AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.704

Beställa 316d touring?

P.g.a. tillökning i familjen har det blivit dags att köpa en betydligt nyare bil, och jag har i många år varit lite sugen på en E91. Det är klart att det är en bättre affär att välja t.ex. en ett år gammal 318d, men nöjet att få välja från utrustningslistan och för första gången äga en fabriksny bil lockar. Dock får det stanna vid 316d av ekonomiska skäl om det nu skulle bli nyköp den här gången.

Ingen handlare i Stockholm hade fått hem 316d vid en rundringning, så provkörningen i förra veckan blev med en 318d. Intrycket var gott, och jag var nöjd med både körupplevelse, åkkomfort och kvalitetsintryck. Några funderingar inställde sig dock ganska snabbt, och jag skulle uppskatta feedback från forumets medlemmar.

Familjens nuvarande bilar är en brokig skara, men genomgående av äldre modell; bruksbilen Volvo 745, en Mercedes 280E från -77 och en Renault 4. Jag blev dock lite förvånad över att BMW:n kom till korta på några punkter:

- Däcksdån i högre farter. Det brummar visserligen i 740:n och Mercan, men det malande däcksljudet i E91:an är ibland minst lika påfrestande. Finns det någon som haft bättre resultat med andra däck? (tyvärr tycks det inte finnas mycket valmöjligheter från fabrik)

- Ljudet från standardanläggningen var förbluffande dåligt. Det fanns visserligen ganska mycket (luddig) bas, men mellanregister/diskant är rentav bättre i den 20 år gamla 740:ns standardhögtalare. Vi provade även "HiFi-högtalarna", men inte heller där blev det riktigt bra. Någon bil med H/K-systemet tycktes tyvärr inte finnas inne för tillfället.

- Korta sittdynor för mig (191 cm). Stämmer det att sportstolarna har justeringsmöjlighet för benstödet?

- Dålig plats för vänsterbenet. Numera tycks många biltillverkare anse att vänsterfotens stöd ska vara i samma läge som gaspedalen. Jag kanske är lite gammaldags, men jag uppskattar möjligheten att sträcka lite på vänsterbenet när jag kör. Otroligt nog går det t.o.m. bättre i R4:an. Jag antar att man vänjer sig så småningom.

- Största orosmomentet i nuläget är det som jag helt nyligen läst om kopplingsproblemen på dieselfyrorna. Finns det någon uppfattning här på forumet hur vanliga dessa problem är?
Däcksdån beror på underlag och däckfabrikat. Jag tycker däremot att E91 med 16-tums hjul har relativt lite däckljud men det beror på vad man jämför med.

BMW har tyvärr väldigt dåligt ljud jämfört med andra tillverkare. HIFI 676 är att kasta bort 6000kr i sjön enligt mig, klart bättre att antingen behålla standard eller gå "all in" på HK som låter bättre för en ganska liten mer peng jmf med 676.

Sittproblemen löser du med sportstolarna, dessa är ett måste med din längd. Är själv 190cm och hade aldrig stått ut med standardstolarna någon längre sträcka.

BMW har generellt dålig plats för vänsterbenet som du beskriver men du vänjer dig.

Kopplingsproblemet med huggande koppling verkar främst drabba nyare 320d, hur vanligt det är i förhållande till antal sålda bilar kan nog ingen på forumet säga mer än att det förekommer hos en hel del forummedlemmar.
Har själv inte haft bekymmer med min efter drygt 7000mil så det är långt ifrån alla bilar som verkar drabbas. Dock är detta inget som skulle få mig till att tveka på ett E91 köp, det går också att välja till automat så löser det problemet om man nu kan tänka sig en sådan.
Tack för kommentarerna!

Dessvärre finns 316d inte med automat i nuläget, och både jag och min fru föredrar dessutom manuell låda.

Jag känner till de rostproblem som vissa drabbats av. Har någon här låtit rostskydda sin nya/nästan nya E9x? Enligt den åf jag talade med upphävs rostskyddsgarantin vid varje eget "ingrepp", men frågan är om inte en egen heltäckande behandling är mer värd än "garantin".
J-
534
J-A
325i T -08
Rostskydd saknas på flera utsatta ställen på E9X. Plastsköldar kan inte ersätta allt slitskydd. Länk

Risken är kanske att BMW inte åtgärdar luckor mm med falsrost om man gör en rostskyddsbehandling.

Vad det gäller dåligt ljud finns ju också Alpinepaket som kostar ca hälften av Hifi 676.

Jag skulle aldrig med facit i hand köpt en BMW med manuell låda. BMW verkar inte veta vad kopplingsvibrationerna beror på eller så är deras funktionskrav inte högre ställda?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eftersom det är 12 års rostskyddsgaranti och BMW faktiskt verkar ta sitt ansvar och åtgärda rost (även innan det har blivit stora hål...) skulle jag strunta i extra behandling och låta BMW laga istället om/när behov uppstår och sedan sälja bilen innan rostskyddsgarantin går ut.

Slit och släng - jag vet, jag hatar det, men ekonomiskt går det inte att motivera en rostskyddsbehandling på en ny bil med bra rostskyddsgaranti.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
(Dessutom tycker jag att BMWs rostskyddsgaranti skall utnyttjas så mycket det bara går så att de dels får in statistik och dels får reela kostnader för rostlagning så kanske de kan räkna hem att tillverka bilar som inte rostar)
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Ang vänster bens ställning så har det i de treseriebilar som föregått E91 varit mycket enkelt att ta bort fotstödet på med en eller ett par skruvar. Det är ju bara en plastlåda och innermatta finns bakom.

Riwa
Jag har talat med två olika rostskyddsfirmor (som behandlar med Tectyl respektive Dintrol) som säger att återförsäljarna inte ger korrekta uppgifter. De menar att en korrekt utförd behandling inte ska upphäva rostskyddsgarantin, och jag fick rådet att höra med BMW Group centralt som står för själva garantin.

Första beskedet i växeln var att garantiavdelningen endast har kontakt direkt med återförsäljarna, men efter mild övertalning fick jag ändå tala med en person. Han var naturligtvis lite svävande, men kunde ändå bekräfta att garantin inte automatiskt upphör gälla vid en rostskyddsbehandling. Om det är så att själva rostskyddsbehandlingen i sig på något sätt har orsakat rostangreppen kan man däremot inte räkna med ersättning.

Tyvärr är det väl så att en aldrig så noggrann efterbehandling inte hjälper mot rost som orsakats av falsarna gått upp. Jag skulle dock känna mig mycket tryggare med en extra rostskyddsbehandling än utan. En av dem jag talade med på rostskyddsfirmorna sa att det skulle förvåna honom mycket om inte BMW ändrat tillverkningsprocessen de senaste två årsmodellerna.

Hmm, rosten är det som gör mig mest tveksam just nu.

Förresten, några åsikter om hur bra/prisvärt Xenonljuset egentligen är? Hur bra är "icke-Xenon"?
Dan D: Xenon är väldigt prisvärt jämfört med vad andra tar för det tillägget. Sen ingår det även i Advantage Edition och Dynamic paketet.
Personligen hade jag inte köpt en ny bil utan xenonstrålkastare då jag anser att det ger betydligt bättre belysning jämfört med halogenstrålkastare.
Eftersom deadline för fabriksbeställning av E91 nu närmar sig (en säljare påstår att man nu bara har några veckor på sig, men på bmw.se såg jag igår att kampanjen på 316d som pågått sedan förra sommaren förlängts ännu en gång, nu till juni) har familjen hyrt en E91 för en vecka. Syftet var att se hur bilen fungerar i praktiken på en långresa (har hittills kört 80 mil). Just denna bil är en 318d från 2011.

Jag har inget ont att säga om komfort och körkänsla, och däcken väsnas mindre än jag mindes från provkörningen. Men till min stora besvikelse känns det som om lastutrymmet inte räcker till. Det krävdes en halvtimmes slit för att få in barnvagn med underrede och insats, babyresesäng, två väskor och lite kassar. Det slutade med att en av väskorna fick läggas på golvet i framsätet. Jag frågar mig då: om det är så här tight med ett barn+packning, hur blir det inte då med två barn? Rent av omöjligt?

Jag såg igår en bil med barnvagnsunderredet fastsurrat i en cykelhållare på dragkroken - ett smart grepp. Man kan också tänka sig en takbox för att få med extra bagage på långresor. Men frågan kvarstår; hur mycket uppoffringar ska man göra för att få köra omkring i marknadens (enligt mig) snyggaste kombi? 5-serien går bort för vår del då den helt enkelt är lite för dyr, och jag tycker dessutom att den ser lite för "fläskig" ut. E91:an är på något sätt lättare och elegantare i formgivningen.

Vad säger ni andra på forumet - är två små barn+E91+långresa en omöjlighet? Ska jag gå och köpa en V70 som "alla andra" istället...?
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Bara lite kort om barnvagn och 3-serie. Stora bilbarnstolar och barnvagnar gör en redan trång kombi ännu trängre. Antingen gör du som "alla andra" och köper en V70 eller så köper du en barnvagn som är mindre. I vårt fall köpte vi en Bugaboo och det fungerar helt ok. Dom gånger vi behöver lasta mycket (till sommarstugan) toppfyller jag skuffen från den öppningsbara vindrutan och kör med lastnätet uppspänt. Du kan också fundera på vilken bilbarnstol du verkligen behöver. Vissa tar mer plats, som Maxicosi och Belogic, andra tar betydligt mindre plats som Britax Hiway. Återigen går det ju att göra livet mer eller mindre drägligt. I vårt fall har vi dock bitit i det sura äpplet och köpt en stor stol - och det vållar inga större problem för tillfället mer än att benutrymmet blir lite sisådär i anslutning till stolen (framför / bakom). Bör dock tillägga att vi bara har en 1-åring för tillfället.

Takbox är givetvis också ett alternativ men det låter bökigt. Risken är också att du slår i bilen när du skall lasta boxen. Jag ser det som en nödlösning till allt annat än skidor och stavar...

(Nu förstår jag det som att ekonomin är en trångsektor så jag skall inte pusha dig för hårt men just nu kör man kampanj på 320d till riktigt bra priser. Advantage Edition / X-drive / Automat / Navigator för 10 000 kr extra per styck och ett grundpris på kombin för 300 000 kr är riktigt bra. Jag tror faktiskt du har igen merkostnaden vid en eventuell försäljning längre fram. Räkna på det!)
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Menade givetvis öppningsbar bakruta om någon nu missuppfattade det...
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Dan D, övervägt gamla femserien, E61?

Treserien är en liten bil när en barnvagn ska med plus all extrapackning små barn kräver. Jag kan skjutsa 3-4 barn i min sedan men det är tack vare att barnen är större nu och inte kräver så mycket packning.

E61 är rymligare i bagaget, mycket rymligare inuti och känns smidigare än F11 till storleken.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Vi har kört med e46 och två barn i tre år nu. 3 resp 7 år gamla nu. Det funkar även på fjällresorna även om man efter varje resa tänker; nästa bil måste bli större. Har dock kommit fram till att e91 eller x1 räcker. Se dock till att du väljer till avstängningsbar Airbag fram så du kan ha en barnstol där. Annars blir det trångt fram om en vuxen person ska sitta där med bakåtvänd barnstol i baksätet.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Om du gillar att köra kanske du snabbt tröttnar på en 316. Det finns många fina 320d därute.
Icandy peach är en vagn som passar bra i e91. Den går det också att ha två barn i. Det är nog billigare att köpa ett par resesängar till de ställen man brukar åka till än en större bil. Angående koppling så har jag manuell och har ibland lite svårt att komma iväg smidigt men det är en övningsfråga. Det är som att bilen drar starkare strax innan kopplingen är helt uppe, och för att det inte ska bli ryckigt måste man möta med lite gas men inte för mycket för då sliter man på kopplingen och det blir ryckigt.det kanske är normalt med en bil med mycket bottendrag?
Jag tackar alla för era synpunkter! De har varit till god hjälp när jag har fattat mitt beslut. Jag vill ha ägt en E91 eftersom jag gillar bilen så mycket och rätt tid för det är nu (eller möjligtvis efter att barnen flytta ut om drygt 20 år). Dock är det inte ekonomiskt försvarbart för oss att köpa en fabriksny bil som vi ändå vuxit ur om 2-3 år. Därför blir det en begagnad 318d eller 320d, från 2009 och framåt, lämpligen i höst då priserna troligen går ner när nya 3-serien börjat levereras och folk vill byta upp sig.

Drömmen om helt ny bil får vänta några år. Kanske hinner vi spara ihop till en 5:a den gången!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag själv valde mellan ny 316d
Och min nuvarande. Angående storleken
Så tycker jag att vi klarar oss utmärkt med den här storleken på bil
Med två småbarn. Vi svenskar ska alltid ha med oss så mycket onödigt skit när vi ska på semester.

Rensa i röran så ska ni se att en 3-serie
Räcker för en tvåbarnsfamilj.
Ps. Nu är nummer 3 på väg och jag tänker INTE
Byta bil!
Lycka till Leffo!

Jag hade gärna satsat på en ny 3-serie nu om jag hade trott att det fanns en rimlig chans för det att fungera eftersom jag gillar tanken på att köpa en bil ny, vårda den och behålla den i många år. Tyvärr kan jag inte föreställa mig att det ens går att få in tre barnstolar/kuddar i bredd i baksätet, och tre barn är något som mycket väl blir ett faktum om några år. Någon som provat? Alternativet att en vuxen ska sitta på mittenplatsen bak mellan två bälteskuddar på långresor (vi åker Sthlm-Skåne flera gånger per år) känns inte realistiskt.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Mittenplatsen är obrukbar i e90 när man har barnstol i. Om två barn ska åka sitter ena fram förstås.

Men fundrera två gånger om du inte ska ha en bensinsexa ändå, de går faktiskt rätt snålt på motorvägen om man vill. Jag känner att jag ångrade mig lite med diesel. Mest pga gångkulturen. Prestandan i 320d är väl ok, men motorn är inte så sofistikerad.

Själv kommer jag byta min 320d xdrive-11 mot e91 335 eller f30 dito vid lämpligt tillfälle.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.