AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
68.948

Hur många har fått tyst på vanosen?

Sida 3 av 13
förlåt om jag missförstod dig:)
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Phoenix m3

Ingen fara på taket. ;0)
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
E36 m3 är inte rekommenderad samma olja som e46 m3.

E36 M3 5w30 eller 0w40 (jag var lite lös innan med 10w40 men det var åt rätt håll)
E46 M3 10w60
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Vi släpper detta med olja nu, det spårar lätt ur och tråden handlar inte om olja.
Visst kan man köra på andra oljor, men den som ÄR rekommendera ÄR TWS eller edge 10W60.

Så är det och nu släpper vi det :)
Visst kan man köra på andra oljor, men den som ÄR rekommendera ÄR TWS eller edge 10W60.

Så är det och nu släpper vi det :)
Länk
Länk
Länk

Några frågor på det?
Länk
Länk
Länk
Jag skulle aldrig köra med något annat än 10w60 i någon M-bil, precis enligt BMW's egna rekommendationer.

Vill ni snåla så gör ni det :)
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Okej vi är på det igen. flyttas eventuellt till en annan tråd kanske. Jag ber Mugellorot om ursäkt för dessa inlägg.

Det är fortfarande så att e46 M3 tillsammans med M5 skall ha 10w60 och e36 M3 0w30.

Det är inte bara Castrol som säger detta, som för övrigt inte är ensamma om att tillverka en 10w60 olja för bla BMW. Alla olje producenter som jag har sett är med på det. Även när man kollar intruktions boken (kan ju vara bra att ögna igenom den kanske? Finns kanske fler saker att lära sig) för respektive bil så är BMW på samma linje. Det borde vara så, att det som man kan läsa sig till hos producenter är det som är det rekommenderade. Dessa rekommendationer gäller förmodligen vid så kallad "normal körning" vid bankörning är det kanske något annat som är bättre, jag vet inte, jag går efter rekommendationer från producenter. Jag understryka att jag inte på något vis är en olje expert.
Det finns såna redan här på forumet.

Kennet
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
"Boanke"

Ingen fara

"Phoenix m3"

Snåla vill jag absolut inte kalla det. Har lagt en massa pengar på min bil samt att nya bromsar är på ingång samt ett par d2 coilovers så nog plöjs det ner pengar i bilen.
Men att köra på Castrol tws istället för Mobil1 5/50 BARA för att bmw säger det, det håller inte för mig. Det man ska komma ihåg är att motorns största slitage är i start ögonblicket då det är enda gången motorn går utan exakt oljetryck.
Och det slitaget blir mindre på Mobil1 oljan tack vare lägre viskositet, dock så är Castrol oljan något mer värme tålig om man kan säga så. Tar längre tid för den oljan att kocksa. Men för att en olja ska göra det krävs otroligt höga temperaturer och jag kör gata och olje tempen är knappt högre än 100 grader, endast några enstaka gånger.
Så motivera gärna varför Mobil1 inte går att köra med. Och jag vill inte höra bara för att det är bmw som rekomenderar den!

/Fredrik
Först och främst, förlåt för trådkapning. Jag kan hålla med er och jag har säkert fel när det gäller vilken olja som fungerar vid vilken driftstemp. Jag menade inte att vara otrelig, utan att var och en får använda vilken olja som man bäst känner passar bilen/körtyp bäst.

Jag har alltid använt TWS eller edge till mina m-bilar (5st nu) och det har fungerat klockrent. Jag byter vid 500 mil oavsett om det behövs eller ej ( alltid innnan avställning med )
Jag tror säkert Castrol har rätt i sina rekommendationer så jag får be om ursäkt.

Nu tycker jag vi kan gå tillbaka till trådens huvudämne.

Trevlig kväll :)
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Ha en trevlig kväll själv PhoenixM3. Precis som du sa, nu återgår vi till ämnet.

Är det någon mer som fått tyst på sin vanos och är nöjd?

kennet
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Har ni inga instruktionsböcker till era m3or. I min bok står där inget om
några castololjor, där står bara sae 15w-40/15w-50
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
"Phoenix m3"

Det jag reagerade på är när du skriver följande: (Vill ni snåla så får ni göra det)!
Tycker det bara låter förbannat löjligt. För ingen kan säga något sådant via nätet!
Man snålar om man köper biltema eller Lidl olja. Mobil1 är i samma nivå som Castrol.
Alltså det bästa man kan köra på.

Men jag förstår dig, tror faktiskt du hade glimten i ögat! :0)

Nu väntar vi om fler har blivit hjälpta!

/Fredrik
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Åter igen(fick inget svar förra gången). Ska bilen stå på tomgång när jag skruvar eller stänga av under "operationen"?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Förlåt!!!

Bilen ska vara genom varm typ 80 gradig olja.
Ställ den på tomgång och bara börja skruva.
Jätte lite åt gången.
Jag skruvade jätte lite och varvade den så man har vanos rasslet.
Skruva lite till och varvade upp den igen.
Så gjorde jag så tills vanos blev tyst.

/Fredrik

Ps: Glöm inte skriva om du lyckades.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hahaha!!! Motorn ska stå på tomgång hela tiden!!!
:0)
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Så då sitter nya regulatorn på plats :)

Motorn spinner och låter så oförskämt bra så inte ett öga är torrt :)
Vanosen är absolut helt knäpptyst..

Bilen går dessutom mycket bättre med den nya regulatorn :)
Fungerar det att få tyst på vanosen genom att höja trycket så skall ni absolut byta regulatorn mot en ny :)
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Då ska jag köpa mig en till nästa år. Har lite annat som kommer gå före. Bromsar och coilovisar. Men till nästa vår blir det en ny.

Blev vanosen tystare nu än tidigare när du höjt trycket? Gick den även bättre alltså?
Det tyder ju på att fjädern i regulatorn bör vara tvärslut på våra kärror.

Faan va najs.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.