AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.013

Luftigt motorljud vid varm motor (annat muller)

Da
2
David 528
528iA -00
Har börjat få ett annorlunda motorljud när motorn fått jobba eller är ganska varm, t.ex varma sommardagar.

Vid kall motor låter det normalt men ibland när jag kört länge eller tryckt på övergår ljudet till ett mer ventilerande ljud. Som att en jätte står och blåser luft. Öppnar jag motorhuven känner jag hur det blåser i motorrummet mer än vanligt och det ökar med varvtalen, inte fläkten.

Någon som vet vad det kan vara? Känns som att luften från motorn rymmer ut i motorrummet istället för att ge kraft (upplever bilen som mindre pigg vid de tillfällena). Hade motorhuven öppen en gång och varvade ett par gånger och sedan övergick den till normalt läge. Känns som att den var för varm? Men termostaten visar inga konstigheter alls.

Tacksam för svar.
Det låter helt normalt. Det är viskokopplingen till kylfläkten som är inkopplad när fläktljudet ökar, det ska den göra när motorn fått jobba och/eller vid varma sommardagar.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Precis som henke lexus säger så är det normalt, min 540 beter sig likadant. Brukar låta rätt så mäktigt.. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.