|
|
|
|---|---|
|
Hej, fick nerslag på besiktningen på för höga avgasvärden, HC och CO, dessa ligger c:a dubbelt upp i förhållande till de tillåtna värdena. Kopplade upp bilen mot Carsoft igår och körde "Live data"-prgrammet. Det jag kan se som är avvikande är följande värden (tomgång): Signal lambda probe heating 1 - 4,836 v Signal lambda probe heating 2 - 0,702 v värdet på lamdasond nr 1 ligger alltså 4,1 v över nr 2. Kan detta vara orsaken till mina höga avgasvärden? | |
|
Högs sannolikt, dessa skall vara ganska så lika varandra vid varm motor. Min bästa gissning är att "heatern" inne i lambdasonden har ett kabelbrott. Du kan mäta upp detta enkelt med en resistansmätare. Kommer dock inte mellan vilka färger som heatern sitter. (det är ju fyra) Men om jag minns rätt så är det mellan vitt o rött. (Du har ju en hel att jämföra med) Kontakterna sitter på ovansidan av ventilkåpan. Ta loss dem o mät, jämför. Har du ett kabelbrott är det bara att köpa en ny lambda på skoten. /U |
|
| Stort tack för hjälp med att komma vidare! Nu har jag mätt upp båda sonderna, du mindes rätt uffe6, det var röd/vit. Den ena ligger på 5.2 ohm och den andra på 5.1, känns inte som någon dramatisk skillnad tyvärr, jakten går vidare... ;-) | |
| Vad visar lambdasonderna för värden då? Vaknar båda ungefär samtidigt? Är de förresten vakna? Håller de sig vakna även på tomgång? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.