AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.878

Manuell låda och stor diesel

ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Hej,

För er som har tråkigt ville jag bara dela med mig av mina nya erfarenheter av en stor diesel-spis (E61 530d LCI) i kombination med den manuella 6-växlade lådan.

Jag har alltid gillat att växla själv pga av den utökade interaktion det ger men om jag ska vara helt ärlig så föredrog jag nog automat ändå när jag letade 530d. Dock sprang jag på min nuvarande bil där i stort sett allt annat stämde vilket fick mig att slå till ändå.

Och jag måste säga att nu efter ca 500 mil är jag väldigt positivt överraskad av kombinationen. Den manuella lådan är otroligt len och smidig och när man vill går det att köra riktigt inspirerat och sportigt. På något sätt hade jag fått för mig att det skulle bli lite klumpigt med stor tung och vridstark motor till den manuella lådan men så upplever jag det inte alls. Den E53 X5 3,0i jag hade innan var också manuell och den var just riktigt klumpig i stan och det var svårt att köra snyggt och ryckfritt. 530:in är helt annorlunda. Det funkar t.o.m med lite "heel and toe'ing" vid nerväxlingar vilket är riktigt kul. Dock kunde gasresponsen vara lite bättre.

Så till er som ratar dieslar med manuell låda kan jag bara rekommendera att först testa innan ni sållar bort dom. Ni kan gå miste om en riktigt trevlig drivline-kombo.

Så nu har jag lättat på hjärtat. Nu inväntar jag idiotförklaringarna :)

Kul! Låter fett nice :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tänker absolut inte idiotförklara dig men kan inte hålla med. ;)

Har provkört dessa kombinationer och även om dieselsexan i våra bilar är en rolig motor så är den inte sportig tycker jag om du är med på skillnaden, utan jag upplever den endast klumpig att växla själv. Motorn samarbetar inte med en så som en bensinmotor gör och då kan lika gärna en automatlåda få göra jobbet!

//Bjersér
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag provkörde en manuell Audi A6 3.0 tdi med för en månad sen, helt värdelöst.
Jättesvårt att köra lugnt och smidigt då motorn är stendöd under 2000rpm och jag tyckte det va svårt att möta vridet på högre varv också.

Som kontrast körde jag en 535dA veckan efter, behöver jag säga mer?;)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag borde tillägga att jag körde en manuell 320d tidigare i år, den va mycket lättkörd. Men den motorn har ett mycket bredare register samt förhållandevis låg effekt. Jag tyckte den påminde rätt mycket om en bensinmotor vid normal körning.

Jag har faktiskt aldrig kört någon manuell Bmw med lite flås under huven.
Audin va en stor besvikelse dock.
Jag tror dig, körde en Audi A4 B8 3,0 TDI Quattro för några år sedan, den var helt underbar, långt över förväntan (som inte var låg)! Dock tror jag att kravet på automat på pappas troliga nästa bil (530d/535d E60/E61 LCI) stannar om jag får råda.

Stephan

540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... kommer man från bensinvärlden tar det lite tid att ställa om till att köra diesel; speciellt att den är så död på låg varv när man skall köra iväg från stillastående tar lite övning att lära sig. När denna "upplärningspuckel" är avklarad går det bra att köra diesel med manuell låda. Det finns inget "måste" att stor diesel måste ha automatlåda; i så fall skulle det inte finnas bilar med manuell låda och bensin-V8:a.

Allt är enligt tycke och person; själv hade jag köpt diesel med automat.

----
BMW CS #6212
Bjerser: Du jämför väl inte Steptronicfunktionen (växla manuellt med automatlåda) med en riktig manuell växellåda?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.