AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
700

är det termostaten som är trasig?

br
44
bringen_
320d touring
jag har en bmw 535 e34 och jag har märkt att det läcker vatten ibland och det är ju inte lite som läcker heller men det är ju bara ibland. och sen ibland när jag åker så åker temperaturen upp och ner den varnar för kokning och sen efter någon sekund så blir det vanlig temp igen. det har hänt ca 3gånger det va en kille som sa att det kan vara termostaten som är trasig . vad tror ni? har noll koll på sånt här.
mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det vanligaste felet på en termostat är att den inte stänger riktigt. Det visar sig i att det tar lång tid innan driftstemperatur nås eller att den aldrig helt uppnås. Svajande temperatur beror nästan uteslutande på att det finns luft i systemet. Termostaten kan då ligga torr och öppnar inte förrän det eg. är för sent. Då sköljs den över med vatten och börhjar fungera normalt och stänger efter en stund. Då sjunker vattnet i termostathuset igen och den känner inte att den ska öppna i tid o.s.v. Att det är luft i systemet tyder ju på en läcka. Vanligt vid vattenpump, kylare och expansionskärl. Kolla kylvätskenivån och fyll på och lufta. Säll bilen i lutning med fronten högt, full värme på och släpp ut luften vid luftskruven vid exp. kärlet. Tror även att du har en luftskruv på termostathuset på din bil där du ska lufta. Sen får du hålla koll på läckor. Brukar vara lämpligt vid avstängning av driftsvarm motor. Kolla t.ex. vattenpumpen då. Ta tag i fläktvingen och ruckla lite framåt/bakåt och se pm pumpens axeltätning droppar. Kolla slangar, kylare o.s.v. Finns det luft i systemet är det vanligt att luften expanderar vid uppvärmning varvid vatten trycks ut via påfyllningslocket. Locket kan också vara bra att byte till ett nytt så är du säker på att det öppnar vid rätt tryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.