|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en 318i (E46 med N42 motor) med ca 6700 mil som ibland ger ett rasslande ljud vid kallstart under ett par sekunder för att sedan försvinna. Har kollat på nätet och hittat denna länk Länk där man visar en uppgraderad kedjespännare från BMW. Nu undrar jag om det är bara att skruva loss den gamla spännaren och skruva dit den nya eller om det finns risk för att kamkedjan hamnar ur läge. Tack på förhand. | |
|
Du måste nog se till att kamkedjan är i spänn på annat sätt innan du byter, kedjan kanske redan har rappat över?: Länk Mvh |
|
|
Oj, då innebär att ventilkåpan måste bort för att kunna se om kedjan ligger rätt mot skenan… Länk Det intressanta är dock att ljudet bara kommer ibland vid kallstart för att sen försvinna och motorn går som en klocka därefter. Tänkte det skulle gå med bara byte av spännaren, men kanske måste lämna in bilen till verkstad. Tack för tipset. |
|
|
Nu har jag inte bytt sträckare på N42 men väl på S38 (M5 motor). Bytet är enkelt, dock så jobbar man helt i blindo på S38...Jag gjorde som så att jag la bilen i friläge o snurrade sedan på motorn för hand ytterst långsamt o med känsla så att allt kedjeslack hamnade vid sträckaren, man får givetvis ha ett spärrskaft o korrekt hylsa för att kunna snurra motorn. När jag var nöjd (allt gjordes i blindo, inga motorkåpor demonterades...) så skruvade jag loss sträckaren. Det svåra var att få dit den nya sträckaren då den är dels tvådelad samt att den inre lösa delen har ett spår som skall passas mot kedjans ena glidskena. Efter mååånga försök (i blindo!) så satt den äntligen där. Var noggrann med att dra åt sträckaren korrekt. Bytet tog ca 2 timmar. Men så som sträckarna på din film ser ut (inga styrsspår i änden!!) ser det ut som en mycket enkel "skruva ut - skruva in" operation, var dock noga med att se till att så mycket som möjligt av kedjeslacket hamnar vid sträckaren. O kom ihåg att man får under INGA omständigheter snurra på motorn med bortplockad sträckare, oavsett om det är för "hand" eller via startmotorn. Att döma av din länk till bmwfans.info är det en enkel "skruva ut - skruva in" operation, sträckaren trycker mot en skena precis som på S38 men med den skillnad att sträckaren har ingen styrning som skall passas in mot skenan se nr 13 i länken: Länk Jag monterade dock en "uppdaterad" variant av sträckaren, eller om man så vill sträckaren till M3 3.2 E36, nr 12 i länken: Länk |
|
|
Tack ska du ha Dawwe för din utförliga beskrivning. Jag tror också att det borde vara en ”enkel match” men jag känner mig lite kluven, för även om vevaxeln ligger stilla kan kugghjulen i övre delen av motor snurra lite åt fel håll när man lossar på spännaren, fast de borde också snurra tillbaka när den nya spännare skruvas dit… Har kollat på BMW TIS Länk och där framgår ingen varning om att kamaxlarna måste låsas fast vid byte av spännaren. Men som sagt, känner mig kluven då en fel timad kamaxel kan leda till kostsamma reparationer, samtidigt tycker jag att det är tråkigt att lämna in bilen och betala flera tusen lappar för att byta en pryl som kostar bara ett par/tre hundra. Alltså, beslutsångest… BMW:n har uppgraderat spännaren och skenan då de erkänner att den ursprungliga konstruktionen inte blev lyckad. |
|
|
Jag gjorde ju denna operation på min S38 motor utan komplikationer, ja mer än att det var mycket jobbigt att få dit den nya sträckaren korrekt...Risken att kammar och/eller vev rör sig finns så klart. MEN detta gör inget så länge kedjan INTE hoppar, det är först om kedjan hoppar som det kan bli sallad. Efter att jag monterat den nya sträckaren drog jag runt motorn för hand några varv. Jag skulle inte tveka iaf, är du ängslig kan du säkert komma på nåt sätt att låsa vevaxaln genom att låta hylsverktyget sitta kvar eller så... Jag är helt hundra på att hos BMW så körs bilen in, motorn stängs av o får svalna något. Sedan så lägger man bilen i friläge utan att bry sig om att "sträcka" upp kedjan på känn. De skruvar väck sträckaren sen i med den nya, klart! Det skall en hel del till om kedjan skall kugga över under denna process. Vad jag minns om kedjedrivna motorer rent generellt så är det att kedjan kan INTE hakas loss från kuggarna trots att man demonterar sträckaren, borde gälla BMW-motorer med... |
|
|
Hej Dawwe, Nu har jag köpt den nya spännaren hos BMW för 280:- och lyckades byta ut den gamla utan större svårigheter. Det enda som varit lite bökigt är att det finns en tjock gummislang mitt emot spännarens huvud som försvårar användning av hylsnyckeln, man måste klämma in hylsnyckeln i mellan försiktigt för att inte skada gummislangen under operationen. Nu rasslar inte från motorn vid kallstart och låter inte som en diesel på tomgången... helt nöjd, men tycker att BMW borde ha gjort det gratis eftersom den ursprungliga spännaren är bevisligen kortlivad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.