|
Sida 9 av 13
|
|
|---|---|
|
Så på vilket sätt sänker jag trycket i vanos om jag skruvar ut skruven 1/2 varv? Mest det som inte stämmer med din teori. För mina misständningar är borta efter denna procedur så det är absolut inte placebo. Och drar jämt genom hela registret gör dn. Så lägg ner att klanka på min teori, Bättre att slå ihop sina huvuden istället för att komma fram till varför detta fenomen fungerar. /Fredrik |
|
|
Ja de förekommer ras på "M-vanos" kanske inte så vanligt men de förekommer. Har läst om ett eller två oljepumps haverier. På E46 M3 så verkar de vara "vanligt" att klacken som driver runt oljepumpen går sönder, och att även skruvarna som håller i ihop detta lossnar och går av. Länk Länk Här är oljepumpshaveriet Länk |
|
|
Mugellorot: Du sänker trycket genom att släppa lös konan som just öppnar upp för övertryck. Dina misstädningar är nog borta för att vanos lättare går tillbaka till late mode med lägre tryck. late mode är den i på lågvarv, de betyder att insugsventilerna öppnar sent. Vilket gör att den går renare och mjukare på lågvarv. På mellanvarv så ska vanos justera så den öppnar insugsventilerna tidigare vilket gör att man får ett bredare effektregister. Men på högvarv så vanos återigen justera så ventilerna öppnar senare för att få så högeffekt som möjligt. |
|
| Ja det enda jag vet är att detta fungerar klockrent :0) | |
| Hur har det gått för Jago då? Fått dit din regulator än? :) | |
|
Mugellorot: Du har ännu inte publicerat någon film på en tyst vanos. Så, är vi överens om att för att kompensera för en sliten fjäder om de nu skulle förekomma så är de inåt man ska skruva inte utåt för då släpper man bara ännu mer på spänningen vilket hela tråden verkar handla om från början. Istället för att slänga iväg 1300kr på ny regulator så börja med att packa om den ni har med nya o-ringar om de är något ni ska göra. Göra rent den invändigt med crc-bräkleen kan också vara nyttigt då de var väldigt mycket avlagringar i min. De är även en 3:e o-ring som bmw inte säljer och den är för ställskruven, min var lite torr på en sida men håller fortf tätt. |
|
|
Visst släpper man på trycket genom att skruva ut skruven. Märkte jag igår efter att gått igenom regulatorn. Det jag också märkte var att så lite jag skruvat på skruven påverkas inte flödet i hålet längst ner. Däremot blir det större där uppe. Vanosen kanske måste ha ett exakt tryck för att gå optimalt. Alltså hålen högst upp kanske också måste vara öppet på ett exakt sätt för att vanos ska kunna fungera korrekt. Kanske kan vara så att om flödet i översta hålet blir lite för litet med tiden så kanske trycket i vanos blir för högt. Därför vanosen inte fungerar korrekt. Det förinställda trycket lär vara viktigt hur som helst. Kanske är kam kedjan som låter på tomgång och på neråt varv? För det tystade ju sig när jag öppnade flödet i översta hålen. /Fredrik |
|
|
är inte det lättaste att bita i det sura äpplet, köpa en ny regulator och se om bilen fortfarande går lika bra då? om han inte går bra på rätt tryck så äre ju nåt annat som är tok kan man tycka. en ny regulator måste ju ha exakt rätt tryck för era vanosar. jag gjorde ju allt på min, fixa nya magnetventiler, löda om dessa, bytte oringar, bytte regulator men visade sig ändå att mina kammar stod ungefär 6grader fel i vissa lägen. egentligen så vet man ju inte om ens grejjer fungerar som dom ska om man inte gör ett vanostest. det riktiga att göra här vore ju vara att koppla in dator och då testa att reglera med skruven för att se vad skillnaderna EGENTLIGEN blir. ingen idé att hålla på med massa spekulationer åt bägge håll ju =) |
|
|
Som jag visa i filmen så går hålen högt upp ut till "ingenting", de är där den dumpar ut övertrycket. När hålen längst ner börjar strypas så är konan redan öppen dvs tryck försvinner ut och hålen längst ner krymper för att återhämta tryck. Konan trycker på den "lilla kolven" dom samverkar, så när konan lyfter och släpper ut tryck så ska kolven strypa flödet så allt sker under kontroll. Men även om dom undre hålen är helt igensatta av kolven så kan olja fortf. passera då kolven inte är gjord för att hålla helt tätt pga av stora toleranser. Dom övre hålen sätts aldrig igen, sånt fall är de fjädern du ser som komprimeras! Så frågan är fortf. varför ni vill köpa en ny regulator när ni i själva verket vill släppa på fjädern. Har du bytt kedjesträckare någon gång, jag bytte min för något år sen. Jag kommer förmodligen ha mätutrustning från och med imorgon! Så om de är någon i sthlms-området med ny regulator så kan vi jämföra, jag skulle tro att de inte skiljer något väsentligt. |
|
|
jo måste tillägga, av egen erfarenhet när jag testade med två olika regulatorer jag hade hemma så visade det sig att det blev olika resultat med dessa på grundinställning det berodde på att oringarna var bra på den ena och kass på den andra. den oringarna var kass på rasslade på tomgång, inte den andra. |
|
| Japp, inre läckage så att tryck kan läcka ut. För detta behövs de inte köpa en ny regulator utan bara ett sett med nya o-ringar vilket gå ratt göra på bmw. | |
|
Bilen har gått igenom 2st vanos test. Ett som visade 3 graders fel och efter det bytte jag magnetventiler samt lödde om och även bytte oringarna. Sedan gjordes ett test efter detta och då fungerade vanos klockrent. Men hade då lite orolig tomgång och en viss tvekan under acc. Men som sagt. Allt det där är borta nu efter att jag har skruvat på regulatorn. Visst kan man byta oringar på regulatorn men jag köper ny endast för att allt är nytt :0) Och kamkedje sträckaren är bytt förra året. Så jag har gjort allt man ska/kan göra för att vara säker på att vanos fungerar. Och bevisligen gör den det. Jag har ju även fått bort ljudet i den och det är ju aldrig fel. Men blir en ny regulator nästa år så får vi se. Har ledsnat fullständigt på bilen nu. Någon idiot har bucklat sidan med 10st bucklor. Så nu ställer jag av den för jag orkar inte med skiten nu. Fattar inte hur folk kan göra så. Bilen stig på uppfarten när detta har hänt. /Fredrik |
|
|
Ska du ställa ner trycket på den nya regulatorn då också eller? För du inser väl att med en ny regulator kommer du få högre tryck igen och då borde problemen återuppstå. Trist på bilen, någon aning om vem det kan vara eller vad som orsakat bucklorna? Ingen försäkring du kan ta det på? Kan du inte ta en film innan du ställer av. Man har läst och hört om att slita kamkedjor har ställt till problem med timingen på kamaxlarna förut. Kamkedjan blir ju längre ju mer sliten den blir. Frågan är ifall detta kan leda till orolig gång på vara motorer. Blir nog ett projekt för vintern. |
|
|
Finns folk i denna tråden som skruvat på regulatorn och fått bort ljudet som sedan köpt en ny för att vara på säkra sidan och missljuden har inte kommit tillbaka. Så helt klart sitter felet i regulatorn. Sen vad felet är, är inte jag rätt man att svara på. Och film orkar jag inte med. Ska köra den raka vägen till garaget. Kan ta en film med den nya sen. Ingen aning vem som gjort bucklorna. Har varit skadegörelse förr på bilen men det va enbart att emblemen blev stulna. Har polis anmält detta iallafall. Mer kan jag inte göra. Har halvförsäkring så det täcker inte skadegörelse såg jag. Och helförsäkring är inte skäligt att ha tycker jag då man betalat hela bilens värde på typ 5 år. Tråkigt är det men finns inget jag kan göra tyvärr. Får ta tag i det till våren. /Fredrik |
|
|
gOry: jag bor i Stockholmsområdet och skulle vara intresserad av att kolla mitt tryck och att jämföra 2 bilar samtidig vanos ljudmässigt och hur de går. Det här är min första m3 och jag vet inte om den går som den ska... hade en 323ti innan. Visst går m3:an bättre men måste erkänna att jag hoppades att skulle den skulle tgå lite bättre än min gör... |
|
|
Jag har fått ta på grejer nu, en mätare som går till 250bar, kommer mäta genom filterpluggen! Kommer försöka ge mig på detta ikväll på min egna bil om jag får tid. reddanger skicka mig ett pm så kan vi byta kontaktuppgifter! |
|
|
"reddanger" Bmw m3 och Bmw 323 är som natt och dag. När jag gick från min 525 som går något liknande som en 323 så upplevde jag det nästan lite obehagligt när jag gasade med m3an. Körde mot en 325a en gång och det kändes som den inte drog på. Så det ska vara sjuk skillnad mellan dessa 2 bilar. Ville bara säga det ;0) |
|
|
Min 3.23 Ti gick rätt bra och hängde på m3 hyfsat till 140 på BMW träffar på Mantorp och helt jämt med 130 hela vägen men 15 tums hjul och 3.73 i slutväxel (mot org 3.07) bidrog stort till det samt att compacten vägde 1300 kg |
|
|
gOry: Du har pm |
|
|
100 BAR VAR DET HÄR! Som jag lova tidigare så skulle jag skaffa fram en mätare för att kunna ta trycket, sagt och gjort och här kommer första filmen. Länk Med denna film vill jag krossa myten att skruva ut ställskruven på regulatorn. I filmen har jag inte skruvat ut mer än 1/4 varv och detta sänker lätt 25-30 Bar! Vad gör då ½-1 varv förlamar Vanos helt? Mugellorot: Du får gärna hänvisa till vilken sida där det skrivs om resultatet om ny regulator, för jag har sådant fall missat de. Bara läst om folk planerar att köpa ny pga. av denna tråd! Frågan är fortf vad du vill ha en ny regulator till, då du verkar nöja dig så som den går nu, med ett lägre tryck eller inge tryck alls. Med ny kommer du garanterat få problemen du hade innan. Så sanningen är, tystnar er vanos med ett lägre tryck så har ni förmodligen glapp i lådan som längre inte kan utspela sig. Går motorn renare med lägre tryck, Ja då har man nog vunnit över inre läckor och bör fundera över en komplett renovering! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.