AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.220

Hur ska man sitta i e39

Sida 2 av 2
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
serolgra: Med 8st skrivna inlägg sedan 2007 borde du kanske inte kasta sten i glashus..

Visst, jag håller med dig, forumet har fått en klart sämre substans på senare tid med många idiot-trådar, men den här tråden anser ändå jag har relevans.
Ett forum är till för folk som tycker olika också, inte bara kunna svara svart på vitt på en teknisk fråga. Det hade väl blivit tråkigt i längden? =)
Nästa person som har ont i ryggen av en E39-stol, kanske gör en sökning här och då finns ju denna tråd. Kan ju vara guld värt då!

(Ursäkta för OT)
se
25
serolgra
530xd Touring-09
Du har rätt. Det var ett dumt inlägg jag gjorde. Ber om ursäkt för det.

En eloge till Dej serolgra :)
Att erkänna ett misstag och sedan be om ursäkt för detta är föredömligt :)

Till TS:
Har ägt 2 E39or under mitt bilägande.
Den första (525 Tds -98) hade sk komfortstolar som jag inte tyckte var bra under längre färder än 10mil.

Högra skinkan domnade bort och det kändes obekvämt.

Den andra ( 525iT -01 ) hade sk sportstolar,samma sak där man satt otroligt skönt de första 20milen men sen samma fenomen som tidigare modell.

Provade en mängd olika justeringar,men slutatde med samma sak tyvärr.

Båda typerna av stolar var av hel-skinns modell och jag är 182cm lång.

Idag åker jag V70 T5 -01 som har otroligt sköna stolar.
Har som längt åkt 25mil utan problem,men imorgon blir det en långtest på 60mil,så vi får se om dom håller måttet?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Vad gäller standardstolar kontra komfortstolar så är det naturligtvis inte så att BMW med flit gjort standardstolarna obekväma. Dom har ju så klart försökt få dom att passa så många kroppstyper som möjligt. Men ibland, som i mitt fall, så går dom inget bra ihop med min rygg. För mig är komfortstolarna bättre eftersom det går att justera svankstödet uppåt och neråt, samt stödet vid axlarna.

Så om du captainoats sitter bättre i standardstolarna så är det nog för att du är helt normal, till skillnad mot för mig som måste ha komfortstolen för att få stöd där det behövs för min knasiga rygg.

Sportstolarna har jag bara provat en kort stund, men där sitter man som en kung, åtminstone kortare sträckor.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
som tillägg, jag vet inte hur ni andra funkar men.. sittställningar som jag brukar tycka är skönast är ofast en ställning som INTE är bra för min rygg. Glider gärna ner lång i datafotöljen så jag sitter som en ostkrok tillexempel. Det kan göra det lite svårt att ställa in en stol, då man snarare ska hitta rätt läge för avlastning än bekvämlighet så att säga.

men det kanske bara är jag
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
"men det kanske bara är jag "

Nädu, det är inte bara du..
Jag garvade när jag läste det där om "ostkrok". Det är precis så jag sitter nu när jag skriver det här.... Jag glider längre och längre ner, snart ligger jag på golvet under bordet.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
"Jag glider längre och längre ner, snart ligger jag på golvet under bordet"

Hrrm.. kanske inte borde erkänna sånt men.. jag har faktiskt ramlat ner på golvet en gång.. gled låååångt ner och plötsligt åkte stolen bak
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
serolgra: En jättestor eloge! =)

Till er som har problem med era datastolar: Hahaha!! Roligast idag!
(känner igen mig)
Tack för alla snälla och trevliga svar!

Har varit hos en "naprapat" och han sa att det är mina hamstringmuskler som är för korta. Detta var ca 1 månad sen och jag har sedan dess strechat utan att se någon märkvärd effekt.

Funderar på att ta en sväng till en kiropraktor och se...

Är det någon här som vet hur F10'ans komfortstolar klarar långkörning? Det är nämligen den bil jag planerar att köpa när jag får lite högre inkomst :)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
"Är det någon här som vet hur F10'ans komfortstolar klarar långkörning?"

Det enda vi konstaterat i den här tråden är väl att vi alla är olika byggda och en del sitter bra i sportstolar, medan andra sitter bäst i standardstolar. Och så har vi alla varianter däremellan, så det vettigaste du kan göra är att föröka låna bilen i fråga med dina tilltänkta stolar, och ta en rejäl provtur på nån timme. Det ska väl inte vara omöjligt att låna en bil en eftermiddag hos en handlare?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag tror det även bero på att 7ans komfortstolar har så många inställningsmöjligheter att jag sitter o ändrar hela tiden i blir aldrig riktigt nöjd.

Kan nog vara lite så.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
I egenskap av läkare rekommenderar att du söker en sjukgymnast :-)

Lycka till!!

mvh

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Aousio vad anser du son läkare om kiropraktorer? Är deras behandlingar evidensbaserade?
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Si och så!

Jag vågar inte lämna min nacken till en kiropraktor, men det är bara jag. Många patienter är nöjda, men vissa inte!

Träning, hjälp med träning och viktminskning gör nog susen!

mvh

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Hade lite samma problem som du har i början när jag hade köpt e61:an
kör ju lastbil till yrket och där sitter jag så rak som möjligt med sittdynan och lite lutning på rygg men inte sov stil men ändå lite grann och kanska långt bak då jag har lite längre ben! o så klarar jag av o köra i 60-70 mil på en dag

däremot så hade jag svårt o hitta ett sätt i bmw:n som var skönt o sitta i, hade först stolen längst ner och lutningen på sitsen rak och ryggen lite lutat som i lastbilen men då fick jag ont i ryggen ganska snabbt, fick ett tips utav en som kör 60mil i personbil varje dag som är lika byggd som jag, stolen längst ner och sitsen lite lutat och ryggen nästan vertikalt rakt och stolen längst bak! nu har den vart i samma inställning sen jag köpten:)
bara alla andra som ändrar som kör bilen:(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.