|
|
|
|---|---|
|
hej, jag har nu " sökt" på detta förträffliga forum men hittar inte lösningen. Är rätt ok på att skruva och har bytt otaliga skivor på de mest olika bilar så mion förvåning var idag stor när det var dags på frugans 523i-99. Jag får inte loss okhållaren !!?? I flera guider nämns 17mm hylsa, men det går inte på en 18mm och 19 är för stor. Har provat med 11/16 men den går inte heller. har jag tappat förståndet eller finns det ett specialverktyg på ytterst på bilar som måste till ? Beklagar frågan, men jag kommer inte vidare. tacksam för hjälp. Mvh Kaj ringswede | |
|
Hej Kaj! Jag bytte framhjulslager på min E39 i går och på min bil satt okhållaren med 18mm. Förr i världen var det 17 och 19 som gällde, men BMW verkar numera använda 16 och 18 på många ställen. Du har säkert rost eller annan beläggning på dina bultskallar. Skrapa rent och försök igen med 18mm hylsa. Mvh A A |
|
|
En halv burk 5-56 och låta det stå o gro ett tag, komplettera sedan med ett par slag med släggan så lossnar det mesta :-) Johan S NS 8.29 |
|
|
hej igen, tackar för snabba svar. Jag går genast ut och försöker igen. Pinsamt om det var så men jag försökte verkligen igår. Tack igen och ha en skön helg, Kaj |
|
| 18mm på framoken och 16mm i bak har jag för mig | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som "A A" säger, är skruvskallen smutsig/rostig kan det upplevas som att den korrekta hylsan är för liten. Borsta rent skruvhuvudet med en liten stålborste och sedan lirka på hylsan (knacka lite med tex skaftet på en skruvmejsel för att riktig köra hylsan i botten). Har du något kort på skruvskallen så vi kan se hur ren/smutsig den är? |
|
Kan trösta dig med att du inte är ensam om att stå å svära för att man inte får på den hylsan det ska vara :P men som sagt är det oftast bara massa bôs (rost/smuts) |
|
|
hej och jättetack! Det var som ni redan sagt. massor av våld, 5-56 eller liknande och tålamod. Dock hade ngn skruvat dit en glidbult med rundad ( skalle ) så det blev en del mek innan jag fick bort den. men nu bromsar det fint igen. Stort tack till alla på detta förträffliga forum. Mvh kaj ringswede |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.