|
|
|
|---|---|
|
Haaj! Har lite problem med min ac i bilen: Acn är fylld för ca 2 000 mil sedan, jag har precis köpt bilen... Enligt tidigare ägare kyler den bra MEN ac panelen var glapp på det klassiska ställer vilket jag fixade genom att bara löda om komponenten. Problemet löst med att den slocknade och tändes... Nu när panelen funkar fin fint och det är varmt ute så kyler acn ej, snöflingeknappen är intryckt som den ska vara? Men kyler som sagt inte... Jag har dåligt blås i fläkten ( dåligt kupefilter? kommer nytt i morgon) men i övrigt funkar allt fint, kan höjja och sänka hastigheten samt hör att spjället mellan varmt och kallt reglerar när jag ändrar tempen på panelen. Frågan är, hur går man till väga för att så billigt som möjligt lösa detta? Har en kontakt som kan fylla och den biten men vad kan jag kolla nu innan? Kanske kan lösa problemet själv och inte behöver fylla den? Kan man höra/ kolla om kompressorn startar när jag trycker på snöflingan? Kort sagt, Dåligt blås i fläkten och ingen kyla är mina problem. I övrig inga problem. värme får jag så de räcker och blir över. Tips? tack på förhand. | |
| Man hör när krompressorn slår till, vilket den borde göra rätt omgående... | |
|
Hej, det första man gör om den inte kyler är att kolla om kompressorn går. När du trycker på snöflingan med motorn igång så ska det höras ett klickande/alternativt att varvtalet pendlar till lite. Händer ingenting vid tryck på knappen så startar inte ac-kopressorn, oftast beror det på att gasen läckt ut, kan oxå va en säkring som gått. Inget ovanligt att gasen sipprar ut på en så gammal bil även om den fylldes för 2000 mil sedan. Är gasen helt slut så är det oftast ett större läckage som är dyrt o fixa, då hjälper det liksom inte att "fylla på", men det märker en AC-mek. Man kan kolla om det finns gas kvar genom att trycka på påfyllningsventilen med tex en mejsel, pyser det till så finns det hopp:-) good luck. MVH Peter |
|
|
Då är jag 99% säker på att kompressorn inte slår till! Ska kolla säkringarna i morgon... Kan felet ligga i själva klima panelen inne i bilen? dock fungerar ju allt annat.... Tidigare ägare har renoverat mer eller mindre hela bilen och kvitto på att acn är fylld finns, och eftersom någon har fullt den så borde den då oxå fungerat? annars skulle la inte den göken ha fyllt? Har ägt bilen hmm, 1 månad nu och har ju blockets begagnat försäkring på bilen som gäller i 6 månader, täcker ju acn med 2000 kr i självrisk samt att jag får pröjsa 20% på överskjutande belopp. Kass försökring men kanske kan hjälpa lite? Frågan är, fylla acn och sådär kan jag fixa en kyltekniker som gör vid sidan av men resten? vad kan mer gå sönder samt vad kostar delar? |
|
|
"Helrenovering" dvs kompressor,kondensor,torkfilter samt expansionsventil kostar kring 6000kr allt-som-allt från ebay.de, men då är det inte originalkvalitet på delarna...Skall du köpa nya originaldelar får du nog räkna med minst det dubbla om inte mer. Sedan tillkommer givetvis montering av de nya delarna samt fyllning av systemet, gissar på en kostnad mellan 4-6". Har man redig otur så måste även evaporatorn bytas, men då den sitter gömd bakom instrumentpanelen så brukar den klara sig bra. Men är det den som läcker så kan du lägga till ett antal tusenlappar på arbetskostnaden, den är rätt knixig att byta... |
|
| Okej okej, då vet jag ungefär vart de ligger men förhoppningsvis är de inte alla prylar som är kass... jag får undersöka lite och återkomma i tråden, kanske bara är nån säkring och sen går allt? | |
| Jag har för mig att det är rekommenderat att byta torkfilter i vart fall om man byter någon av de övriga delarna i "helrenoveringen". Ofta är det "god" ekonomi att byta allt på en gång då arbetskostnaden är ungefär densamma. | |
|
Jo antagligen gör jag hela grejen eftersom bilen är Mint i övrigt.... Men eftersom tidigare ägare säger att den kyler fint och sådär så känns det som att kanske nån säkring eller nått skulle kanske kunna vara boven... Det hade ju varit skönt om så är fallet :P Om inte annat så vill man ju gärna ha lite vinter projekt ;) |
|
|
Enklast är att åka till en kylnisse så får dom sniffa runt med sin sökare och kanske provtrycka för en mindre summa så att du vet vad som behöver bytas - bara för att det är trasig kondensor så innebär det inte att kompressorn behöver bytas etc. dock nytt torkfilter ingår alltid att köpa så fort kylslingan öppnats och man bytt något. på 2000 mil kan mycket hända - en stenskott i kondensorn räcker... sedan har man felen som kommer med tiden dvs. korrision på kondensor pga. salt och annat som vi har här vintertid - saltet och aluminiumet som dom flesta AC-delar är byggda idag mår inte så bra ihop och det blir lätt små pin-hål rakt igenom röret eller vad det nu är. Det var annat på den tiden då det var koppar i kondensorn... |
|
|
jo såg den här tråden i all hast. kompressorn går ju inte igång om det är för lite tryck i systemet, men det finns ett sätt att testa denna om du känner någon som har en INPA-diagnoskabel. där kan man tvångsaktivera kompressorn, väldigt bra i felsökningssyfte =) har inte testat så ingående men antar att om man får en aning kyla ur systemet på detta sätt så har man ju inget våldsamt läckage iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.