|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bil har börjat gnissla vid inbromsning, 3 veckor efter service. Dom har alltså missat att bromsarna är slut. När jag återvänder till BMW Novation så kollar dom varför det gnisslar och kommer fram till att skivor och bromsar bak är slut. fram är också dåliga men dom vet ej det behöver bytas. för att byta skivor och belägg bak kostar det 4500:-, så runt 9000:- om allt är slut. Mina fråga: Kan jag byta själv och köpa delar på mekonomen utan någon värdeminskning? (har grejerna samma kvalitet?) Delarna kostar där runt 3000:-. Finns det något annat jag bör tänkte på med tanke på bilens intelligens (datorn som säger till när saker ska bytas, slitvarnare osv) | |
|
Inga problem att byta själv om du har lite mekar vana. Har lampan tänts till bromsbeläggen, så kan det vara bra att byta för de är ofta spröda och kan gå sönder när du tar av den/dem. Annars är det bara att byta och på med sakerna. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
hej clintan Tack för svar.. jag har vänner som kan byta åt mig. då gör jag så istället. Tack för svar |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det är ett metalliskt gnissel/skrapande som du hör så är det pga att bromsbeläggen är helt nedslitna och det ligger metall mot metall. Väldigt farligt då bromsverkan kan kraftigt reduceras. Men om det är ett mer tjutande gnissel som uppstår främst vid låga farter eller i slutet av inbromsningen så beror det på att bromsbeläggen vibrerar med en mycket hög frekvens och ger upphov till detta tjutande gnissel. Men det är inte kopplat till hur slitna bromsbeläggen är (problemet löses genom att dels ha en dämpande gummimatta där bromsbeläggen ligger emot oket - sitter förmonterat på många bromsbelägg inklusive de från BMW men även från Mekonomen och från liknande kedjor - samt att se till att bromsbeläggen kan löpa fritt i sina spår). Som Clintan66 säger så är det inga problem att byta bromsbelägg. Den konstruktion (flytande enkolvsok) som du har på din 325i E90 finns på de flesta modeller - har tex funnits på 3-serien ända från E30-modellen och fram till idag. Men om du inte gjort det innan är det perfekt tillfälle att vara med när någon vän gör det första gången, sen kan du enkelt göra det själv. Här är några andra inlägg om precis samma sak Länk Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.