AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
68.704

Hur många har fått tyst på vanosen?

Sida 4 av 13
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Bara att gratulera, finns den att köpa till e36 3.2 oxå ? Någon som vet priset?Blir till att byta till nästa sommar i så fall.
Herregud tänk er alla inlägg om vanos som väsnas och knackar på alla forum världen över under ganska många år och så är det en sån här enkel lösning. Hela M världen borde vara i glädjerus, fantastiskt. Hur går det nu med Dr vanos den firman måste ju få mindre att göra nu.

kennet
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Sa ju det hela tiden! Det är trycket som det hela beror på vid oljud.

Hoppas att vi slipper alla skrönor om vanosras osv nu på forumet! Vissa tror visst att det är något magiskt vidunder som sitter där i framkanten av motorn.

Lite morrande från vanosenheten, och vips så blir de flesta kallsvettiga i pannan!

bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Allting blir oxå uppskruvat av själv utnämnda "experter" på forum. Mångar som bara gissar. Vargen kommer typ. Samtidigt som en ny vanos kostar en hel del pengar och bidrar med metalspån i motorn. Tycker ända att det är ett ganska svalt intresse här på forumet efter en som jag trycker en smått revolutionerande lösning på ett problem som många verkar ha. Det borde vara tio så många inlägg och kommentarer om det.

kennet
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Det vart skillnad mellan att skruva på den gamla och byta mot en ny.
Motorn går jämnare och det vart ett bättre sug på alla växlar. Bilen svarar bättre helt enkelt :)

Att byta regulator med jämna mellanrum är nog att föredra. Iallafall filtret och oringarna på denna.
Det jag kunde se på min gamla regulator var att filtret var fyllt av små partiklar/spån
samt att olje hålen i själva regulatorn var lite igensatta.
Filtert såg helt enkelt förjävligt ut.. Man kan likna det med att byta olja på bilen med jämna mellanrum, men man struntar i att någonsin byta filter..

Det är precis det här man utsätter vanos enheten för när filtret på regulatorn (aldrig) byts.

Ser det ut på det viset så kommer självklart oljeflödet/trycket påverkas i fel riktning.

Jag bugar o bockar än en gång för detta gyllene tips fredrik :)
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Det är nog lite därför jag hänger mkt på utländska forum om just sådana här problem. Där finns mer expertis än "sitta vid skärmen och gissa" inlägg.
be
182
beyma
Haha så sant så sant :)

Riktigt roligt om detta skulle vara en bestående lösning på ett stort och irritersamt problem :)

Jag är så glad att det finns folk som delar med sig av tips och erfarenheter :) Än finns det finns hopp för mänskligheten.

bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
"scnitzermann" Håller helt med dig.

"beyma" jag har bytat filtret på min vanos men det har aldrig varit någon som helst smuts i det. Jag bytade även o-ringarna till viton och lödde om kablarna. den enda skillnaden var att viton ringarna gick sönder efter ett tag. Annars märkte jag ingen större skillnad. Det sitter nu original o-ringar fortfarande hela för en vecka sedan, har då suttit i några månader. Nu spinner motorn precis som en rak sexa skall, nya stift nästa säsong oxå så är man på banan igen.

Kennet
be
182
beyma
Länk
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
"beyma" på e36 som jag har så sitter det inget filter vad jag vet i änden regulatorn. Däremot så finns det ett separat filter på framsidan av vanosen som jag bytt. Där har det inte funnits någon smuts, möjligen lite färgad av oljan.

Kennet
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Nja, man kan finna lite aluminiumspån i filtret har jag sett på de filter jag hjälpt till att byta. Har man kört länge med vanosrassel/klapper så har skivorna i enheten gett dessa små spån.
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
"scnitzermann" Jag kanske har haft tur, som sagt så var det väldigt lite väsen på min. Man var tvungen att öppna huven och hålla örat ganska nära ventilkåpan för att höra det. Hade det gått längre kanske jag oxå hade haft lite spån i filtret.
Hur bra denna lösning än var så lämnar jag er nu grabbar. ett par fredags groggar och en Laphroaig i angenämt sällskap lockar just nu. Ha det.

Kennet
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Verkligen ingen som har en aning om detta skulle funka på M5 e39?
Kollat efter en ställskruv både på realoem och på bilen nu och hittar...inget! =)

Fingerspitzgefühl.
Jag vill också veta om det funkar på M5 E39.
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Jo, men sitter det inte en sådan justerskruv i bulten vid 6 i fördelningsblocket i länken på M5?

Länk
Visa användare
93
thellberg

garaget.org/thellberg
beyma. var beställde du ny regulator nånstans? regulator är den den som han skruvar ut i din länk va? eller har jag fattat fel? och du fick med filter och oringar med den nya eller?

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Ja fan jag måste ha en ny regulator nu. Faan att jag inte köpte m3 cabben med 5000 mil på mätaren för 99 000:-. Lät ju förjävligt från vanos men hade ju fixat det med ny regulator. :0(
Kommer säkert fler tillfällen!!
Min m3 går så bra nu så jag ska allt behålla den nu. :0)

/Fredrik
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag hade skapligt mycket partiklar i mitt filter. Helt klart så bör man serva vanos precis som man servar övriga motorn, det har ju kommit fram nu iallafall.

be
182
beyma
Regulatorn är den som skruvas ut i filmen ja.

Jag klev in hos bmw och beställde hem en ny.
Filter och oringar säljs som ett kitt om man bara vill ha dom.

Köper du en helt ny regulator så följer allt med. Dvs oringar o filter sitter redan på.
1300:- kostar en ny regulator hos bmw.
Jag skrev ut art nr: på denna tidigare i tråden (till m3 e46) men någon vänlig själ har tydligen städat bort den infon????
Eller så är jag blind :)
Visa användare
93
thellberg

garaget.org/thellberg
oki beyma tack för info. har lite knack mellan 2000-3000 varv så det är lika bra att springa ner till bmw och beställa. så man får ro i själen;-) tack!

be
182
beyma
Art nr: 11 36 7 838 080
Så heter regulatorn till m3 e46
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.