AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
68.711

Hur många har fått tyst på vanosen?

Sida 6 av 13
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
Jeg har skruvat lite på min igår, jag hade ljud både på tomgang og vid ca 2000rpm når man går av gasen.
Ser att andra her har skruvat ut justerskruven før att få den tyst, med min var det motsatt, tomgangs-rasslet blev tyst med skruven helt i botten. "2000rpm'- rasslet fick jag inte bort.
Men det som någon annan skriver her så blr det jo mera oljetryck med skruven innskruvat, så det er kanske inte så konstigt att min blev tystare av det?

Richard Channing hade snygg bil
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
Blir nog ny regulator på min, att den blr tyst med skruven helt inne tolkar jag som att fjadern i min regulator er slut.
Tips til någon Tysk sida som saljer regulatorer? E.bay.de? Bmw Norge har hutløsa priser..

Richard Channing hade snygg bil
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag personligen tycker att det enklaste sättet att bli kvitt rasslet är att köpa en ny regulator.
Att skruva på regulatorn är ju igentligen att man bara har identifierat vart felet sitter. Nu vet vi att vanos tappar tryck med åren och regulatorn som är boven.
Köp då en ny så behöver vi inte mixtra mer med det. Min personliga åsikt bara. Sen om man inte vill lägga 1300:- på en ny regulator och ni med dubbelvanos får ju lägga ut 2600:- så är det ju helt ok, bara man får ta på rätt oljetryck så är det ju som att köpa ny regulator. Och som wannabediver skriver så kan oringar inne i vanos vara otäta och då tappar man olje tryck.

Men som sagt. Blir ny för mig också.

ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
kostar regulatorn 2600:- ? shit det var dyrare än vad jag trode =)

man ska väl inte skruva in skruven för att öka trycket eller har jag fått det om bakfoten?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Nej man ska skruva ut skruven på regulatorn så mer olja strömmar genom, öka trycket.
Och nej den kostar inte 2600 utan 1300:-.

/Fredrik
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Finns bara en tryckreg vare sig det är enkel eller dubbelvanos. Regulatorn styr trycket för hela vanos systemet.

/Scnitzermann
Nu har jag inte plockat ner en regulator på M3, men på M5 så ökar man trycket genom att spänna fjädern (skruva in justeringen).

Det som då sker är att öppningsventilen öppnar vid ett högre tryck.

Alltså, om man skruvar in skruven och spänner fjädern så kommer trycket till vanos att öka. Detta för att oljan måste nå ett högre tryck innan den tillåts passera vidare till Vanos.

Och det är en ökning av trycket vill åstadkomma då ventilen med tiden har fått en försvagad fjäderverkan, inre läckage, sliten kona. Detta har medfört att trycket sjunkit med åren.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Ja se jag är inte så inne på annat än 3.0 som jag själv har. ;0)
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
ok lät som ett mera humant pris, ok så på m3 skruvar man ut och på m5 skruvar man in?

anledningen varför jag frågar är för att på min bil händer det ingenting när jag skruvar, märker ingenting överhuvudtaget mer än att med den nya tryckregulatorn jag satte på så går bilen bättre, men det händer inget mera om jag skruvar.

men jag tror jag vet varför nu, oringarna på den regulatorn jag satte på är totalt tillplattade
och detta verkar ha betydelse, jag tror att oljan rinner förbi och vanos går således på högt tryck detta märker jag på att tomgången lägger sig lite högre för att sedan sjunka tillbaka något, kan inte reglera ner detta på något sätt inte ens när jag skruvar ner skruven max

vanos börjar inte heller rassla när jag skruvar ner max vilket den verkligen borde göra tycker jag.

med den gamla regulatorn så vart oringarna mycket bättre (inte perfekta) och där hände det faktiskt lite mer när jag skruva.

så denna regulator måste någon tidigare ägare ha bytt, alternativt bytt packningar men det är väl tveksamt kanske.

så mitt tips är till er som inte tänker byta regulator, skruva ur den och kolla oringarna iaf och byt dessa för jag vet att det har betydelse nu.

exakt samma problem här som på magnetventilerna, den blir helt tillplattat.

tar ju bara en sekund.

jag löser detta genom att köpa ny.

skål på er, nu börjar min semester =)

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Fy faan för dig. Har redan haft min semester. Berätta hur det blev med den nya regulatorn.

/Fredrik
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jaha då har jag skruvat på min regulator, efter att jag skruvade ut skruven ett helt varv så tystnade vanosen helt på tomgång, men den låter en del så fort jag ökar på varvtalet precis som förut, detta rasselljud hade jag inte innan jag bytte oringarna på magnetventilerna och gjorde oljeservicen.

Var ute o drog ett varv med bilen o kan konstatera att det är iaf inga problem o lägga lakritsrem i backen.. :-)
Drog fin fint upp till 7000 varv.

Får kolla oringarna på tryckregulatorn i kväll.

Mvh
Peter
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
"Peter"

Kul att den går bra nu. Visst känns det som ett par hästar har hittat tillbaks.
Tror ny regulator vore på sin plats. Kan mycket väl få bort rasslet du har.
Kan iofs vara vanos lådan som är lite glappig.

/Fredrik
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Kollade oringarna o den lilla är helt ihoptryckt plus att det sitter en liten vit plastring berdvid som spruckit o den verkar inte gå att köpa separat så det blir nog en ny regulator, dock upptäckte jag att det längst "ut" i regulatorn sitter någonting inne i den som hade fastnat och jag kunde inte få loss den öht. när jag tog bort fjäder o pinne, men när jag kört tryckluft genom hålen längst ned så lossnade den där inne o började röra på sig igen. Går dock ej att få ut. Den är så lös så det skramlar där inne, jag hann dock inte testa motorn i går, får göra det i kväll.

Jag vet inte om jag fått tillbaka några hästar eller inte men den går som ett skott iaf..

Det är ju en cab så jag kör inte så hårt med den i normala fall.

Mvh
Peter
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Tror inte man kan säkra rätt tryck överhuvudtaget när oringarna är dÅliga, om ja va du så skulle jag kosta på mig en ny för att ligga på säkra sidan

Passa på innan lagret tar slut :)
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
:-D
Jag gick in på schmiedmanns hemsida o där står det nu att det är mer än 10 dagars levtid...
Det var det inte förra veckan.
Jag har en lätt misstanke att folk har redan beställt.

oringen sitter ju inte där för skoj skull så du har ju rätt i att en ny ring är ju att föredra iaf om det nu är levtid på regulatorn.

/P

Visa användare
93
thellberg

garaget.org/thellberg
tar en dag att få hem av sin lokala bmwhandlare!

dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Jag skruvade på skruven idag. Men märkte inte någon skillnad på "original" och ett halvt varv. Vågar man skruva mer eller?
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Helt fantasktisk lösning...kanske. Beställer en på måndag så får vi se om det funkar på e39 iaf. Börjar med detta iaf.

Fingerspitzgefühl.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Går att skruva ut skruven mer än ett halv varv. Går att skruva rätt långt innan den ploppar ut. Typ 4-5 varv skulle jag tippa. Mvh
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
kom o tänka på hur fasen vet man att pumpen till vanosen levererar oljetryck, finns det något sätt att kolla det. För säg att den skulle va sliten och bara leverera säg 70 bar så kan man ju skruva bra många varv innan man får ordning påt :)

Det är så här tankebanorna går just nu trots att man sitter med en öl i näven på en uteservering i frankrike

Shit jag har blivit besatt av min bil tror jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.