|
|
|
|---|---|
|
Godkväll alla BMW fantaster ! Ska försöka fatta mig kort och enkelt. Jag har en 318is i helt ok skick inte gått för långt fint skick i motor och drivlina som jag just nu är stort sug av att turbo konvertera! Det jag tänkte mig är snik kit på typ ebay eller dylikt under 7000kr. Trycka på turbo , grenrör, ic och ic slangar är ju inga probs tror jag då jag haft turbo bil jag små pillat med. Är väl relativt kunnig på meckande men aldrig konverterat osv. Det jag tänkte fråga är vad jag måste göra med databox(en/arna) måste de chippas vart finns då chip? eller går det köra utan? Samt oljekylningen/smörjning och allt med olja undrar jag hur man ska göra med? Smackar jag bara upp en oljekylare i grillen drar rör från turbon till kylaren vidare till korsning man skaffar vid oljefiltret och det är frid och fröjd? Samt ifall någon har några tips och idéer eller något man kanske inte tänker på vid första turbo koverteringen får ni gärna posta det ! jag kommer givetvis lägga upp det här om intresse finns som projekt eller dylikt! MVH Micke! | |
| Kör snikturbo på min 318is e30 och i början ladda jag 0.7bar med orignal styrbox och chip. Nu har jag anpassat chip för turbo och e85 bränsle och laddar 1bar på orginal motor. Olja tar du tex från oljefilterhuset, funkar bra utan oljekylare om du inte ska köra hårt på bana etc. | |
|
Okej jag tänkte mig också snik turbo kitta den, typ från ebay eller dylikt. du körde alltså 0.7 i ladd med orginal chip? Vart hitta du de andra chippet för e85 och 1 bar? Köra hårt på bana ska jag inte, snarare gatan men de är ju inte heller hela tiden man kör hårt :) Är de något speciellt man ska tänka på vid köpet av turbo kittet? Kommer det passa istortsätt bolt on eller kommer man få kapa halva framvagnen?? |
|
|
Har ingen erfarenhet av de färdiga kitten då jag byggt allt själv. Chip ordnar www.fekzen.se |
|
|
Okej, men vad är det för tidsåtgång och kunskap för att bygga kittet själv? eller köpr du bara lösa komponenter som färdigt grenrör osv ? Samt vart drar jag olje returen? jag tar olja vid filtret typ om jag fattat det rätt? men vart ska man göra av returen och vet du några "normal" problem man får direkt vid konverteringen? |
|
| in i oljetråget är lättast att dra returen. | |
|
okej, då alltså typ svetsa något fäste för ett rör? samt hur sa du att man sa ta ut oljan via oljefiltret? behöver man lyfta ur motorn för detta ingrepp eller tror det går på plats? var och spana lite ikväll hur det hela ska gå till och jag tycker det ser bra tight ut! |
|
|
okej, då alltså typ svetsa något fäste för ett rör? samt hur sa du att man sa ta ut oljan via oljefiltret? behöver man lyfta ur motorn för detta ingrepp eller tror det går på plats? var och spana lite ikväll hur det hela ska gå till och jag tycker det ser bra tight ut! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.