AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.445

Bakruta öppnas ej E39

Hej,
Jag har läst runt lite men inte hittat "rätta" lösningen.
Har en BMW 520 -98a.

Bakrutan kan inte öppnas.

Torkararmen, spolarpumpen, värmekablarna och bromsljusen fungerar.

Verka som om jag borde ha fått fler felom det hade vart kabelbrott och samma sak gäller microbrytaren.

Tips nån?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I första hand tror jag på microbrytaren, men det kan även vara kabelbrott. Det behöver ju inte vara brott i alla trådar.
Ska försöka ordna lite tid å checka microbrytaren och kablarna vid högre gångjärnet idag.

Tips på hur jag kontrollera att den är ok?
Hur svårt är det att få tag på en brytare?

Si
9
Simpa79
528iA Touring -99
Hej, lånar tråden lite.

Det här löser ju inte ditt problem men jag har oxå sökt massor men inte hittat lösningen....
Har liknande problem, förutom att torkaren inte fungerar, dock gör torkarmotorn det för jag har kollat, men torkaraxeln o hela skiten har rostat fast, dessutom har gängerna på axeln blivit obefintliga. Tänkte jag skulle byta hela den delen samt microbrytaren men jag får ju inte bort den o får inte upp rutan (oerhört irriterande!) Har en ny brytare liggandes som jag vill byta.
Går det inte att öppna rutan innefrån på nåt sätt som man kan göra med hela bakluckan??
Kablarna har jag kollat o dom verkar fräscha....
Hej

Vad jag vet så finns det ingen "mekanisk" brytare som gör att du kan öppna den manuelt.

Har detta från ett inlägg:
Fick riva all inredning och bryta sönder stora plastskyddet litegranna till bakluckan för att kunna öppna låset manuelt.
Si
9
Simpa79
528iA Touring -99
hittade detta efter väldigt mkt letande:

"Har nu plockat ner en del plast på insidan av bakluckan och då så kom jag åt motorn till låsningen till glasluckan. Och när jag förde plastarmen till låsmotorn åt höger och på de sättet så lyckades jag att nödöppna glasluckan."

Gick ut o testade förut o det funkade på min oxå!!
Nu kan jag iaf komma åt att försöka få bort torkaraxeln när rutan är i öppet läge.

Kanske inte löser ditt problem men nu vet du hur du ska öppna rutan och därefter kanske kan lösa problemet!
Du behöver dock ta bort hela plastdelen nedertill på bakluckan invändigt, men det är inte så svårt...
Nice att det löste sig för dig.

Har inte hunnit titta på brytaren än..
Hej,
Uppdatera mitt fel;
Jag kan inte öppna min baklucka manuellt, endast via nyckeln eller inifrån (det menas med att jag inte får stänga förardörren för då låser bakluckan sig)

(Varför jag inte tänkt så mkt över detta är pga. att jag har haft en SAAB 95 och där var man tvungen att öppna med nyckeln eller inifrån)

Jag tittade nu endast på hur jag skulle kunna öppna "shopping luckan", där finns det ett spår som en skruvmejsel skulle passa, men det gick inget vidare. Kunde inte få upp det. Sedan såg jag att tidigare ägare hade borra precis under där. Varför vet jag inte...

Har läste runt och tror då det kan vara kabel brott eller fel på microbrytaren.

Tackar för kommentarer och tips!!!
Vet att du inte vill lägga ut 3000 men tänkte bara i jämförelse att en brytare kan ju inte kosta 3000 då man får en hel baklucka för samma pris.

Billigast är väl att koppla ur brytaren eller så att byta ut den för ca. 300 kr.

Mvh Ubbe
Oj, svarade i fel tråd...
"Sedan såg jag att tidigare ägare hade borra precis under där. Varför vet jag inte..."

Inget borrhål, utan ett skruvhål....
I hålet sitter en liiiiten torx(eller insex!, kommer inte riktigt ihåg)skruv, skruva ur den o du kan med hjälp av en skruvmejsel i spåret dra upp den för att komma åt tokare och microbrytare.

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
"Inget borrhål, utan ett skruvhål...."
Man ser ett hål och det är inte runt, utan man ser ingrepp från ett runt verktyg och i det här fallet litet borr. Ser då ut som en klöver utan "foten"...

När jag lyser in och försöker se om det finns ngn torx eller insexa så ser jag inget...
Hej!
Enklast är det ju om du hittar en annan Touring att jämföra med. Jag plockade isär mitt för att smörja upp axeln till torkaren som hade börjat gå lite trögt.

Här är en beskrivning: Länk

/Magnus, BMW CS # 07317

Här är lite mer: Länk

/Magnus, BMW CS # 07317

Hej e30cabbe,
Ser nu att det är som du säger. Tidigare ägaren har borrat 3st hål mellan dessa 2 hålen, där det ska sitta en skruv är nu bara ett hål.

Ser att du har skrivit att skruven är i hålet, hur djupt ned i hålet är skruven? Såg inte alls någon skruvhuvud i hålet.

Ska hålla utsikt efter en E39 touring som jag kan kolla på.
Det är inte så att förre ägaren borrat ett nytt skruvhål, bara?
Lite svårt att se i och med att du inte kan öppna rutan. Testa med små torxbits i de hål du har där, så kanske det greppar?!
Tycker även man borde kunna öppna rutan "manuellt" - bakvägen, inifrån lixom genom att plocka bort klädseln i nedre delen av plåtluckan. Risken är väl bara att du riskerar att inte kunna stänga glasluckan efteråt...

/Magnus, BMW CS # 07317

Hej e30cabbe,
Vet inte vad förra ägaren ville ha gjort med att göra 3 st extra hål.

Det går att öppna det manuellt, vilket jag har gjort. Det har även gått bra att stänga den.

Ska testa med lite torxbits.
Skruven är helt borta, trycker in mejseln där men får inte upp den alls och man skadar plastbiten välidgt lätt.
Jag försökte virka ut den med mejseln lite runt om med, utan större lycka...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.