|
|
|
|---|---|
|
Jag har länge funderat på att köpa en lite finare E38 740 efter faceliften. Jag har nu på sistone funderat på om jag skulle lägga till några kronor till och köpa mig en E65 istället. Min tanke är väl att isåfall köpa en bil som gått max 18000mil och kosta ca 150tkr. Troligen något under 300hk. Mina funderingar är vad för utgifter man kan tänkas vänta sig förutom skatt, försäkring och bensin. Går dom sönder mycket, känns som en E65 börjar bli svårskruvad. E38 har jag skruvat lite med och känns fortf behändiga och förhållandevis billiga att laga. | |
|
E65 är långt mer avancerad och komplicerad vad gäller elektronik än E38. Och vad det verkar så kan en E65 strula en hel del både elektriskt och mekaniskt. |
|
|
Farsan hade under 7år en 745 e65 av årsmodell 02, i början var den lite drabbad av barnsjukdomar vi fick byta säkerhetsmodul dsp ganska kort efter köpet 04. vill minnas att dessa kosta ca 6-8k st efter det krånglade den inte speciellt mycket klarade sig mest på service och slitdelar. // Johan |
|
|
Ok. Led bilen av många barnsjukdommar borde ju dessa rimligtvis va åtgärdade efter nästan 10 år? Men som sagt, det är ju frågan om man vågar. Jag har nämligen inte råd att laga bilen för 10tkr i månaden. Samtidigt känns ju en E65 lite fräschare. En annan anledning är ju motorn, den drar ju mycket mindre än E38 (enligt Modellguiden(?) Ang förbrukning så skiljde det ju knappt något mellan 735 och 745? Inte i inlöpspris heller. Finns det andra nackdelar med den större motorn? |
|
|
Jag har nu kört E65 (9000 mil) sedan 2007, innan dess E38 sen 2001. Du borde inte vara så orolig för reparationskostnader. Tycker att E38 sliter framvagn mer än E65. E38 kostade nära 120,000 (inkl omlackering av hela bilen) under de sex år och 18,000 mil jag hade den. Jag anlitade dock märkesverkstad till allt utom däckbyte. Hade en hel del turboproblem med min 730d, detta löstes dock med garanti och goodwill. I övrigt har jag bara bytt bromsskivor och belägg på bakhjulen en gång, kostnad bara för delarna då det var lätt att göra själv. Nuvarande bil (750i) som gått 9500 mil slamrar lite i pothålen, misstänker infästningar för stötdämparna, detta gör även att vägljudet fortplantas in i bilen lite mer än vad jag önskar. Det är goare V8 ljud i E38 då den har separata avgasrör hela vägen, i E65 är det ihopbyggt. Det är lätt att komma upp i förbrukning med V8, men det beror mest på körstil. Jag snittar 1.12 per mil mest landsväg och rätt lite buskörning, sedan service i september 2010 enligt färddatorn. Kritisk gräns är 110-120 kph, över det drar det iväg över litern enligt färddatorn. E65 är överlägssen E38 i det mesta, utom utseendet då, men efter årsmodell 2005 är de lite angenämare att titta på. |
|
|
Tack för info, det är bara ösa på mer! Att bromsar och väghållning slits det kan jag ta, men det är just sånna här svindyra elfel jag helst slipper. E38 lider iofs för pixelfel som inte är gratis att byta heller. Jag har kört V8 i 3½ år nu, jag är inte ute efter en bensinsnål bil :) Men givetvis är en lägre förbrukning önskvärd. Min sommarbil brukar jag snitta 1.5l/mil, men då blir det mycket stadskörning (småstad) min manuella vinterbil kommer jag ner till tillverkarens siffror på 1.15l/mil En 740 E38 med vanos drar 1.25l/mil enligt modellguiden. En 745 -02 1.09l/mil + 50hk extra. Det är väl det som lockar. Ljudet har jag inget för längre, kör aningen högljutt system på min bil nu och jag vill helt enkelt ha det tyst och skönt i nästa bil. Utseendemässigt håller jag med om att E38 är snyggare, troligen snyggaste Bmw tycker jag. Men nyare, modernare och komfortablare väger nog tyngre. Faceliften 05 är trevlig, men för dyr för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.