|
|
|
|---|---|
|
Nu får ni något att klura på här. har hjälpt min far att få igång sin e36 Touring från 96 efter att den slutat gå. Efter många om och men så fick vi igång bilen och bytte därefter tändstift. Bilen går kanon nu, men det är en sak som förbryllar mig. Det kommer på något sätt in bensin i kylaren! Efter att vi luftat kylarn efter bästa förmåga och tog bilen på en provtur så luktar det fruktansvärt mycket bensin från expansionskärlet. Hur fasen kan det hända?? Farsan säger att de två slangarna som är anslutna till luftintaget precis intill motorn kan vara felkopplade (alltså fel slang på fel munstycke). Är någon av dessa slangar kopplade med bränslet på något vis? Och om inte, hur fasen händer detta? tacksam för snabba svar! | |
|
De två slangarna är till förvärmningen och styrs av en termostat i luftburken. Den öppnar när luften är för kall och värmer insugsspjället med kylvattnet. De ska inte ha förbindelse med varandra men läckage kan ju alltid uppstå. Enklast att kolla det är väl att koppla bort slangarna från spjället och bara ha de ihopkopplade med varandra och se om det fortfarande blir att lukta bensin i expansionskärlet. ///BMW - Was sonst! |
|
| Tackar för det snabba svaret. Då vet Jag och i sådant fall är nog slangarna kopplade rätt. Fortfarande mäktigt förbryllad över bensinen i kylaren. Om båda hör kyl/värme till så är vi totalt vilsna. Hur fasen kommer bensinen in i kylomloppet?! | |
|
Håller bilen temperaturen? Dett låter nästan som att topplockspackningen har gått. Om packningen har pajat så brukar det lukta avgaser om kylarvattnet men bensin var något nytt. Testa och gör ett komptest då vet du om du kan utesluta toppackningen eller ej. Lycka till. |
|
|
på VISSA dieselmotorer brukar de vara sprucket i någon vattenuppvärmning på dieselfiltret, som orsakar bränsle i kylaren. har aldrig hört att felet skulle kunna finnas på en bensinare :O om du hittar felet är jag väldigt nyfiken på vad de kan vara. BMW ownz |
|
|
Bilen håller temperaturen bra sålänge det finns vätska i kylaren (kylaren har läckt men nu är en ny kylare installerad). Den har kokat två gånger det senaste året pga den gamla läckande kylaren så topplocket är inte uteslutet, dock finns inget vatten i avgaserna och inte heller någon olja i kylarvätskan. Det spökar i den här bilen..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.