|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte alldeles nyligen en 1999 BMW 523i av min moder för en väldigt billig peng på grund utav lite små fel och så köpte dom en ny (nästan) BMW. Först ut, största problemen. Kabelstammen i bakluckan är trasig (vid gångjärnen) vilket jag läst till mig är vanligt. Vad skall jag göra? Måste jag hänga av hela bakluckan? Öppna bakrutan (alltså rutan i bakluckan) skall vara lite klurigt (ej försökt), vad kan vara fel? Kan vara någon kabel i kabelstammen givetvis. Och sist av allt. Central låset fungerar på alla dörrar förutom förardörren. Men vrider man nyckel hör man att det är en motor dom låser upp den så vad kan vara fel där? Något vanligt? Kan vara trevligt att få höra om det är vanliga fel och var de brukar ligga innan man gräver djupt in i elsystemet! :) Tackar. MVH, Tim. | |
|
Börja direkt med kabelstammar osv vid luckan gångjärn, koppla bort batteriet under jobbet. Så vitt jag vet behöver du inte demontera luckorna men du får vara beredd på att kolla och fixa kablaget en bra bit från just där det går ut synligt vid gångjärnen. Man brukar t.ex öppna upp innertaket via högtalarna osv och följa kablarna en bit in, och även en bit ner i luckan osv. Tag god tid på dig och se till att skarvarna kommer en bit ifrån den rörliga delen av kabelstammen. Efter detta så kollar du alla funktioner igen, felen i kabelstammarna brukar få en del ologiska följdfel som då möjligen är borta. FP |
|
|
Okej, tackar! Jo ologiska fel är det allt så det är nog lite pajjko i kabelstammen ;) Bakluckan låser upp sig ett hack när man vrider på tändningen för att sedan låsa ett hack när man stänger utav tändningen. |
|
|
Nästan lite logiskt ändå... Värre när t.ex torkarna fram går över i intervalläget spontant eller ena fönstrets elhiss inte funkar pga kablaget bak i luckan... (som exempel). FP |
|
|
PÅ frugans 523:a så tändes och släcktes inner belysningen under körning oxå! Det var det vänstra gångjärnets kablar som var av! Tror det var fyra kablar som jag skarvade ihop sen funkade allt igen! MVH Sandor S. |
|
| Exakt! inner belysningen tänds och släcks! Bra, då kollar jag vänstra först! Tackar :) | |
|
Dubbel post! En kabel i Vänster-vänster (alltså vänstra i vänstra) gångjärnet/kabelstammen var av. Verkar ha varit av länge för kardelerna var helt totalt oxiderat svart. Men fixades snabbt! :) Tack för hjälpen! Nu fungerar låset i bakluckan. Får ta bilen till jobbet senare och testa runt lite om jag fortfarande får filuriga problem men nästa steg är - rosten. |
|
|
Tänkte också kasta in en snabb fråga. Hur kan jag se vilken färgkod det är? Det är en helt vanlig metallic silver lack på den (se bild här Länk och jag behöver bara bättrings lack på burk. Behöver bara färgkoden och gärna namnet på färgen också men koden gissar jag på är viktigast. MVH, Tim. |
|
|
Sitter väl en lapp i motorrummet, tror jag. FAF |
|
|
Fick höra det på jobbet men nej, det gör det inte ... Skulle sitta på ena stötdämpartornen men nope. |
|
|
Kommit fram till att den kan vara Aspen Silver Metallic. Är det kanske rätt? Om man jämför endast på bilder (väldigt svårt men allt jag har att gå efter). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.