AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.590

Däcken tar i skärmkanterna bak

sa
1
sand1989
325 cab -05
Köpte mig en bmw för ett tag sedan som är original sänkt från fabrik. Men nu när förra ägaren köpte nya fälgar och däck så tar det i om det sitter personer i bak sätet. Så det är bara några mm när den är olastad så att säga. Finns det något bra tips? lägga imellan något så den blir lite högre ev stummare i fjädringen?.

mvh
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Eee...
Tar det i är det ju självklart fel fälg/däck = för breda! Hur kan det vara svårt att förstå??
Att då försöka ¨höja¨ bilen för att undvika att den tar i låter ju hur sjukt som helst. Kör du fort i ett kraftigt gupp (finns sådana på våra motorvägar) kommer det tveklöst att ta i med risk för däcks-sprängning = livsfara!! Om den har originalsänkning som du säger montera godkända dimensioner på fälg o däck så är problemet löst. Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla så att inpressningsdjupet, ET är i närheten av orginal till att börja med. Rör det sig om 10-15 mm kan man med fördel valsa ut skärmkanten så att det går fritt.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Behöver inte vara för breda utan det kan vara fel et. Jag har Svarvat av anläggningsytan mot bromsskivan på ett antal fälgar o det har tagit i så lite i ytterkant. funkar hur fint som helst

///Jörgen

Det finns säkert flera olika lösningar

Se över så du kör med rätt ET och däcksdimension
Klenare däck eller annat fabrikat som kanske har en bättre profil/form
Höja bilen något bak
Hårdare chassie
Svarva av någon mm på fälgens anliggningsyta för att få ett högre ET
Plocka ur baksätet :-)

Det mest rätta är väl egentligen första förslaget men själv kör jag med det sista hhehehe..

Johan S
NS 8.29
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.