AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.221

Hur ska man sitta i e39

Sida 1 av 2
Jag får extrema smärtor i ryggen när jag långkör med min e39. Har standart tygsäten i den. Hur ska jag ställa in sätena så att detta försvinner?
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Haha, det här var en av de roligare frågeställningarna jag har sett och det naturliga svaret känns som "beror på person" etc
Men i ärlighetens namn så har jag nog lite liknande problem, och det man behöver är väl bättre stöd i just svanken och man vill ju gärna slippa köra runt med en kudde.

Så.. även om det verkade festligt från start så ska jag följa den tråd med spänning :)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Hade problem att få till en bra inställning på min comfortstol. Det visade sig att jag blåst upp svakstödet alldeles för mycket. Kolla ditt svank stöd till en början.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vänster fram är en bra början om man ska köra :)
Kan det inte vara så att stolarna i e39 suger?
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ja standard stolarna är inge vidare.
Man behöver ha sportstolarna för att sitta bra. Speciellt på långkörningar.
Då kan man dra ut benstödet o skunka ner lite i sätet så sitter man klockrent.
Så köp sportstolar på skroten o sätt i.
INte ens dom nya bilarna funkar utan sport stolar!

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Insåg just att det var i X5an jag satt dåligt, i e39an med sportstolar sitter jag bra :)
Sportstolar säger ni... är det inte komfortstolar ni menar? För mig är sportstolar väldigt okomfortabla. Man sitter väldigt låst i sin position (vilket är iofs bra vid snabba accelerationer och skarpa svängar). Men vid långdistans?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Komfortstolarna i E39 skiljer sig marginellt från standardstolarna. Däremot enorm skillnad i E6x.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
@Lus: "Komfortstolarna i E39 skiljer sig marginellt från standardstolarna."

Håller inte med alls.

I förra bilen satt vanliga stolar. Där satt jag inte alls bra och fick ofta ont i ryggen.

I nuvarande bilen sitter komfortstolar och där sitter jag riktigt bra. Svankstödet som går att justera åt alla håll och kanter, och stödet uppe vid skulderbladen gör enorm skillnad. Så för mig personligen är det mycket mer än marginell skillnad mellan standard och komfortstolar.
Men jag kanske har konstig rygg.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
E39 sportstolar är enormt bekväma vid långfärd, förutsatt att man ställt in den rätt.
Nu är väl alla olika byggda i kroppen men en klar majoritet kan nog instämma att dom är riktigt behagliga vid långfärd.
Visst, man sitter en aning låst, men det är också det som gör att man kommer fram utvilad i ryggen. Man kan slappna av på ett annat vis och ryggen slipper ta spjärn då stolen gör det jobbet.

Hade det inte varit för att stanna för toalettbesök kan jag lätt åka 100mil i en sportstol.
Det är lätt värt det om du skulle hitta lämpliga stolar på skroten. Går säkert att hitta en uppsättning fina.

Om sportstolar inte är aktuellt är mitt tips att sitta någorlunda upprätt vid långkörning samt räta upp sittdynan vid knävecket. Då får nog ryggen mest avlastning.

En matta med massagekulor (typ taxi-bilar) kanske är en god idé också.
Jag har aldrig provat men det kanske fungerar??
spacco: Du menar att sittdynan vid knävecket ska vara paralell med golvet? Jag fick höra av en lastbilschaffis att den ska vara högt uppe för att avlasta benen. Jag tror inte det blir aktuellt att köpa sportstolar, finns annat jag måste prioritera f.n.

Hur har ni svankstödet? Fick tips om att den ska maxas... men det känns väldigt konstigt att köra så, så jag kör på halvmax typ.

Idag kan jag inte köra mer än 40-50 km, sen kommer smärtorna. Skulle jag behöva köra 100 mil skulle jag fan fått ta morfin eller något.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
dataM: Jag skrev nog lite galet. Istället för "räta" upp kunde det stått "höja" upp sittdynan vid knävecket. Precis som du fått höra av chaffisen.
Meningen med det är att få tyngdpunkten på låren.
Höj den tills det känns som att låren bär upp lite. Det är nog det bästa en E39 standard-stol kan erbjuda.
På en E39 sportstol kan man få avlastning för hela benen över knäskålar om man inte är för långväxt.

Svankstödet skall nog inte vara maxat om man är normalt byggd. Det blir en onaturlig vinkel för nedre delen av ryggraden. Måttligt utpumpat är nog grejen med svankstödet.
Jag fick höra av en chaffis, att han på långresor pumpar ut svankstödet med jämna mellanrum, för att sedan släppa efter det efter ett tag. På så sätt fick tydligen ryggen lite motion i allt stillasittande.

4-5 mil?? Du skulle kanske gå till en kotknackare och kolla läget också. Låter som att något inte står helt rätt till.. Inte så att stolen är HELT slut i tex. stoppningen så du sitter på metallskenor när du kör?

En sk "magnetmatta" typ magnetterapi har fungerat för några. Fast det finns nog lika många som säger att det är bluff..
Värt att kolla upp kanske och bilda sig en egen uppfattning?
ma
358
majtii
F36 4-serie
Mina ben domnar efter några få timmar i sportstolarna, även med stödet inskjutet.
Föredrar komfort- eller standardstolarna.

TS: Vinkeln på dynan är viktig och givetvis inget halvliggande raggarstuk på ryggstödet.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Är jag konstig om jag sitter bättre i mina E39 standardstolar än i en 7 serie med komfortstolar ?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
captainoats>> Tror att fler inställningsmöjligheter gör att många får stolarna helt galet inställda, vet av egen erfarenhet.
Be
278
Bengt C
523i -96
BMW's standardstol är inte så bra. (Jag har kört Saab och Peugeot 605 innan och bägger har mycket bättre stolar än BMW.) Mitt tips är att först ställa in en vettig ryggvinkel. Man ska sitta upprätt, inte ligga som många tycks tro. Sedan ställer du in sittdynan så att du får lårstöd. Därefter drar du upp solen så absolut högt som möjligt, så att du får det minsta avstånd du kan acceptera till taket (jag antar att du är ca 180 cm lång). Om du inte har taklucka, kanske du inte behöver dra dig fullt så nära taket. Man har annars en tendens att hamna så jäkla lågt i en BMW, med besvärligt insteg och dålig sikt som föjd. Sist ställer du in ratten så att den hamnar på en vettig höjd och att du ser instrumenten. I praktiken kommer du behöva dra ratten så långt bakåt som möjligt (åter igen antar jag att du är 180 cm).
se
25
serolgra
530xd Touring-09
Det känns som frågeställningarna på forumet är rätt så nollställda. "Jag får ont ryggen, hur ska jag sitta". Är detta något sorts dagis med allehanda idiotfrågor? Ställer man relevanta frågor får man i prinip inga svar. Beror detta på inkompetenta forumdeltagare eller?
Min vänstra fot somnar när jag kör min 525 mer än 20 minuter i sträck. Någom som vet?

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Håller med, bara prova en annan ställning, byt annars bil....
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
>"Min vänstra fot somnar när jag kör min 525 mer än 20 minuter i sträck. Någom som vet?"

Prova att lossa lite på skosnöret. Du har knutit för hårt.
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Jag kör ganska mycket.
Östersund-Malmö i ett sträck är förekommande, så ni får en bild av sträcka körd.

Jag sitter jättebra i min stol. Lågt, tillbakalutat och bekvämt avstånd till ratten.
Har inga problem alls med ben som somnar osv.

@dataM:
Jag föreslår ett besök hos en kiropraktor alt ett gym.
Det borde göra det lättare. Experimentera dig fram med en beväm sittställning också!

prosperity is a mindset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.