|
Sida 8 av 13
|
|
|---|---|
|
Mugellorot: Vill bara informera om att det oljetryck du justerar har inget med frihjulslagrerna att göra. Dom får olja från kamaxeln. Har man markant tydligare rassel en liten kort stund precis vid start så ska man byta backventilen på motorblocket Länk Nr 5 Sen så vill jag bara komma med en stor varning! Om ni nu tror att fjädern i regulatorn har tappat sin spänst så är de inåt ni ska skruva på ställ skruven för att kompensera för detta. Skruvar ni UTÅT så TAPPAR ni oljetryck! En teori jag har är att, vanosen tystnar när ni sänker oljetrycket för att vanoskolvarna förses med lägre tryck, dvs dom har inte längre samma hydrauliska motstånd och får därav en mjukare gång = mindre ljud. Vill även dela med mig av en bild jag tog sist jag pillade med en regulator Länk Inne i de gröna området finns de någon pryl till antar att även den har en fjäder, men jag har inte lyckats separera mellan de två röda strecken, de sitter skapligt hårt och metallen vill ge sig innan de lossnar. Man kan skruva IN ca 3/4 till 1 varv för att nå bottenläget, skulle tro att de är ungefär lika mycket för att släppa fjädertrycket helt dvs inget tryck alls. |
|
|
Nr 3 ska de efter förta länken som går till Realoem. Hitta även en film jag tog. Länk I filmen ser ni vanoskolven (nedra delen i film) på avgassidan om jag inte minns galet, kolven sitter ihopgängad (vänstergänga) med splinestappen som är "vanoslådan" dom rakskruvna splinsen är dom som går in i kamaxlen. Man hör verkligen hur illa lagret låter och i slutet hör man nog även hur de glappar, att "fixa" detta med fulknep som att ändra (sänka) oljetryck är inget jag rekommenderar som en permanent lösning. Lagret bör bytas för att säkerställa att de inte havirerar. |
|
|
Hej, Har en M3-96 som haft ganska mycket rasselljud ifrån vanos, särskilt vid nedvarvning av motorn. Skruvade ut regulatorskruven knappt ett varv och nu har denna symptom minskat avsevärt, endast ett litet morr vid nedvarvning vid genom varm motor. När motorn är kall är den nu knäpptyst likaså vid uppstart av varm motor. Men det som jag främst märkte vid justeringen av vanos trycket vad att motorn fick en helt annorlunda motorljud, mycket vassare samt att den varvar upp snabbare. Även vridmomentet ifrån ca 200rpm har blivt rejält förbättrat. Funderar på att köpa en ny regulator, men frågan är om det kommer att bli ändå bättre än den gamla jag har justerat själv. Tror inte trycket i vanoskolvarna minskar när man skruvar ut regulatorskruven, då borde vanos enheten jobba långsammare med följd att man skulle försämra effekten/vridmomentet på motorn ytterligare vilket inte verkar vara fallet med min bil och andra som provat samma sak. Däremot skulle det vara mycket intressant att veta vilket tryck det skall vara i VANOS och kalibrera regulatorn efter detta. Vad jag vet är det ytterst få M3 ägare som har råkat ut för skurna vanosvxllådor, handlar nog mer om att lagerna i VANOS helt enkelt från början är felspecade toleransmässigt samt givetvis slitage etfter många års trogen tjänst. Tack alla som har bidragit till en intressant tråd angående vår kära VANOS ! |
|
|
Redigering: Bättre vridmoment ifrån 2000 rpm skall det vara.... |
|
|
Därför felet beskriv som sådan av Mugellorot: "Finns en ställ skruv på tryck regulatorn på själva vanos enheten, Den fick jag tipset att skruva ut en aning. Sitter tydligen en fjäder i den som förlorar sin spänst under åren och det medför att det oljetrycket som en gång varit inställt är inte detsamma i dags läget." Skruvar man ut skruven släpper man på fjädern helt enkelt! Sämre fjäderspänst = lägre tryck eller hur ska ni ha det? |
|
|
I en ventil utan inre läckage som kommer trycket minska om fjäderförspänningen minskas. ställskruv ut= Lägre tryck Ställskruv in= Högre tryck |
|
|
Jag har släppt på tryck regulator skruven och fått bättre respons, bättre gång,inget missljud och mer effekt. Dra era egna slutsatser! |
|
|
Har du något film på när missljudet är borta? Dom filmer jag sett så kan jag inte höra någon större skillnad. Bättre respons mer effekt, placebo som många andra vanostrådar här på AP!? |
|
|
Jag har skruvat lite efter filmen och nu är det bra. Om du inte hör någon skillnad är det nog mer fel på dina öron än min vanos. Placebo? Varför så jävla negativ??? Är inte bara jag som upplever bilen mer harmonisk, mer kraft full samt att allt vrid är tillbaka. Är som natt och dag. Sänker man olje trycket som du påstår att man gör genom att skruva ut skruven så finns inte en möjlighet att lådan skulle tystna. Inte heller skulle den gå bättre och framför allt jämnare. Har du ens problem med vanosen eller varför skriver du i denna tråd? Jag har personligen varit i kontakt med en kille på dr.vanos och han tyckte det verkade intressant. Men du g0ry som är experten tycker bara jag snackar skit. /Fredrik |
|
|
Du säger själv att du ska köpa en ny regulator nästa år, borde inte den ha bättre spänst i fjädrarna (ja det är två fjädrar) men i själva verket så vill du ha en med sämre spänst efter som du släpper på fjädern när du skruvar ut skruven! Så jag frågar hur ska du ha det? Var i garaget idag och fick lite tid över att studera en regulator jag har liggandes lite ytterligare. Testade hur mycket man behöver skruva ut skruven för att de ska bli fritt flöde igenom, ca 1,5 varv från fabriksinställt läge. Då har man fritt flöde ut och de blir aldrig något tryck i vanos! Testet gick till på följande att jag sprejade crc breaklean i inloppet och skruvat ut skruven tills de började rinna i utloppet. Se bild Länk Det jag tror ni åstadkommer är att ni förlamar vanos, så den tappar helt sin funktion! Eller som jag tidigare sagt, lägre tryck lägre hydraulisktmotstånd lika med mjukare gång och mindre ljud. Och som jag sa innan, oljetrycket du justerar har inget med vanoslådan att göra, de är enbart till vanoskolvarna. Lådan och "frihjulslagrena" får sin smörjning från kamaxlarna. Då är de säkert Chris på dr.vanos du varit i kontakt med? |
|
|
Nu börjar jag bli trött på ert tjafs, kan vi inte åtminstone komma överens att när man justerar VANOS regulatorn går vissa bilar bättre?! - Se på tryckregulatorn som en vanlig kran för att sätta på vatten, om du öppnar en kran kommer mer flöde ut med högre tryck ju mer du skruvar ut kranen. Skruvar du in kranen minskar flöde och tryck - eller hur ? Det finns andra orsaker som kan göra att detta trick fungerar för vanos. Regulatorventilen kan vara mer eller mindre igensatt efter 15 år, skruvar du ut skruven får vanos enheten tillräckligt med flöde/tryck för att arbeta korrekt. Påståendet att man skulle förlama vanos genom att skruva ut regulatorn är ju inte logiskt då isåfall man skulle få ett rejält bortfall av Nm och hk. Utan en fungerande vanos har en 3.2 motor ca 240-250 hk !! Och man känner skillnaden mellan en fungerande och icke fungerande vanos - eller hur? |
|
| nej nej skruvar du ut skruven tappar du tryck, då skickar vanospumpen ut mer/all olja tillbaka till oljetåget! | |
|
På regulatorn finns det 4 st hål ganska högt upp och 4 st långt ner. Skruvar man in skruven på regulatorn blir flödet större i hålen längst ner. Men iom att fjädern då trycks ihop minskas flödet i hålen längst upp. Skruvar man ut skruven på regulatorn blir flödet i hålen längst ner mindre efter ganska mycket skruvande. Men hålen överst blir större väldigt fort. Därför ökas oljetrycket när man skruvar ytters lite. Då du ändrar fjäderns spännst/läge. Där har vi bmw:s förinställda mått.Båda hålen på regulatorn ska vara så flödet är max. Har man regulator skruven inskruvad i max så är flödet i hålet längst ner helt öppet. Men är då helt stängt i hålet högst upp. Skruvar man sedan ut skruven på regulatorn så kan man skruva ca 3 varv innan flödet i hålet längst ner börjar minskas. Men innan flödet minskas i hålet längst ner är flödet i hålet högst upp redan öppet i max.Då fjädern släpps på. Så med detta sagt bör fjädern tappa läge efter många år och skruvar man då ut fjädern en aning så blir flödet i översta hålet optimalt igen. /Fredrik |
|
|
"Skruvar man in skruven på regulatorn blir flödet större i hålen längst ner. Men iom att fjädern då trycks ihop minskas flödet i hålen längst upp." Det är precis det du vill åstakomma för att öka trycket i vanos då hålen högst upp närmast ställskruven leder ut till bröstkåpan/kamkedjan och där gör den ingen nytta! Tog en film för att visa vart den olja tar vägen som du släpper ut! Länk |
|
|
Har man det klassiska slagborr missljudet och vibrationer på magnetventils locket är det garanterat regulatorn som är problemet. Har man däremot oregelbundet knarrande så är det lådan. Tror inte det är så vanligt med glappande vanos låda. Har en växellåda hemma och den har gått 15 000 mil och jag har mätt upp spelet och det är helt ok. /Fredrik |
|
|
g0ry Då tycker jag du går ut i garaget och skruvar in din ställ skruv i bott och rullar ut din m3a ur garaget och kör inspirerat i 30 min och skriv sedan din kommentar här sen!!! Mvh: Fredrik |
|
|
Nej det är extremt dumt, då man täpper igen den enda utvägen för det övertryck som måste ut och kan förmodligen göra så att oljepumpen tar stryk eller helt enkelt skär. Varför de slutat banka i ventillocket är förmodligen för att du inte längre har sådan tryck som kan åstadkomma detta ljud. Men att de klapprar i locket är inge fara alls och tyder inte på några fel, tvärt om de betyder att magnetventilerna rör sig in och ut pga av oljetrycket. För att få tyst detta så har jag funderat på att plana av locket lite så att locket ger mer press på ventilerna, eller lägga något i mellan ventil och lock. |
|
|
Du verkar inte ta till dig det jag skriver. När man släpper på ställ skruven skruvar man så lite så flödet i de nedersta hålen har inte börjat förminskas. Så där faller din teori om att man ställer ner trycket. Finns ju uppenbarligen en anledning till att regulatorn är förinställd! /Fredrik |
|
|
Jag läser allt de du skriver. Har man ställt ut skruven så pass mycket att dom undre hålen börjar täckas av (vad vi nu ska kalla de) "lilla kolven" så har man redan fritt flöde ut genom regulatorn!! Den "lilla kolven" är enbart till för att regulatorn ska kunna återhämta trycket när väl konan (kolla första bilen på sidan 8) har öppnat. Då kryper kolven upp och sänker flödet ut, därför den kallas regulatorn och inte bara fungerar som en enkel säker/övertrycksventil! När jag ställde ut skruven 1,5varv från fabriksinställt läge så hade den "lilla kolven" inte börjat täcka dom nedre hålen ännu! |
|
|
Intressant tråd det här med alla försök att få tyst på vanosen. :-) Även singel vanosen i min motor är inte helt knäpptyst (m62b44tub) men jag har givit upp detta och njuter av min härliga V8a istället. Dock så har väl min motor en helt annorlunda konstruktion av vanosen jämfört med M bilar. Nu till min fråga: Jag har knappt läst om ett enda fall med havererad vanos eller motor pga vanos gällande tex m62b44tub motorn. Att folk drabbas av missljud är dock relativt vanligt. Hur är det med M bilarna, förekommer det ras på grund av vanosen?? Läser också att folk renoverar vanosen till höga kostnader (tex vanligt med M5 E39). Är det verkligen värt dessa kostnader bara för att göra motorn lite tystare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.