|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 528 -97 går varm... har bytt termostat och såg att den gamla var det heller inget fel på. nu till det konstiga, efter det körde jag en sväng på 2mil! utan att den gick varm.. för att sedan låta den stå 1 dag och sen när jag körde till affären (2km) så gick den varm? Det sitter ny kylare på bilen samt att den är tidigare "lagad" för skev topp dvs planad osv (sa han jag köpte den av iaf) Var tror ni felet sitter och var ska jag börja? Vad tror ni BMW (Englunds bil Luleå) tar för en koll vad det kan vara? (tummen mitt i handen) | |
|
Hur står det till med vattenpumpen? //Magnus |
|
|
Låter som du har luft i systemet! Ta och lufta det ordentligt först så du kan utesluta att det är det. Vet att bmw kan vara jäkliga att lufta. Man ska inte tro det värsta först när det kan vara det lättaste som strular. M-killen |
|
|
Kan någon förklara exakt vad jag ska göra nu för att lufta systemet, jag startar bilen, ska jag låta den gå varm eller ska jag direkt öppna luftskruven? och är det bara mata i vatten om det går i eller? Vilka "rör" är det man känner på för att se om vattenpumpen fungerar? Mvh en med väldigt dålig mek-koll. |
|
|
Glöm INTE att sätta på värmen i bilen och även fläkten på steg 4/5 och sätt värme på Fönsterruta/"mellan" och fötterna så vattnet flödar överallt. Sen låt bilen stå och ha luftningen öppen vid kylaren. Det kommer ta ett tag innan luften är ute, fyll på vid behov. Jag gjorde så att jag fyllde på vatten på den andra luftningen på termostathuset, fyllde på min när motorn gick. När luften kommer ut/i cirkulation så kommer det pyssa väldigt mycket, nästan så man tror att bilen kokar, men stäng av bilen o låt det gå över o fyll på. När luften är ute så ska vattnet sjunka till normal nivå, men kolla noga, ut o kör en sväng och kolla om all luft försvunnit. Jag höll på i nån timme. Som sagt tidigare så är det jättekänsligt med luft i e39. En verkstad (Bmw) ska inte behöva mer än en timme att lufta om du skulle lämna in den. 1000:-? Har du inte så mycket mekerfarenhet så kanske det är lättare att lämna in den, kanske finns nån mindre bilfirma som gör det billigare. Mvh |
|
|
Finns 2 skruvar, varav en på "expansionskärlet" ska man inte alls röra den som är längre bort på "röret" ? |
|
|
jag hade den på röret öppen o fyllde på när motorn gick, vet inte om det är "fel". Det står "luftning" på den som sitter på expansionskärlet. Det funka iaf. |
|
|
Och luften i systemet har kommit in där på något sätt, dvs läckage .. Lämna in på verkstad och få den analyserad. Glöm inte berätta om problemen du haft och vad säljaren berättat. |
|
|
"Och luften i systemet har kommit in där på något sätt, dvs läckage .." Han skriver ju att kylaren är bytt och toppen planad, så troligen är det väl bara att den behöver luftas ordentligt. F.ö. tog det två dagar innan jag fick ur all luft när jag bytte vattenpump på min E39. |
|
|
"Han skriver ju att kylaren är bytt och toppen planad, så troligen är det väl bara att den behöver luftas ordentligt." och vad är det som säger att det var kylaren som var enda orsaken till att toppen behövdes planas en gång i tiden. Låter det inte ganska osannolikt att man inte ens lyckas lufta systemet ordentligt i samband med planing av topp och byte av kylare ? Jag kan sätta några tusen på att finns flera problem ... Rätta vägen att gå är att lämna in bilen på auktoriserad verkstad och få den provtryckt, då slipper man oroa sig. Det kostar inte många kronor heller och man åker med större tilltro till bilen efteråt. |
|
|
"Det sitter ny kylare på bilen samt att den är tidigare "lagad" för skev topp dvs planad osv (sa han jag köpte den av iaf)" Finns kvitto på det då ? eller va det bara något han sa... |
|
|
Vad som gjorts tidigare är ju historia iofs, om man öppnar systemet och byter termostat så är det ju ny påfyllning och luftning som gäller. Om motorn läcker in förbränningsgaser i systemet så borde det knappast funka med 2 mils körning utan att det skulle bli problem osv. Tag det lugnt och lufta på vanligt sätt. Min erfarenhet av samma jobb (termostatbyte osv) är att det inte alls är speciellt dramatiskt att lufta en E39. Inga manualer eller originaldokument jag sett beskriver heller nåt annat. Utgå från kall motor, starta upp, sätt på värme 25-30° och 75% fläkt, detta ger cirkulation även inne i kupévärmarens element, utblåsen behöver inte ställas in nåt speciellt, detta påverkar inte vätskecirkulationen. Öppna påfyllningslocket och lossa båda luftskruvarna. Fyll på kylvätska, gasa upp till ett par tusen rpm ett par gånger, pumpa lite på de grova slangarna, låt motorn gå upp i temp lite (vätskan expanderar) och stäng luftskruvarna när det slutar komma luftbubblor. Skruva på påfyllningslocket och låt motorn gå helt upp i temp, mätaren skall stanna runt mittläget (inte mm-noggrannhet), och nu skall även kylarslangarna kännas rätt hårda pga övertrycket. Kör en sväng och kolla så att mätaren håller sig runt mittläget. Stanna igen och låt motorn svalna, starta igen och lätta lite (bara lite) på luftskruvarna och kolla att bara vätska utan luft rinner ut. Drag fast skruvarna igen, obs att dessa har en gummipackning och bara behöver dras med lätt kraft, de tätar garanterat. Öppna påfyllningslocket och kontrollera nivån, efterfyll vid behov, obs att detta skall göras vid sval motor annars blir nivån fel när motorn är driftsvarm och vätskan expanderar igen osv. Många kör rent hysteriska manövrar vid luftning, man ser exempel som att lossa slangar, fylla på vätska i dessa, fylla genom urluftningshålen, hissa upp bilen lutande osv. Märkligt nog föreskrivs inte detta alls i verkstadsmanualer och de gånger jag sett jobbet göras på verkstäder eller då jag skruvat själv har detta aldrig behövts. Men många skrönor finns det och det påminner en del om liknande angående elsystemen som påstås vara helt utomjordiska ibland på BMW.. FP |
|
|
Gjorde nu precis som folke sa. Vet inte hur bilen ska bete sig under luftning men det var i princip fontäner ur luftningsskruvarna i början... sedan poffade det ganska bra ur dom med ånga/vätska ett tag.. höll på kanske 15minuter efter att motrn blivit varm tills det började avta.. verkade aldrig göra det helt.. sen ut och körde. Men bilen gick aldrig upp över 90c temp varken under luftning eller under körning (5min) Men är osäker på kylatvätske nivån då han som bytte kärlet endast har ett ditritat svart sträck, är kanske några CM över mitten av kärlet som man ser. Verkar detta rätt? What more to do? vågar ju inte använda bilen dagligt än. |
|
|
Om du är osäker på funktionen eller inte litar helt på att alt är OK, åk till en verkstad och be dem kolla efter avgaser i kylvätskan. En enkel och snabb test som direkt avslöjar ifall du har nån spricka eller läckage mellan kylkanaler och något förbränningsrum. Isf blir det att riva toppen igen osv. Någon gång kan det verka "omöjligt" att lufta helt, dvs man luftar som vanligt men efter några dagar kan det vara dags igen osv. Mätaren kan hålla sig lugn kring mitten för att sedan tillfälligt eller permanent vandra uppåt igen osv. Orsaken kan vara påfyllningslockets funktion (vacuumventil) för att tillåta luft att komma in just under locket och i expansionskärlet när motorn svalnar ner efter körning osv. Detta är det enda stället i systemet där det tillåts vara luft, allt annat är helt vätskefyllt och måste vara så utan luftfickor osv. Om denna ventil inte funkar kan det uppstå undertryck i den kalla motorn och lite luft kan då dras in t.ex via axeltätningen i pumpen. Efter en tid kan luftfickan (mängden luft) öka och vandra runt till olämplig plats, t.ex i termostathuset och ställa till problem. Om man ser att slangarna är lite ihopklämda vid helt kall motor så är det stor idé att testa nytt påfyllningslock. Nivån i expansionskärlet skall vara en bit under kanten (gängan för locket), antingen finns där en markering på kärlet eller så är det en flottör med en plastpinne som sticker upp och skall stanna jämnt med överkanten på gängan. Allt gäller för kall motor, detta gå inte att kolla vid driftsvarm motor. Så snart man öppnar och sänker övertrycket i den varma motorn så kokar vätskan, expanderar och flödar över och det blir till att börja om från början igen. FP |
|
|
Om bilen nu är helt luftad, vad händer då när man öppnar luftningsventilerna ska det bara rinna över fint vatten eller kommer det som puffar då och då med lite vatten? Då måste jag ha ett eftermarknads expansionskärl? det är ritat ett svart streck på utsidan av behållaren ca 5cm under "gängen" du pratar om. Ska prova fylla hela vägen upp då. Menar du att om jag öppnar påfyllningslocket när motorn är varm så måste man lufta om? |
|
|
Jahapp nu kom man in efter en tur på 2minuter och bilen gick varm... Vad fan kan det vara? Och varför jag inte lämnade in den från början är för att Englunds i Luleå inte har tid förrens om 3 veckor för att alla utom 1 är på semester. Något less! Ingen som vet någon riktigt duktig bmw/e39 kille i luleå? |
|
| Du måste lufta som fan, ställ bilen i högläge dra på värmen i kupén på fullt å dra upp motorn på runt 1500 varv tills den blir varm. Det kommer å spruta ur en massa kylis men fortsätt så. För mig tog det 15 minuter innan det funkade med värderna. | |
|
cstjawa: se tidigare inlägg ovan. Rello: det som händer när du öppnar luftventilerna är att det flödar ut vätska, och om motorn är varm dessutom med högt tryck. Puffar med ånga tyder på att det finns luftfickor osv och om de återkommer efter en tid med normal funktion däremellan så får du kolla vidare enligt tidigare instruktioner ovan. Du behöver inte nödvändigtvis köra till en speciell BMW-verkstad för att testa för avgaser i kylvätskan. Man måste givetvis inte lufta hela systemet när man öppnat påfyllningslocket på en varm motor, däremot måste man efterfylla all vätska som flödar över och försvinner. Och detta måste man göra vid kall motor, därav att "börja om från början" osv. FP |
|
|
Dags igen för en fråga! Bilen har gått bra har kört kanske 5mil uppdelat på 7ggr sen jag luftade den ordentligt. Och det har väl funkat bra inte gått upp i temp, men har fått fylla på vätska när jag gått ut till bilen dagen efter ca 1dl? är detta normalt? (har alltid fyllt dagen efter då bilen varit helt kall) men nu när jag körde bilen sist idag så såg jag att nivån var högst uppe i kärlet alltså ända vid locket... vad har då hänt? någon fara eller ska jag bara köra på ? |
|
|
Vätskenivån höjs när bilen blir varm vetdu (volymen expanderar). Jag skulle inte åkt en meter med den där bilen utan att få den provtryckt och analyserad på verkstad. Kostar som sagt inte många kronor och räddar många nerver och kanske även en topp och topplockspackning. |
|
|
ska lämna in bilen på verkstad på måndag och be dom provtrycka så får man se vad dom säger. men har fått hem min fläktram nu, visst måste man ta bort (visko?)fläkten för att kunna montera den? verkade då så vid en snabb anblick. något mer man måste ta bort alls? eller bara denna? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.