AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.632

problem vid oljebyte e46

Hej.

Var i en gör det självhall idag för att byta olja och oljefilter på min 320 touring -01-.
Hissade upp bilen och skulle lossa oljepluggen,till min förvåning satt oljepluggen väldigt löst.reflekterade inte mer över det förrän det var dags att skruva dit den.satte dit pluggen och skulle dra den då det hördes ett litet klick vid åtdragningen,och pluggen ville inte nypa.vad ska man göra nu,behöver man byta oljetråg.

m v h

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det bara gängorna som gett sig , gänga upp en dimension och skaffa en grövre bult , alternativ sätta dit en nu insatsgänga Helicoil och en ny bult.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag råkade ut för det med en Saab som hade gått på grund på en vägbula eller likn. och var svetslagad, med glappa gängor som gav sig till slut. Var på skroten och letade i hinkvis med pluggar som fanns där dom tömmer bilarna på vätskor och hittade en större passande. Tog ett tjockt plattjärn och gängade den nya dimensionen i och lade den mot packningsytan när jag gängade upp hålet. Sedan fingret i hålet, medan nån slog i en liter olja som jag lät skölja rent från alu-spån. Klart!
tack för snabba svar.har inte vågat ta bort bulten än,men den läcker ingen olja.Hasso vilket är att föredra,gänga upp eller helicoil.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det spelar egentligen inte så stor roll viket beror lite på hur det ser ut, ska dock var fingängor. Förr fanns det självgängade oljepluggar som gjorde nya gängor när man drog dit den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pu
547
puiu
330i-03
du ska ta väck oljeplugget ,det är bara köpa nytt plug på bmw.det är meningen ska går sönder i fall du drar för hart och inte gängorna på oljetråg
mvh puiu
pu
547
puiu
330i-03
det hände till mig .jag slog in en som heter gris i den söndriga plugget och skruvade väck lätt resten av pluggen.mvh puiu
kanske skulle kolla pluggen först.En fråga vad är en "gris".

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hände mig förra vintern när jag skulle skruva tillbaka oljepluggen.....tänkte att "bara lite till i åtdragning - så kopparbrickan tätar ordentligt" (utan momentnyckel givetvis!)...."klick" och plötsligt gick det lite väl lätt att dra åt...
Jag trodde gängorna gått i tråget, men det visade sig att det bara var själva pluggen som gett sig (höll ihop hjälpligt så den hade inte gått av 100%). Det finns en inbyggd försvagning i pluggen strax bakom själva sexkantsskallen, där godset är väldigt tunnt - tanken är att den skall gå av där innan något annat går sönder. Efter att ha tagit ur skruvskallen var det bara att pilla ur resten med en skruvmejsel - den är ihålig så i värsta fall kan man använda en skruvutdragare försiktigt.

Min gissning är att det är själva pluggen som har gått av delvis, så köp en ny plugg innan du börjar skruva med den gamla. Eftersom den är ihålig, kommer oljan att rinna ut om/när pluggen går av!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaren.Får hoppas på att det är pluggen.Johan precis som du säger "ville bara dra lite till" och så går det åt skogen.Då har man lärt sig något nytt idag med,ska kila iväg och köpa en momentnyckel,kan va bra att ha.

Ni
966
Nip
320i-04
Jag skulle prova lite gängtejp sådär som första åtgärd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.