvinkel-givaren och några har till och med fått byta styrboxen till DSC-systemet. Detta är sällsynt! Problmet har drabbat några E6X samt några E9X ägare, men även E46 och E39 har haft bekymmer. Det man bör göra är att låta felsöka bilen hos BMW. Det är i princip omöjligt att ta reda på var problemet ligger annars. |
|
| Kan tillägga att en ABS-givare/sensor ligger på ca 600kr och BMW tar i runda slängar 3000kr för en reparation. | |
|
Jag tackar och bugar för informationen. Ska ringa BMW och låta dom göra en felsökning. |
|
|
Hör gärna av dig när problemet är löst. Det är bra med lite statistik på vad felkällan till sådana här saker är. Jag skrev "rattvinkel-givaren" vilket är lite tokigt. Styrvinkelsensor ska vara korrekt. Lycka till och hoppas inte det är komplicerat att hitta felet! |
|
|
Nu har jag äntligen fått bilen felsökt och det finns inga felkoder som avser ABS-givarna. Däremot så är det felkoder på rattvinkelgivaren. Är det en god idé att köpa en begagnad och sätta i eller det är nytt som gäller? |
|
|
Hoppsan, jag menar styrvinkelsensor. |
|
| hur gick det med styrvinkelsensorn? har fått samma problem. på gamla e39:an brukade det betyda att en abs-sensor strulade, men nu visar en diagnostik opå bilen att det är styrvinkelsensorn.. går detta lösa på egen hand? eller är det bmw-verkstad som gäller? | |
| Nu, efter många om och men så är felet åtgärdat. Styrvinkelgivaren fick bytas och därtill uppdatering av bilens programvara. Den stora kostnaden låg i uppdateringen. | |
| Skönt att du fick det fixat. Har samma problem förutom att de dyker upp mellan 15-25min körades men jag har problem med fyrhjulsinställing pga dåliga bussningar, länkarmar och då står ratten åt helvete tror detta orsakar det. | |
|
Behöver er kunnigas hjälp, min DSC började lysa igår och antisladd fungerar ej men abs bromsarna fungerar. Var och läste ut felkoder nyss och fick följande:Sidoaccelerationsgivare -Kabelfel samt Rotationsgivare -kabelfel Kan ni berätta vart felen ligger och vad som behövs för att åtgärda så billigt som möjligt..vill helst slippa lämna in den på BMW. Mkt tacksam för svar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kabelfel på DSC sensorn eller senorerna beronde på vilken version. de sitter i golvet intill tröskeln under framstolarna i princip. Skadad kablage kanske ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vad tar de för uppdateringen? | |
| Kolla kablaget och så att det inte läckt in vatten på golvet på passagerarsidan. | |
| Menar ni inne i bilen eller under bilen? Är det inne i så måste jag ju skruva bort trösklarna, gissar mer på kabelfel vid någon sensor då kanske vid hjulen eller? Är inte så hajj på att mecka... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska du nog låta bli att mecka om du inte är så haj, men under golvmattan mot tröskel i stolens framkant och tvärbalk ser det ut som på bilderna i WDSen./elshemat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja det låter ju inte så kul att riva lös mattan så det är nog kanske bättre att lämna in skiten på verkstad så får dom hitta vart felet ligger... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.