AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
68.708

Hur många har fått tyst på vanosen?

Sida 7 av 13
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
nightxmannen:
Det är så det är att köra BMW!

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Det finns en annan sak som kan falera men jag vet inte symptomen när den går sönder och det är gasburken som är ansluten till vanosen, det är den som är kopplad till vanosenheten ovanför regulatorn via metallröret. funktionen är vad jag förstår efter att läst en del på bimmerforum att den är gasfylld med en förutbestämt tryck och som skall ta och hålla ett visst mottryck mot det oljetryck som då byggs upp, och om gasbehållaren går sönder så byggs det ej upp ett korrekt tryck i vanosen, alltså systemet funkar precis som en hydropresstank. fast med en jäkla massa mer bar.
Jag har en sådan sittandes på min hetvattentvätt o på den "bomben" står det att den är förfylld med 50bars gastryck.
enl manualen till högtryckstvätten står det att om den går sönder så blir symptomen att den stannar o startar hela tiden eftersom det då inte finns någon tryckbuffert.
Nr 9: Länk
Det är ju ganska vanligt att sådana tryckbuffertar pajar efter ett tag, det brukar även sitta en sådan på olika ABS system också. Jag hade en sådan på min Pontiac -89 som pajade och då blev bromsen svampig.

Mvh
Peter
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Mugellorot: ja man kan skruva ut den iaf på min ca 5 varv sedan lossnar skruv fjäder o pinne.
Ingen avancerad konstruktion bara en vanlig tryckregulator.

Mvh
Peter
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
pgr69

Tror du skrev till någon annan.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Tja

Nu är nya regulatorn på bilen.

nu känns det riktigt bra, så länge bilen är någolunda kall så inga misständningar alls, nästan som om man tror att motorn inte är igång om man jämför mot innan.

men får problem när bilen blir varm, samma elände som innan, hoppar skuttar hostar o fräser.

bilen är otroligt pigg o fin att köra nu så jag tror att jag kan utesluta vanos helt, den är numera efter magnetventiler och tryckregulator fixad.

känner tydligt alla impulser nu och det drar på riktigt fint.

gick under bilen idag också för skoj skull och kollade lite, tro fan att jag fick ATF-olja rätt i skallen, verkar som om växellådan läcker någonstans, jo osså vart det kletigt bak vid klumpen så jag har massa roligt att stå i.

det kommer att ha blivit en veteranbil innan jag får ordning på allt detta.

någon som vet bra verkstad i västra götalandsområdet som faktiskt kan laga bmw bilar? för här i uddevalla har dom ingen susning =)
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Såg i serviceboken till min 97 M3 att vid inkörningsservicen vid 200 mil så byts filtret till vanos men sen byts det aldrig mer ... Det kanske borde läggas till i servicarna ibland.

ca
49
carlbark
BMW 335d -10
Jago:
Hur blev det för dig med ny regulator?
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Carlbark:

Jag har faktiskt inte hunnit byta den ännu. Ska försöka ta det en kväll i nästa vecka. Man kanske skulle ta och byta o-ringarna i Vanosen i samma veva? Fast byta en sak i taget för att se om det blir någon skillnad.

Kollat lite i Tis om o-ringsbyte och det verkar ju lite klurigt. Bla att ställa motorn i nåt serviceläge med DIS och sen ska man pressa ut enheten med tryckluft?
Det är ju inga specialverktyg jag har i garaget iaf.

Ni som grejat med vanosen här...behövs det verkligen att köra slaviskt efter Tis,eller kan man köra efter vanligt sunt förnuft?

Fingerspitzgefühl.
ca
49
carlbark
BMW 335d -10
Jago:
Okej, hör gärna av dig när du bytt om hur det blev!
Fick på min nya regulator idag har dock inte hunnit köra så mkt än.

Hade ju iof inget missljud innan heller men nu vet man ju att trycket är rätt

Th
1
The_Saint
BMW 525i E34 ´95
Volvo V70 ´03
Hej,

Ny på forumet :)

Har en 525´95 M50b25 motorn med Vanos, det rasslar lite svagt om den men inte hela tiden men efter att läst detta tänkte jag om man kunde fixa detta på egen hand istället för att lämna in bilen för att byta.
Men antar att detta bara gäller på M3 modeller och inte på e34 med M50b25

Anledningen är att jag tycker den är lite väl slö, har man åkt Turbo så blir man ju lite bortskämd, men denna motor borde ju vara lite rappare än en vanlig 100hk bil :)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Detta är ett utmärkt tips till er som vill blunda för de egentliga felet/problemet med slitna frihjulslager i vanos-lådan!
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
"g0ry"

Jag tror du inte har en aning om vad du pratar om. Du tror inte det kan vara så att vanos växellådan låter tack vare för dåligt tryck?? Och varför blir växellådan tyst när man byter regulator?
Testa starta en motor med dåligt tryck. Tror inte den motorn går särskiljt smärtfritt.

Och om felet ligger i lådan skulle man aldrig få en sån vanos att fungera klockrent efter att man bytt regulatorn. Då skulle den låta ändå, så skippa din "bakom dator expert" fason.

Tippar på att du bytt vanos på din m3 och skriver ett så korkat inlägg för att må lite bättre själv efter att slängt bort 30 000:-

Men som sagt. Alla får ha en åsikt.

/Fredrik
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag har köpt en begagnad vanos-enhet, dissekerat och renoverat och förstått lite mer hur och varför ljudet uppstår.

An köpa en ny regulator ifall dessa kommer förinställda med "rätt" tryck kan vara en rekommendation i samband med renovering.
Men att rekommendera folk att skruva i blindo skulle jag aldrig starta en tråd om, hamnar man för högt i tryck så medför det extra jobb för den inbyggda excentriska oljepumpen i vanosen, och denna har bevisligen havirerat för mindre!

Att ljudet finns där från början beror på att ett litet "frihjulslager" har blivit slitet och glappar axiellt. Detta lager ska ta upp alla axiella krafter som uppstår i vanos-lådan (dom snedskurna splinsen)
Krafterna uppstår pga. att en kamaxel inte har ett jämt motstånd/belastning när den dras runt, om man någon gång har snurrat en kam för hand så vet man vad jag pratar om.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Nu har jag iaf fixat en oljetrycksmätare som går upp till 250 bar. frågan är var man egentligen skall koppla in den jag har fixat en koppling till oljefiltret på vanosenheten,
g0ry: Om du har en i delar, vet du om trycket som går genom oljefiltret är det högtryckssidan eller regulatorsidan i vanosenheten?

Mvh
Peter
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
"g0ry"

Har själv en vanos i delar behöver jag säga mer?
Det lager du pratar om slits nog bra mycket fortare med slapp fjäder i regulatorn, som medför sämre smörjning samt att lådan inte trivs så bra i en miljö utan optimalt olje tryck.
Finns folk som lämnat till dr.vanos och där byter dem detta lager vi pratar om och ändå låter vanosen efter ca 200 mil. Och då ska detta lager ha ett mindre spel från dr,vanos. Så jag är tämligen säker på att felet uppkommer från första början av dåligt tryck i vanos enheten. Alltså regulatorn.

Varför är det dumt att skruva på regulatorn. För högt tryck? Inte så att man skruvar upp det nåt sjukt. Vi snackar ett halvt varv på en skruv.

Och att vanos styrningen kan kärva kan ju bero på all metall spån som uppstår vid för dåligt tryck.

/Fredrik
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
är man jäkligt illa ute om man har fått ett vanosljud som låter ungefär så här:

grrrrr, grrrrrr, grrrrr, tyst, tyst, tyst,tyst, grrrrrr, grrrrr, grrrrrr, tyst, tyst, tyst

detta eländes ljud ger han ifrån sig på tomgång.

kom från ingenstans har aldrig hållt på så här, har bara morrat en aning på neråtvarv sedan jag satte på nya regulatorn.

skiten känner väl på sig att den ska få en felsökning imorgon i helsingborg och försöker på detta sätt självdö så jag inte kan ta mig dit :)

100-spänn på att jag får byta v-växellådan.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Tror du haft problem med vanos lådan hela tiden. Alltså iom att du inte fått den att gå bra på tomgång. Kan vara så att för mycket metall spån kärvat ihop grejjorna. Låter faktiskt som en trasig låda tyvärr.
Det som igentligen kännetecknar en vanos med dåligt tryck är ju som bekant mer ett ljud i still med morrrrrrrrrrrrrrrrrr / slagborr ljud på tomgång. brukar även låta på neråt varv. Jag hade lite ljud i min men min är som sagt knäpp tyst nu efter att jag skruvat på regulatorn.

Jag vet vilket ljud du menar och det ljud du beskriver är ett mycket hårdare ljud och lär garanterat komma från lådan.
Slagborr ljudet tror jag mer kommer av dåligt tryck. Och det mer hårda från lådan.

Berätta gärna vad som händer och sker.

/Fredrik
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Tror du haft problem med vanos lådan hela tiden. Alltså iom att du inte fått den att gå bra på tomgång. Kan vara så att för mycket metall spån kärvat ihop grejjorna. Låter faktiskt som en trasig låda tyvärr.
Det som igentligen kännetecknar en vanos med dåligt tryck är ju som bekant mer ett ljud i still med morrrrrrrrrrrrrrrrrr / slagborr ljud på tomgång. brukar även låta på neråt varv. Jag hade lite ljud i min men min är som sagt knäpp tyst nu efter att jag skruvat på regulatorn.

Jag vet vilket ljud du menar och det ljud du beskriver är ett mycket hårdare ljud och lär garanterat komma från lådan.
Slagborr ljudet tror jag mer kommer av dåligt tryck. Och det mer hårda från lådan.

Berätta gärna vad som händer och sker.

/Fredrik
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
var mycket riktigt lådan som strula men kolla gärna min felsökningstråd för mera info
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.