AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.684

E46 Laddar inte. inget normalfel.

Sida 1 av 2
Em
75
Emre
320i E46 -99
Problemet:
Bilen har slutat ladda.

Det jag provat är att:
-byta laddningsregulatorn
-byta generatorn
-provat byta till ett annat batteri två gånger.

När man har ett färskt batteri i så ligger han på stabila 14.2v efter ca 10-30min körning dippar han ner till 12v och ligger stabilt på 11v-11.5v tills man fortsätter köra då dippar han under 10v och hela panelen blinkar som om det vore julafton.

All mätning har skett genom cigguttaget i bilen.

Sjukt less på bilen nu då man inte ens vet vad det är för fel.
Vore tacksam för hjälpande tips eller någon som kan tipsa om en duktig kille i västerås trakterna.

Mvh Emre
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Menar du att varje gång du startar laddar den som vanligt och når över 14V men sen efter ett tag slutar generatorn ladda, och det är samma sak varje gång du använder bilen?

Generatorn kanske överhettar och skyddar sig från att brinna upp? Det brukar sitta en kylkanal i plast som blir full med löv.
Har du läst ur bilens felkoder?
Em
75
Emre
320i E46 -99
Det är endast när batteriet är helt nyladdat som den ger 14v.

har inte läst nå felkoder än, ska göra det så fort jag får tag på någon med sån utrustning.

Det jag provade idag
-förbättra jorden mellan motorn och chassit med en starkabel och mätte.
-fick ut 11,6v när jag mätte direkt på batteriet och samma spänning även när jag mätte direkt på generatorn.

mycket märkligt. ska man behöva prova byta generator igen, låter sjukt otroligt att det skulle va samma fel på 2st generatorer men ja ska inte säga att risken är obefintlig.
någon med några andra förslag?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Satte du dit en begagnade generator ?
Mät B+ mot godset på generatorn med en summer eller ohmmätare den ska enbart leda åt ena hållet leder det åt bägge håll är en eller flera dioder trasiga, alltid bra att ha en summer i ficken när man åker till skroten för att handla en begagnad generator så man slippar åka flera ggr.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Lyser/fungerar laddningslampan ??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Isåkare pekar på nått viktigt här !! men varvar man upp till över 3000 varv så självmagnitiseras fältlindningen och generatorn funkar som vanligt tills man stänger av motorn.dvs laddningslampan är viktig för magnitiseringen av fältet annars har du ingen normalladdningsfunktion.

Länk
Em
75
Emre
320i E46 -99
Laddningslampan lyser när tändningen är på och slocknar igen när man startar motorn, precis som det ska vara.

Har inte provat det som hasso skriver, kan vara smart.

enda utvägen som jag ser just nu är egentligen bara att köpa en ny generator från nån butik och sätta dit. funkar inte det så vet jag inte vad jag ska göra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har E46 korkad eller intelligent generator? Dvs tvåtrådsinterface till motorstyrningen som talar om lämplig laddspänning?
Em
75
Emre
320i E46 -99
Laddningsregulatorn har 3stift, men i kontakten finns bara 2 kablar kopplade.

så om den ÄR "intelligent" eller EJ det vet jag inte :D
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
E46 318-03 har styrning av laddningen från motorstyrningen vet jag, men att den skulle strypa hela laddningen är nog ganska osannolikt, För att testa så kan man leta på kabeln och lossa den iså fall, kommer en felkod,
Länk
men generatorn ska då fungera som en normal generator utan DME styrning.

Länk
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Vet inte hur det är uppbyggt i en bil, men i en höglyftare jag körde på jobbet så gick en 5 ampere säkring och då laddade den just 11,6v också den. Minns inte nu vad säkringen gick till mer men det blev endel huvudkliande innan jag hittade det lilla felet. Så prova kolla alla säkringar, lite billigare än en ny generator :)
Em
75
Emre
320i E46 -99
Tack för hjälpen alla.

Nu har jag bytt till en sprojtans generator. samma fel fortfarande.

men ska kolla alla säkringar det är en väldigt bra idé.

har hört att detta felet kan åtgärdas genom att "programera om styrdonet" som en på bmw så fint förklarade för mig.

så det blir att kika samtliga säkringar imorgon och åka till BMW på måndag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla säkring möjligen 30 , det kan vara så att det är oljenivågivaren som är kortsluten och då blåser den säkrningen och även laddningen, har du em automatbil förvinner även växlingsindikeringen och bilen går inte att starta.
ryck ur kontakten till oljenivågivaen om du hittar en trasig säkring och testa igen.

Länk
Em
75
Emre
320i E46 -99
Tack hasso! ska kika det!

blir en sväng till BMW om det inte är någon säkring som är trasig.

Bilen är för övrigt manuell. Oljelampan lyser ca 5sek varje gång jag startar bilen har dock vart så sedan jag köpte den. men det beror ju inte på det här felet.
Em
75
Emre
320i E46 -99
inlämnat på bmw nu. 1495kr/h för felsökning! jävligt kul. får se vart det slutar!
Em
75
Emre
320i E46 -99
BMW M-bilar i västerås fixxade felet, som jag nämnde tidigare behövdes en omkodning av styrdonet/boxen så laddar den hur fint som helst!

M-Bilar tog 1400kr för att fixxa detta.
HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Jag har ett liknande problem, hoppas ni kan hjälpa mig.

Fick i våras fel på oljemängdgivare den lyste gult de 10-15 första sekunderna under start. Tanken var att byta den i somras.
Men innan jag han göra det så fick jag problem med laddningen på bilen. Dvs den laddade bra i 10 min (~14,5v) för att sedan sjunka till 12v
oavsett varv. Bilen vägrade starta efter en längre körning. Jag plockade då ut säkring 30 enligt ovan och döm till min förvåning
när bilen började ta laddningen igen. Körde så i 3-4 veckor (med den röda laddlampan lysandes). För 1,5 vecka sedan bytte oljoemängdgivaren.
Efter bytet så sattes säkring 30 in igen. Allt frid o fröjd, och jag var nöjd.

I förra veckan stannade fläkten, shit tänkte jag det är fläktmotståndet. Detta problem med vandrande fläkt fart har jag haft men ej
fått tid o byta.

Nu till mitt problem:
I helgen så startade inte bilen efter ett stopp från en längre körning. bara klick-klick. Naturligtvis batteri-torsk IGEN.
Sagt o gjort, mätte laddningen under körning och efer ett tag så slutar den ladda. Rycker ut säkring 30 och bilen laddar som vanligt
(dock med en röda ladd lampan lysandes).

Vad kan det nu vara?
Har inte sett några problem med den nya utbytta oljemängdgivaren. (tidigare lyste den gult hela tiden)
Kan det vara fläktmotståndet som kortslutit sig?
Vad har säkring 30 för funktion som gör att den laddar med den borttagen.

Lite förvirrad...

HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Hej igen
Ursäkta OT av tråden, men felet påminner mkt om mitt.

1 Jag har nu bytt fläktmotstånd - Laddar fortfarande inte med Säkring 30 instucken = ingen skillnad !

2 Drog ut oljemängdgivare - Laddar fortfarande inte med Säkring 30 instucken = ingen skillnad !

Förstår inte varför bilen börjar ladda när jag rycker ut säkring 30. Den sjunker sakta från 14,5v till 12v på 30-50 sec. Stoppar jag in säkringen igen så stiger den snabbt.

Skall byta laddregulatorn o kolen till veckan. Får se om det hjälper.

Inga andra idéer ?

Eller måste jag lämna in den för "omprogramera om styrdonet" Känns väldigt konstigt. Ser/förstår nog inte vad det skulle innebära, eller varför det har skett.

/H

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Om det finns "aktiva förbrukare" anslutna till säkringen så är det inte konstigt att laddspänningen ökar när du ansluter säkringen. Laddningen regleras automatiskt efter hur mkt belastning det finns på batteriet.

Mvh Håkan
HO
28
HO
BMW 530e -21 M-sport
Ser att jag måste göra ett förtydlignade, blev lite fort o fel i texten ovan

"
Förstår inte varför bilen börjar ladda när jag rycker ut säkring 30. Den sjunker sakta när jag stoppar in säkringen från 14,5v till 12v på 30-50 sec. Drar jag ut säkringen igen så stiger den snabbt.
"

@Håkan: Jo det är sant att denna säkring har en förbrukare i någon form (bla oljemängdgivare, motorstyrning enligt Säkringschema). Men jag borde ändå få se 14,5 volt när säkringen är instoppad, efter ett tag. Det gör jag inte. När jag testade i helgen så laddade den inte överhuvudtaget med säkringen inkopplad, har kört 4 dagar nu med säkringen urplockad. Klart fundersamt......

Mvh Hans

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.