AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.275

köpråd 328 vad tycks?

bm
114
bmw36
328 e46
hej, har sålt caben och fundrerar på att köpa en e46 328 länkar den nedan så kan ni säga vad ni tycker om priset och miltalet!har haft en e36 325 men den var inget vidare på vintern iallafall hur är det med dom här då? iofs hade jag friktions däck och det var en av de värsta vintrarna hur är det och köra dom här då på vintern alltså antispinn tror jag finns men antisladd då?
Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Upplever E46 precis som en E36, och bägge som bra och trygga vinterbilar. Friktionsdäck är kanske inte optimalt, men jag har ändå upplevt dessa bägge treor som bättre än de flesta andra 2WD (Oavsett drivning fram eller bak) även om 4WD är något extra.

Sedan skiljer det mycket mellan olika friktionsdäck med, ett par bra däck (Friktion eller dubb) på en 328i så har du en bra vinterbil i mitt tycke.

Bilen i annons har ASC+T, kort och gott ett "passivt antisladdsystem" vilket är det som brukar kallas "antispinn" i folkmun. Något aktivt antisladdsystem finns först till lite nyare E46 och heter då DSC. Jag tycker ASC är mer än tillräckligt för att undvika att bakänden bryter ut, det typiskt bakhjulsdrivna, slängiga beteendet försvinner med detta system aktiverat!

//Bjersér
Som Bjerser förklarade ang Antispinn. Fungerar perfekt under vintern.

Ang priset hmm hmmm. Får du avgöra själv, men det låter inte helt fel i mina öron.
Automat lådan säger de ligger 10000:- mer än manuell. I mitt tycke är lådan skit, för jag föredrar manuell, men det är som sagt en smak sak. Upp till var och en.
Det gula skinnet var inte i min smak heller, men som ovan. Baken som smaken.

Helhets mässigt tycker jag det ser bra ut. Att det är import är i mitt tycke inget negativt. Vet många gnäller om skuva mätare hit och dit, men det kan göras här hemma också.

Känns det bra för dig och ditt tycke, så bara slå till och njut av en underbar bil.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Blir det att du slår till, så rekomenderar jag dig att kolla bakaxel oljan så snart du kan. De säger att det är Longlife, ska aldrig bytas osv. Detta anser jag vara fel. Finns inget som håller för evigt.

Här är en länk hur mycket den rymmer alla fall och kan vara värt de 200:- istället för ett ras framöver.

Länk

Bara ett tips :).

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
bm
114
bmw36
328 e46
ok tack så mycket för svaren! vad är rimligt pris för den? och ska man lämna in den hos bmw för o kolla växellåds oljan och bakaxeloljan? vill ju inte betala 4-5k bara för o byta olja så vad brukar det ligga på hos bmw menar arbetstiden kan ju inte vara så värst länge och oljan för båda 1k kanske? och 500 eller vad dom nu tar för en timmes arbete kan inte ta så mycket mer tid eller ? nu ger jag bara ett exempel men det tycker jag låter rimligt eller om det spelar roll hos vem man lämnar in den?
Bmw tar väl c:a 1400/timme. Det är fixat på en 15-20 minuter med rätt saker.
Oljan till bakaxeln låg på 270:- litern om jag minns rätt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Tänk på att oljebyte i växellåda bakaxel, är så pass enkelt att du inte måste lämna den till BMW, även en mindre garagepulare fixar lätt ett sådant jobb.
bm
114
bmw36
328 e46
ok ok tack så mycket! men vad tycker ni om själva bilen? växellådsoljan och bakaxeloljan fylla på tills det rinner över?
Ja du kan fylla på tills det rinner över.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.