|
Sida 5 av 13
|
|
|---|---|
|
Kan inte någon sammanfatta till vilka motorer detta fungerar till? Gäller det bara M-motorerna eller alla med Vanos? Enkel/dubbel? Borde väl vara ett klockrent mektips om det inte redan finns där! Den här tråden borde ju ha 1000 sidor istället för "Trimma sönder min nya 335-tråden" ;-) |
|
|
Jag förstår inte heller varför det är så svalt intresse för denna tråden. Fingerspitzgefühl. |
|
|
Det kanske inte är så vanligt fel med vanosrassel ändå...?? |
|
| Edit: *Ett så vanligt fel* | |
| Jag har provat det på m5 e39.. Kan berätta mer när jag har tillgång till Dator. Sitter med iphone | |
|
"wannabedivers" Hur har det gått då? Fick du tyst på vanosen? /Fredrik |
|
| Väntar med spänning på wannabedivers :) | |
|
Tjenare nu har jag också vart ute och skruvat. först prövade jag att skruva upp min org regulator sakta men säkert och märkte direkt efter ett halvt varv eller så att den gick mycket mycket bättre dock så fortsatte han rassla inte vid gas och tomgång men när man släpper gasen rasslar det till. försökte få bort detta genom att skruva lite till utan resultat så jag tänkte jag tar och skruvar på min reservregulator vilket jag gjorde och den var faktiskt redan rätt så bra vid org.inställning ingen rassel förutom 5sek vid start och när man varvar upp o släpper gasen. prövade skruva denna en bit också utan resultat. hur långt vågade man skruva? skruva tills det gick och vicka lite på den i sidled typ :) nu till en annan knepig grejj, tomgångsproblemet verkade avta ett tag men det skumma är följande, när jag varvar bilen och släpper så lägger han sig på 800rpm runt, men efter några sekunder så dyker han till 700rpm och bilen börjar skaka precis som innan det går inte långsamt utan han hoppar ner till 700rpm så här var det inte innan jag började skruva faktiskt så nåt har hänt där. vilket är riktigt, 700 rpm eller 800 rpm vid varm motor ? jo just det en annan sak som är ny också, om jag lägger mig på 3an i krypfart och stampar fullt så händer det nåt vid 1500rpm och runt 3000rpm svårt att förklara men motorljudet ändrar sig en aning och man känner det skjussar på just runt dom varvtalen jag trode inte man skulle känna ändringarna på dom dom här bilarna, är det normalt eller? |
|
|
"Nightxmannen" Tror du behöver en "NY" regulator. Testa och köp en ny regulator. Bara jag skruvade på min så blev min tomgång lugnare. Sen att den går bättre är ju bara kanoners. Ska själv köpa en ny till nästa år. /Fredrik |
|
|
ska det vara ett visst motstånd när man vrider ställskruven? tyckte det gick lite för enkelt att skruva,, vart samma på bägge jag prövade. vart ute en sväng till sedan och det verkar som om den regulatorn jag bytade till fungerade riktigt bra, behövde inte ställa upp den någonting den fungerar kanon i org. läget vilket jag kör den i nu. bilen känns otroligt rapp o fin nu, jag tror faktiskt att mina vanosproblem är ur världen ärligt talat. sedan så hade jag inte så stora problem med rassel från början heller, inget mot andra jag har hört. som sagt han rasslar till lite när man släpper gasen bara, lyssnar man inte efter det så lär man inte ens höra det. jag får känslan av att det är ungefär så här bilen ska gå får ju ingen ordning på tomgången dock men det verkar som om det har med något annat att göra. |
|
|
Mugellorot du pratade något om att man får förhöjd tomgång om man skruvar för mycket? hur mycket förhöjd tomgång pratar vi om? för jag märkte då ingenting eller mjo jättelite möjligtvis men inget som stegvis ökade när jag skruvade. |
|
| beställade mig iaf en ny regulator nu, får jag ju exakt rätt tryck så lika bra | |
|
har också beställ en ny. var restad men borde få den vilken da som helst. kommer med mer info när den sitter i:) |
|
|
@wannabedivers Varför blev det tyst från din sida? |
|
|
hej jag har också skruvat lite, skruvade ut ett helt varv men märkte ingen direkt skillnad. Dock så har jag inte något störande rassel men tomgången e lite ojämn ibland, vågade inte skruva ut den mer. nightxmannen: Även jag har ett litet rassel när varvräknaren går neråt och passerar ungefär 2000 varv eller däromkring, funderar på om det kan va kedjespännaren som e lite sliten. Alltså om det är kedjan som låter där men det kanske e långsökt. Angående att skaffa ny regulator så är det väl inte säkert att det blir rätt tryck ändå? Borde inte oljepumpen ha en tryckskruv också eller att den helt enkelt kan slitas och ge ett sämre tryck? Om du har ett lägre grund tryck påverkas väl även vanosen så att man eventuellt bör höja trycket vid regulatorn? Bara en tanke... |
|
|
"Fredrik8" Vamparna tryck är inställt från fabrik på regulatorn. Inuti regulatorn sitter en fjäder. Med åren blir den slapp och medför således att oljetrycket minskas i vanos enheten. Så magnetventilerna jobbar i onormala förhållanden och kan inte utföra sitt jobb på ett korekt sätt. Det innebär även att kammen/kammarna inte kommer i sina rätta lägen. Därför tappar man effekt mm mm. Köper man en ny regulator blir oljetrycket detsamma som när den rullade ut från bandet i Tyskland. Alltså återigen korekt. Varför vanos har ett förinställt tryck får du fråga någon annan. / Fredrik |
|
|
"Nightxmannen" Skruvar man för långt gör regulatorn magnetventilernas jobb och kammen/kammarna börjar ställas om redan på tomgång. Därför kan man få högre tomgång. Så blir tomgången lite högre, skruva då in skruven tills den sjunker igen och låter vanos ändå så är det glapp i växellådan och då är ett byte av den att rekomendera om man vill få tyst på faanskapet. men innan man byter lådan så testar man givetvis med en ny regulator då fjädern kan vara så sliten så man inte kommer upp i rätt tryck trots att man skruvar på ställ skruven. Tror så är fallet på min bil trots den är så gott som tyst. / Fredrik |
|
|
Beställde ny regulator idag med har det hjälpt så många så kan det ju aldrig vara fel att byta och även få dit ett nytt filter |
|
|
Kan nog vara en jätte bra ide. Men jag är sugen på att höra om någon fått tyst på vanosarna i m5. /Fredrik |
|
|
Jo så här gick det... På M5 e39 är det näst intill omöjligt att justera under gång då LMM sitter i vägen. Detta går säkert att lösa om man klurar lite. Dock gjorde jag så att jag plockade bort höger LMM för att justera lite i taget för att sedan plocka ihop och provstarta. Det jag noterade var att om jag justerade ut den fjäderbelastade käglan så uppkom ett lätt klapprande ljud från vanos. Så att justeringen av ventilen har betydelse för ljudbilden från vanos är det ingen tvekan om, det var jätte tydligt. . Hur fungerar ventilen: Jag plockade sedan bort ventilen och dissekerade den i sina beståndsdelar. Det som är intressant är att vi nu vet att justeringen av trycket påverkar ljudet och gången av Vanos. MEN om man tittar inne i ventilen så har den en inloppssida och en utloppssida, däremellan justeras trycket mot vanos genom en fjäderbelastad kona som ligger mot ett koniskt säte. På utloppssidan finns även en tryckreservoar som jag antar fångar upp tryckstötar i systemet. När man skruvar in justerskruven (förspänner fjädertrycket) så ökas oljetrycket till vanos genom att det krävs mer kraft för att öppning av ventilen ska vara möjlig. Om man justerar ut justerskruven så släpps förspänningen och det krävs mindre oljekraft för öppning av ventil, alltså mindre oljetryck till vanos. Jag noterade alltså att om jag sänkte oljetrycket till Vanos så kom rasslandet, och om jag ställde upp trycket så tystnade vanosljudet. Hur kan en gammal ventil påverka ljudet: Mellan inlopps-kammaren och utlopps-kammaren görs som beskrivet justeringen inne i sliden med (fjäder, justerskruv, ventil, säte). Men avgränsningen mellan dessa kammare är tryckavskilda med en o-ring. Om denna o-ring krymper, eller skadas så kommer systemet få ett inre oljeläckage vilket kommer medföra ett lägre tryck till Vanos på grund av att oljan kommer ta den lättaste vägen vid o-ringen. Den fjäderbelastade ventilen kommer då ej ett orka öppna (resulterar i för lågt tryck till Vanos) Det som förvirrar mig är att jag ser att det skrivs att man justerat ut skruven på M3 . Men det kan ju vara så att ventilen som sitter på M3 är uppbyggd med en annan fjäderplacering (tvärt om). Isåfall är det ju logiskt att skruven ska justeras ut. Jag skulle nu vilja få fram från BMW vid vilket tryck ventilen ska öppna. Om man får tag i detta tryck så skulle man med enkelhet kunna byta kona och tätningar i ventilen och koppla på ett T-stycke på utloppssidan och montera en manometer för exakt justering av oljetryck till vanos. Hur man får tag i detta tryck är nog dessvärre svårare. Tror dessvärre inte någon BMW kille i Sverige vet något om detta.. Ingen som känner en motorutvecklare på BMW Tyskland:) Visst skulle man kunna köpa en ny ventil och mäta på den för att få fram ett tryck. Men om man vet vad det exakta trycket in till Vanos ska vara så skulle man kunna optimera för varje enskild motor. Jag kommer forska vidare i detta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.