|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig :) Jag har en 328 coupe -97 där jag får oljud från ena pipan i avgasröret där det sitter ett spjäll. För några år sedan så lät spjället endast vid kallstart sedan försvann det men nu kommer det oftare. Vad har spjället för funktion? Kan man ta bort det eller smörja upp det? Tacksam för svar. | |
|
Syftet med spjället är att det skall vara stängt när motorn går på låg belastning för att minska ljudet något, samt snabba på uppvärmningen av motor/avgassystem/katalysator vid kallstart. Vid högre motorvarv öppnar spjället och ger bättre flöde för avgaserna. Du kan låta spjället vara öppet hela tiden om du vill. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan Har du någon ide om hur jag får spjället att vara öppet hela tiden? Mvh/ Micke |
|
|
Det skall finnas en vakuumstyrning till spjällfunktionen. Om jag inte minns fel är det så enkelt som att bara dra ut slangen till spjället (kanske är bäst att plugga själva slangen) så öppnar spjället sig (om det inte har kärvat fast). Om jag minns fel är funktionen den omvända... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för hjälpen Johan riktigt sjysst :O) Mvh/ Micke |
|
|
Johan B, Du minns rätt, utan vakuum - öppet spjäll. Med lite tur kommer spjället nu att sluta skallra och på köpet fås ett grövre avgasljud. Slangen skall pluggas annars tar motorn in (orenad) tjuvluft. En golfpeg passar finfint att plugga slangen med ("Golf Tee Mod"). mvh/ Anders |
|
|
Härligt Anders tack för er hjälp. Då har jag lite att göra denna helg då :) Mvh/ Micke |
|
|
mitt spjäll levde om och slog även fast jag tog bort vakuumslangen. så jag svetsade det underifrån på axeln, å de vart tyst :) BMW ownz |
|
|
Jag ryckte bort slangen på min 328 E36 idag. Vek den sedan och satte två stripes om den, det borde väl funka och inte påverka något annat? |
|
|
precis så har jag gjort BMW ownz |
|
|
När jag skulle ta bort slangen så hittade jag orsaken till oljudet. Ett litet hål i vakuumslangen orsakade tjuvlyft. När jag skar bort den trasiga biten och satte dit den igen blev det tvärtyst. :O) / Micke |
|
|
hej. vad sitter vakumslangen. har själv fått ett oljud i ena röret tacksam för svar mr |
|
|
böj dig ner och kolla BMW ownz |
|
|
det va inte svårare nä. tackar mr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.