AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.391

FK Automotive sänkningssats

Sida 2 av 2
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nej har inte beställt. Var inne på att mina bakdämpare var slut men efter lite felsök lutade det mer åt krängningshämmare och länkarmar så jag beställde sånna istället.
Dock är det fortfarande intressant till nästa sommar ev.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Bakdämparna var slut även dem..

En FK-sänkningssats 40/20mm för både fram och bak med dämpare för ~2000kr eller bara nya orginal dämpare i bak ~2000kr men fjädrarna skulle nog också behöva bytas..

2000kr för en komplettsänkning
vs
2500-3000kr för nya orginal fjädrar+dämpare

Fan vad svårt det ska vara att bestämma sig.. 20mm sänkning i bak = ok på en touring?
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Jag kan ju tycka såhär att ska du ändå byta allt så känns ju en sänkning trevligt med ett litet bättre stuk. Förhoppningsvis är det bra kvalitet som håller bilen ut/så länge du äger den. Men det är ju bara vad jag tycker som sagt.

20mm är inga problem sålänge du inte har tokbreda fälgar som jag :P
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nu är sänkningssatsen beställd, 1850kr totalt inkl frakt.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Klart som tusan sänker dem priset på satsen efter att man beställt.. Länk 156,30 € något för autopowers Touring ägare. FYI, samma sats kostar 3500-5000kr i Sverige.
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Står 186,00 € för mig. Bra pris hursomhelst.

Jag blev nästan bestulen på mina dämpare i helgen. Nån jävla pundare hade rivit i garaget och bagaget. Hann skrämmas iväg innan han fick med dämparna. Har nu fixat bevakning och belysning och kommer den jäveln igen ska han få smaka på 34" basebollträ.

Dämparna ska monteras i veckan, återkommer med hur det blev :)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
En bakdämpare verkar vara trasig, när jag trycker ihop den så tar det en jävla tid för den att återgå till normalt läge. Den andra åker upp direkt. Skit?
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Nu vet jag inte vad för slags dämpare E39 använder sig av men vanliga luftdämpare ska ju vara tröga. Låter ju mer som den lösa är kass om jag tänker rätt.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Fram dämparna och en av de bakre fungerar som så att när man trycker ihop dem så åker dem ganska snabbt tillbaka till orginalläget medan den sista nästan stannar i ihoptryckt läge.

Länk Så här uppförs sig den jag tror är dålig, iof är den trög att trycka ihop.

En till film på en som stannar/trög från komprimerat vs en som åker upp snabbt: Länk
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Ja precis, dom ska ju bara ta ett par 2-3 sekunder för att gå upp i normalt läge. Den som nästan stannar verkar ju vara kass då om jag förstår dig rätt.

Ta ett snack med dom. Dom var faktiskt trevliga och hjälpsamma när jag mailade dom.

Jag har monterade mina igår, återkommer med första upplevelse inom kort :)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Vilken mail kontaktade du dem på? Letar på deras hemsida men hittar inget vettigt.
Gick det lätt att byta dämpare och fjädrarna?
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Jag skickade till denna: service@fk-automotive.de

För att vara första gången så gick det rätt bra. Jag följde en guide och kollade så jag hade rätt verktyg, ett bra tips är att köpa pallbockar på biltema om du inte har det. Kom ihåg att du förmodligen måste byta gummilagren runt dämparna också men dom är billiga och hittas på mekonomen och liknande :)
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Efter att ha kört runt lite med de nya dämparna och fjädrarna så är jag positiv. Lagom stötiga och bra höjd. Kvalitén går ju inte att mäta efter ett par hundra mil men än sålänge är jag riktigt nöjd!

Hur går det? Har du fått kontakt med FK?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Har monterat FK kittet nu och det känns ungefär lika som innan.
Orginal bakdämparna (21k mil) kändes hårdare både i ner och upp pressningen men bakfjädrarna var nog inne på sista fasen.
De gamla framdämparna (Monroe 9k mil) kändes också bra efter att jag tagit bort dem..

Hela bytet känns lagom onödigt nu efteråt då samtliga gamla dämpare verkade vara i bra skick men men... Böt ju även alla stötdämparlager när man ändå höll på.
Har endast kört en kort runda med nya kittet men som sagt, kändas nästan som innan, kanske lite bekvämare.

Kan uttala mig igen om någon vecka och fler mil i ryggen.

/Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.