AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.406

Fläkt blåser ej max och Auto fungerar ej (videoklipp)

te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Bilen är en 318 E36 Touring -96 som har en 2-zons klimatanläggning med digital display och Autoläge/knapp.

Igår hade bilen stått i solen och det var ångande varmt i kupén. Startar bilen och ställer AC på min temp och fläkt på max flås. Det kyler perfekt - men fläkten blåser bara i halvfart. På displayen kan jag höja fläktens fart till max, men på de 2 översta effektlägena ökar inte fläkten någonting! Video: Länk Dessutom händer det ingenting när jag trycker på Autoknappen. Video: Länk Jag har dammsugit i det där lilla gallret på fläktpanelen, men tycker inte att det blåser någonting ur den.

Har sökt (här på forumet) mig till att det första problemet med effektlägena kan bero på fläktmotstånd/effektslutsteget. Eftersom jag har ACC, så är det väl nr 8 på denna sida jag ska ha? Länk För den heter ju någonting helt annat där än fläktmotstånd (nr 2). Men däremot benämns nr 8 som fläktmotstånd hos bildelsbasen.se.

Angående Autoläget, kan det också bero på fläktmotståndet? Eller beror det på trasig fläkt till tempsensorn? Verkar ju otroligt att de båda ska ha gått sönder samtidigt!

Tacksam för svar från en solvarm bil! :-)
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Ps. Höj volymen!
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Är det någon som kan bekräfta, så att jag vet vad jag ska beställa?

Jag vet att det har varit uppe på tapeten tidigare, men det har aldrig blivit helt bekräftat i de trådar som handlade om just detta problem. Är ändå rätt säker på att det är nr 8 som orsakar problemet och är den jag ska beställa, men vill vara säker så att man inte beställer hem fel grejer. Och ifall felet med Autoläget också beror på nr 8, eller om jag måste köpa ny fläkt också.. vill isåfall beställa de båda i samma veva.
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
För några år sen hade jag i det stora hela samma problem + att min fläkt slog av helt ibland.. Jag kunde trycka vad jag ville på kontrollpanelen utan att den lydde..

Jag bytte motstånd/slutsteg nr8 på bilden och det fixade biffen.
Tror att både dina problem har att göra med motstånd/slutsteget.. men helt säker kan man ju aldrig vara..
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Tack för svar! Okej, så då är det nr 8 jag ska ha iallafall.

Vet du (eller någon annan) om detta slutsteg sitter på samma ställe som fläktmotståndet (nr 2), alltså bakom instrumentpanelen på förarsida, till höger om gaspedalen? GDS-beskrivningen gäller ju bilar med nr 2, men antar att nr 8 sitter monterad på samma plats. Länk
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Är det här effektslutsteget på min bil?! Sitter placerad till höger om gaspedalen.

Länk
Länk

Sitter med 2 torxskruvar och ser inte ut som de effektslutsteg/fläktmotstånd jag har sett tidigare!
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Jag lyckades hitta svaret på nätet, det där är effektslutsteget på min bil.

Men frågan nu är ifall detta slutsteg (till en -94 enligt sidan) passar min bil: Länk Ser ut att vara samma kontakt och skruvhålen är placerade rätt.
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Jag har för mig att jag gav 700:- på BMW när jag köpte de, men som sagt det var några år sedan.
Mitt satt till höger om gaspedalen. Lite svårt att se de först, man ser bara kontakten och 2 skruvar.
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Jo, jag hittade på och konstaterade att det var den.

Länken till bildelsbasen med slutsteget för 1250kr kändes ju dyrt, och när jag precis tittade på Schmeidmann så kändes det Verkligen dyrt. Där fanns det till halva priset - 635kr! Blir en beställning därifrån och så hoppas jag att mina problem löser sig!
32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Har samma typ av fel på min fläkt. Har du en länk till Schmeidmann?
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Scrolla ner en bit, så hittar du det effektslutsteget jag har i min bil:

Länk

Tyvärr går dom på semester på söndag och ordrar lagda nu är inte säkert att de kommer iväg. Jag beställde igår, men har inte fått något mail om att det har blivit skickat. Så jag får nog stå ut till efter den 22 augusti när de är tillbaka igen... :-(
tendency: Annars får du väl åka in din till den närmsta BMW åf och köpa delen där. Det är aldrig fel att göra en prisjämförelse.
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Nej visst är det aldrig fel. Men jag skulle tro att det inte är billigare där. Jonsson gav 700kr, men det var några år sedan. Nu har jag ändå beställt från Schmeidmann och förskottsbetalat med kort. Om det inte skickas nu innan deras semester så skulle man väl iofs kunna annullera ordern, men jag orkar inte krångla.
32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Tackar för länken. Blir nog att beställa när de öppnar igen.
Hörde med de på BMW i Örebro och de vill ha strax över 1500:- för ett ex.
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Woho! Schmeidmann lyckades få iväg min betällning precis innan deras semester, hämtade ut effektslutsteget idag. Skruvade bort original dito och den såg ju helt annorlunda ut. Länk Men nu fungerar effektlägena som de ska, det är bra flås i fläkten igen. Sååå skönt idag när det var sådant kanonväder. :-)

Men Autoläget fungerade däremot inte. Dock så testade jag den bara med tändningen på, det kanske behövs att bilen startas och går? Får kolla imorn. Men viktigast är ändå att det är flås i fläkten igen, använder ändå aldrig Auto. Men det skulle ju vara trevligt om den fungerade...
Pi
9
Pillas
Alpina B10S Touring -04 och
328i kupé E36 -96
tendency: Har en E36:a med samma bekymmer. Undrade bara om du fick ordning på Autoläget efter montaget av den nya delen? En annan fråga, hade du problem med färddatorn samtidigt som du hade problem med klimaten? Om någon annan vet något om färddatorn är jag tacksam för alla förslag på lösning.
te
30
tendency
M3 SMGII E46 -02
318i E36 Touring -96

Nej, Autoläget hoppade inte igång efter byte av slutsteg. Har inte haft några andra bekymmer.
Pi
9
Pillas
Alpina B10S Touring -04 och
328i kupé E36 -96
tack för info.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.