|
|
|
|---|---|
| hej koppla idag på släpkärra på bmwn. naturligtvis funka inte ljusen som dom skulle. bytte elkontakt men blev inte bättre. öppna då skuffen o hitta en liten dosa som det står interface på. öppna den o såg då att det var bränt inne i där. en sån liten resistor eller vad det heter med flera ben. tänkte då bara koppla bort skiten. vad är det värsta som kan hända? om jag kopplar in mig direkt på bakljusen som det redan är tjuvat på till interfacen. skulle det bli nått elfel så borde väll säkringen gå till respektive ljuset på bilen? är som lite akut för ska flytta i morgon o ska köra 40 mil med släp mvh fredrik | |
| ingen som vet? känner mig lite stressad | |
|
Jag skulle undvika att koppla som du säger, risken är stor att du överbelastar ljusmodulen, ev. så kanske den bryter strömmen helt för att den tror att det är "kortis" när fler lampor kopplas in. T ex på bakljuset på en sida så ska du normalt ha 2x5W men på släpvagnen har du kanske sidomarkering, bakljus och skyltbelysning kopplat på, då blir belastningen på utgången till den sidan 5x5W eller kanske till och med 6x5W istället för 2X5W. Det jag skulle ha gjort hade varit att använda ett relä för varje funktion och använda befintliga strömtjyvar som manöverspänning till relät. Mvh, Björn |
|
|
Just det, jag vet inte om alla e39or har ljusmodul. Testa att dra ur en parkeringslampa fram och se om blinkersen fram på den sidan tänds svagt, isf tycker jag att lyset måste styras av en ljusmodul. Och om du har ljusmodul så har du inga säkringar för varje enskild funktion, det styrs automatiskt via effekt-transistorer i ljusmodulen . Mvh, Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.