AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.131

E30 M20B25 får ingen gnista. Testat allt(?) ->Desperat!

Ms
24
Msjuan
525 E12 13.000mil -75
520i E39 -01
735ia -88
Hejsan

Jag håller på att hjälpa min kompis med hans E30 med M20B25
Karossen har varit på omlack och motorn har varit urplockad under tiden.
Vi har kopplat in motorn igen, och startat upp den. Fungerade perfekt, bra tomgång och allt är frid och fröjd.

Efter inspektion på kamremmen så konstaterade vi att ett byte var på sin plats, kamrem och spännare köptes in.
Min kompis bytte remmen själv. Det ska väl tilläggas att han aldrig har gjort det innan, men han nollställde enligt haynesbok.
Han drog runt motorn för hand ett par varv och märkningarna såg bra ut, jag har inspekterat det. Och när det var dags att provstarta så startar inte motorn.
Vid felsökning så upptäckte vi att den inte får gnista på något stift alls.
Jag mätte på tändspolen och där uppmättes 8-9 volt när startmotorn går. Jag mätte på min bil, 535 E34 också med motronic, jag hade 11-12 volt.
Vi provade att sätta min tändspole i E30:n, ingen skillnad. Jag kopplade in hans tändspole via relä, relät styrs alltså av kablarna som i ordinarie fall går direkt till spolen (utifall styrenheten har jordande signal), och sedan matning och jordning från batteriet.
Vi har också testat hans svänghjulsgivare i min bil, som fungerar utmärkt där.
Alla relän verkar klicka som de ska, alla säkringar är hela.
Vi har växlat mellan två olika motronicboxar, förmodligen en från en 320 och den andra från en 325.

Högspänningskabeln mellan tändspole och fördelarlock är hel, inget avbrott. Och samma motstånd som i min 535.
Rotorn har inget avbrott, den är rengjord med smärgelduk också. Likaså är fördelarlocket rengjort.

Vi har testat att sätta ett tändstift direkt i kabeln från tändspolen, ingen gnista.

Ska även tilläggas att vi har monterat en sprillans ny jordfläta från mekonomen.

Tacksam för hjälp!
Mvh Marcus

el
62
elbing
320i Touring -01
Har ni kollat att vevaxelgivaren är monterad/ansluten. Var ett tag sedan jag skruvade m20 men skulle provstarta efter ett kamremsbyte och det hände ingenting... Kontrolerade och hade missat att montera tillbaks denna. Är dock osäker om den styr bränsle eller tändningen eller båda.
//
Roger
Ms
24
Msjuan
525 E12 13.000mil -75
520i E39 -01
735ia -88
Jajemen, den är ansluten. Rengjord också, minsta lilla ärg i kontakten är som bortblåst.
Ekin
ve inte om detta är till nån hjälp men ja läste bara lite snabbt i Haynes om felsökning av tändning, där står det att man kan kontroller primär- och sekundärmotstånden med ohm-mätare. om ni hade en Haynes kan ni ju kolla närmare på det.
Ms
24
Msjuan
525 E12 13.000mil -75
520i E39 -01
735ia -88
För att följa upp historian så visade det sig vara slutsteget i Motronic-boxen som gett upp.
Med en bättre begagnad box så hostade bilen igång lätt som en plätt.
Ekin
Kul att det löste sig!
även kul när folk hör av sig när felet är löst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.