AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
990

E34 525i, Ventilkåps packning, hjälp!

Be
25
Berntsson
525i Vanos -92
Hej!

Jag ska byta ventilkåps packningen, och har skruvat av dom översta kåpskydden (2st i plast). Sen har ja lossat 12st bultar/muttrar (storlek 10 på nyckel) men får ändå inte av ventilkåpan. Frågan jag har, vad exakt måste man lossa?

Måste man skruva av tändspolarna helt, är dom gängade ner i topen eller? För ja vågar inte slita så hårt och det känns som den sitter. Tacksam för snabbt svar då ja står med motorn öppen haha :) // Mvh - Marcus
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej, du måste ta bort tändspolarna, samt tändstiften under dessa.

Glöm heller inte de muttrarna som håller ventilkåpan som jordtrådarna från tändspolarna går till.

/U
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tändstiften kan du väl lämna kvar? Annars så ska som sagt spolar och muttrar bort.

Sedan så kan ju kåpan 'klibbat' fast rätt bra efter 20 år så lite smek med gummiklubban kan behövas.

//Magnus

Be
25
Berntsson
525i Vanos -92
Tack för tipsen! Jag löste det. Men ja behövde inte skruva loss tändstiften, bara bra dom satt kvar så det inte blev tomma hål ner i motorn :)

Nu har ja tätat allting och satt på kåpan samt tändspolar och allt igen, hade problem med en av de stora muttrarna på ovansidan av kåpan dock. Ja sprutade in mycket tätning både i hål samt på skruven o spände den så gott ja kunde, dock gick den runt. Men hoppas det klarar sig ........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.